خبرگزاری کار ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه:

اظهارات جان کری به نوعی پاسخگویی به فشارهاست

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۳۷۶

طبق اطلاعات اولیه‌ای که دریافت کرده‌ایم تا یکی دو هفته آینده، کار سند توافق ایران و ۱ + ۵ نهایی می‌شود و تا قبل از پایان سال میلادی با اقدام سازمان ملل به عنوان محلی که امضاء شده است منتشر خواهد شد.

سخنگوی وزارت امورخارجه گفت: طبق اطلاعات اولیه‌ای که دریافت کرده‌ایم تا یکی دو هفته آینده، کار سند توافق ایران و ۱ + ۵ نهایی می‌شود و تا قبل از پایان سال میلادی با اقدام سازمان ملل به عنوان محلی که امضاء شده است؛ ‌ منتشر خواهد شد.

به گزارش ایلنا، مرضیه افخم در گفت‌وگویی همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که آیا گام‌های طرفین همزمان برداشته خواهد شد یا تقدم و تأخری خواهد داشت؟ گفت: آن‌چه در چهار روز گذشته انجام شد، فعالیت دیپلماتیک فشرده‌ای بود و تیم ایرانی با هوشمندی و کاملاً صبورانه مسیر مذاکرات را به سمت مذاکرات بزرگ و هدفمند هدایت کرد.

وی افزود: آن‌چه مد نظر بود شکل‌گیری بازی برد - برد بود؛ چیزی که جمهوری اسلامی از ابتدا در طرح ارائه شده مد نظر داشت و بر همین اساس مسیر مذاکرات را هدایت کرد به نحوی که در شکل، فرایند و هدایت مذاکرات این هدف مدنظر باشد.

وی گفت: گام نخست در این مسیر برداشته شده است، گرچه مسیری طولانی پیش رو داریم اما آن‌چه مسلم است و جمهوری اسلامی از ابتدا بر آن تأکید داشت برداشتن گام های متوازن بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: پایه اصلی بازی برد - برد گام‌های متوازن است که به لطف خدا در این مرحله اولیه تیم ایرانی توانست این مسیر را به خوبی هدایت کند.

وی ابراز امیدواری کرد تا پایان این روند که لغو کامل تحریم‌ها و اجرای بسته پیشنهادی ایران خواهد بود، این مسیر تداوم یابد.

وی گفت: تحریم‌ها در سراشیبی قرار گرفته است و شاید تا یک سال آینده باید پیگیری شود تا به سند و راه حل نهایی برسیم.

افخم در گفت‌گوی تلفنی با شبکه خبر سیما بر مرحله به مرحله بودن مذاکرات و حل مشکلات تأکید کرد و افزود: در نخستین مرحله غنی‌سازی ایران به رسمیت شناخته می‌شود و آن‌چه امروز انجام شده این است که تمام تحریم‌ها در مسیر سراشیبی قرار گرفته است، تحریم جدیدی صورت نخواهد گرفت، حقوق هسته‌ای محقق شده و از هیچ یک از خطوط قرمز عدول نشده است.

وی گفت: ماهیت آن موفقیتی برای تیم ایرانی است و نتیجه خوب مقاومت و ایستادگی ملت ایران در نخستین قدم به دنیا ثابت کرد برنامه هسته‌ای ایران از ابتدا کاملا صلح‌آمیز بوده است و این موفقیت کمی برای این مرحله نیست.

وی افزود: باید بدانیم راه طولانی مذاکرات باید کامل شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره شیطنت‌های رسانه‌ای غربی و سیاست وزارت امور خارجه در پاسخ به این شیطنت‌ها گفت: امیدواریم با حفظ خطوط قرمز برنامه هسته‌ای ایران به عنوان دستاورد ایران و ملت ایران ادامه یابد و بخشی از این فضاسازی‌ها قابل پیش‌بینی بود و هست.

وی افزود: بخشی از آن‌چه در اخبار شاهد هستید فضاسازی‌های رسانه‌ای است و ما به عنوان حوزه سیاسی کشور هوشمندانه فضا را رصد و ملت را هدایت می‌کنیم و باید به فضاسازی رسانه‌ای در ظرف رسانه‌ای توجه و به درایت و هوشمندی تیم ایرانی برای هدایت بازی برد - برد اعتماد کرد.

وی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات وزیر خارجه آمریکا که گفته بود در این توافق امنیت دوستان آمریکا به ویژه رژیم صهیونیستی مدنظر قرار گرفته است گفت: از ابتدای مذاکرات شاهد بودیم که گروه‌هایی با هدف تاثیرگذاری بر مذاکرات و شکل‌گیری توافق و خروج از بن بست فعالیت می‌کردند که غالبا متاثر از رژیم صهیونیستی بودند. این گروه‌ها در دوره‌های قبل مذاکرات آن‌قدر فشار آوردند که حتی توافق اولیه را نیز توافق قرن نامیدند. این فشارها برای این بود که آن‌ها می‌خواستند بحثهسته‌ای ایران همچنان به عنوان یک موضوع بحرانی در سطح بین‌المللی باقی بماند و در طی این جریان منافع صهیونیست‌ها تامین شود.

افخم افزود: به نظر می‌رسد اظهارات جان کری در مورد دوستان‌شان به نوعی پاسخگویی به این فشارهاست.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز