خبرگزاری کار ایران

نماینده دائم کشورمان در سازمان منع سلاح‌های شیمیایی:

سلاح‌های شیمیایی صلح بین المللی را به خطر می اندازد

کد خبر : ۱۲۵۷۷۷

عضو نشدن رژیم صهیونیستی در معاهدات خلع سلاحی از جمله کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی موجب بی‌ثباتی و نگرانی‌های امنیتی برای کشورها در منطقه خاورمیانه شده است.

نماینده دائم کشورمان در سازمان منع سلاح‌های شیمیایی، وجود سلاح‌های شیمیایی در جهان را موجب به خطر افتادن صلح و امنیت بین‌المللی دانست و از کشورهای دارنده این سلاح‌ها خواست به اجرای کامل تعهدات خود در چارچوب کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی برای نابودی کامل این گونه سلاح‌ها پایبند باشند.

به گزارش ایلنا، کاظم غریب‌آبادی، سفیر کشورمان در هلند و نماینده دائم ایران نزد سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در جریان برگزاری هجدهمین کنفرانس کشورهای عضو سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در شهر لاهه هلند، در سخنانی مواضع کشورمان را درباره تحولات مربوط به کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی تشریح کرد.

وی وجود سلاح‌های شیمیایی در جهان را موجب به خطر افتادن صلح و امنیت بین‌المللی دانست و از کشورهای دارنده این سلاح‌ها خواست به اجرای کامل تعهدات خود در چارچوب کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی برای نابودی کامل این گونه سلاح‌ها پایبند باشند.

نماینده کشورمان که در این کنفرانس از سوی اعضای شرکت کننده به عنوان معاون این کنفرانس نیز انتخاب شده است، با اشاره به این که ایران آخرین و بزرگ‌ترین قربانی کاربرد سلاح‌های شیمیایی بوده و هم‌چنان ده‌ها هزار نفر در ایران آثار وحشتناک کاربرد این گونه سلاح‌های مرگبار و غیرانسانی را تحمل می‌کنند، از تصمیم مصوب کنفرانس شانزدهم کشورهای عضو در تشکیل شبکه بین‌المللی حمایت از قربانیان سلاح‌های شیمیایی قدردانی کرد و از سازمان خواست تا نسبت به راه‌اندازی کامل این شبکه، اقدامات لازم را انجام دهد و سایر کشورها را دعوت کرد که در این مسیر به سازمان کمک کنند.

نماینده دائم ایران نزد سازمان منع سلاح‌های شیمیایی هم‌چنین در بخشی دیگر از سخنرانی خود، به همکاری‌های بین‌المللی و کمک‌های متقابل کشورهای عضو به توسعه اقتصادی و فن‌آوری در حوزه شیمیایی اشاره و از همه کشورها و سازمان منع سلاح‌های شیمیایی خواست تا با ایجاد یک " برنامه اقدام " زمینه تحقق و اجرای کامل و بدون تبعیض مفاد کنوانسیون در این ارتباط را فراهم کنند.

او هم‌چنین بر ضرورت حذف محدودیت‌های غیرقانونی و تحریم یک‌جانبه در این زمینه تاکید کرد و از سازمان و کشورها خواست در این راستا به نیازهای قربانیان سلاح‌های شیمیایی و تسهیل تامین آن‌ها توجه وافی کنند.

غریب‌آبادی با اشاره به اهمیت جهانشمولی کنوانسیون و نقش آن در برقراری صلح و امنیت بین‌المللی در جهان، از عضویت سوریه در کنوانسیون به عنوان یکصد ونودمین کشور عضو کنوانسیون استقبال و اظهارکرد: ایران بر اساس تجارب ارزشمند خود در اجرای کنوانسیون آمادگی خود را برای کمک و مشورت به سوریه در اجرای تعهدات کنوانسیونی خود اعلام کرده است.

سفیر ایران در لاهه هم‌چنین در ادامه تاکید کرد که عضو نشدن رژیم صهیونیستی در معاهدات خلع سلاحی از جمله کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی موجب بی‌ثباتی و نگرانی‌های امنیتی برای کشورها در منطقه خاورمیانه شده است و از تمام کشورها و سازمان منع سلاح‌های شیمیایی خواست که از هیچ تلاشی برای اعمال فشار بر این رژیم برای الحاق به کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی و پایبندی به تعهدات آن مبنی بر نابودی زرادخانه‌های شیمیایی خود برای رفع این نگرانی‌ها و استقرار امنیت و ثبات در خاورمیانه دریغ نکنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز