خبرگزاری کار ایران

ظریف:

گروه دی ۸ ثابت کرد، کشورهای اسلامی قادر به افزایش همکاری های اقتصادی هستند

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۳۲۲

ما معتقدیم این کشورها باید از ظرفیت های قابل توجه موجود لذت برده و در جهت توسعه همکاری ها در زمینه های مختلف و اجرای طرح های مشترک تلاش کنند.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر لزوم همکاری کشورهای اسلامی به ویژه در عرصه اقتصادی اظهار داشت: گروه دی ۸ به جهان اثبات کرده است که کشورهای اسلامی قادر به افزایش همکاری های اقتصادی به طور موثر هستند و تصمیم اتخاذ شده در مورد حفظ گروه دی ۸ به صورت اعضای محدود، به منظور تسهیل و تسریع در فرآیند تصمیم گیری در میان کشورهای عضو است.

به گزارش ایلنا، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در شانزدهمین اجلاس وزرای سازمان همکاری های اقتصادی هشت کشور اسلامی در حال توسعه موسوم به گروه دی ۸ در جمع وزرا و روسای هیأت های کشورهای عضو، در اسلام آباد پاکستان سخنرانی می کرد، افزود: ماهیت تحولات در روابط بین الملل، باعثگرایش بسیاری از کشورها به سمت شراکت با دیگران شده و کشورها برای اطمینان از منافع خود چاره ای جز همکاری و مشارکت با سایر کشورها ندارند.

ظریف تصریح کرد: پیشرفت های اخیر اقتصادی در جهان و بحران مالی با اثرات گسترده آنها در جوامع، در نقاط مختلف جهان موجب شده است کشورها از روش های جمعی و همکاری های چند جانبه در بخش های مختلف، به عنوان وسیله ای برای مقابله و مواجهه با چالش های خود بهره برداری کنند.

وزیر امور خارجه کشورمان تأکید کرد: علاوه بر کسب منافع مشترک به منزله گامی مهم در نظم جهانی در حال ظهور، استراتژی همکاری های منطقه ای، نه تنها به افزایش قدرت کشورهای عضو برای مقابله موثرتر با نوسانات و بحران های مالی جهان کمک خواهد کرد، بلکه آنها را قادر می سازد تا منافع اقتصادی خود را در جهت کمک به تأمین امنیت و ثبات منطقه ای و بین المللی و توسعه پایدار بکار گیرند. از این رو، همکاری های منطقه ای با هدف کسب منافع و اهداف مشترک، باید در تعاملات بین المللی مد نظر قرار گیرد.

وی افزود: ما ملزم به تدوین و فرموله کردن سیاست ها و پیشنهاد طرح ها به منظور افزایش همکاری های اقتصادی میان اعضای هستیم و باید با مشارکت بخش خصوصی در اجرای این برنامه ها از طریق انجام پروژه های واقعی سودمند، به مردم خود اطمینان حاصل کنیم.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به ظرفیت های موجود در کشورهای گروه دی ۸ از جمله: جمعیت بیش از میلیارد، نیروی انسانی جوان و پویا، جغرافیای سیاسی وسیع، ذخایر عظیم نفت و گاز و سایر منابع طبیعی و همچنین مزایای قابل توجه، ظرفیت های گروه دی ۸ را فرصتی مناسب برای تبدیل شدن به یک مدل موفق از همکاری بین منطقه ای دانست.

ظریف در ادامه ضمن اشاره به اقدامات ارزشمند اعضای گروه دی ۸ طی سال های اخیر، از جمله انعقاد موافقت نامه تجارت ترجیحی، ایجاد تسهیلات روند صدور روادید برای تجار و بازرگانان کشورهای عضو، اقدامات گمرکی و همکاری هواپیمایی کشوری موسوم بهM. O. U، توافق بر سر منشور سازمان که در نشست گذشته در اسلام آباد صورت گرفت را اقدامی مهم در به تصویر کشیدن گروه دی ۸ به عنوان یک بدنه مترقی و رو به جلو قلمداد کرد.

وزیر امور خارجه با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران اهمیت خاصی برای همکاری در بخش های مختلف بین کشورهای عضو گروه دی ۸ قائل است، خاطر نشان ساخت: ما معتقدیم این کشورها باید از ظرفیت های قابل توجه موجود لذت برده و در جهت توسعه همکاری ها در زمینه های مختلف و اجرای طرح های مشترک تلاش کنند.

ظریف به برخی از مهم ترین اقدامات فنی انجام شده در سال ۲۰۱۳ توسط جمهوری اسلامی ایران همچون: همکاری در زمینه پتروشیمی، تولید کود شیمیایی، اقدامات اولیه به منظور تأسیس دانشگاه دی ۸ و میزبانی نخستین اجلاس روسای دانشگاه در سال ۲۰۱۴، فناوری ارسال و مبادله شبکه(TTEN) و ایجاد صندوق سرمایه گذاری مشترک در بین اعضاء اشاره کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در پایان ضمن ارائه پیشنهادات لازم در راستای کمک به بهبود وضعیت گروه دی ۸ در تعاملات بین المللی، تصریح کرد: ما در حال کمک به افزایش بیشتر سهم ایران در کار گروه دی ۸ با هدف اجرای برنامه های مورد نظر شامل: برگزاری یک انجمن تجارت آزاد و مناطق ویژه اقتصادی، نشست مقامات کنسولی کشورهای عضو برای مقابله با مشکلات صدور ویزا، اجلاس معاونان وزیران در حوزه همکاری های صنعتی و همایش شهرداران در سال ۲۰۱۴ هستیم.

ظریف همچنین در این نشست برخی پیشنهادات جمهوری اسلامی ایران را برای برقراری تسهیلات بیشتر در زمینه توسعه و ارتقاء همکاریهای اعضاء بویژه در حوزه های اقتصادی و تجاری بیان نمود.

وزیر امور خارجه کشورمان بر تمرکز فعالیتهای راهبردی در مسیر طرحهای مشترک بنیادی و گسترش و تعمیق آن بر اساس اهداف و نقشه راه دی۸ و و بر لزوم رفع موانع قانونی در تجارت بین اعضاء و برقراری ساز و کار گسترش همکاریهای اقتصادی تاکید کرد.

ظریف همچنین ضمن تاکید بر ضرورت فعال سازی بخش خصوصی در حوزه های مختلف همکاری به منظور پیشبرد برنامه های دی ۸، برگزاری فدراسیون اتاقهای بازرگانی و صنایع عضو دی ۸ در تهران را در همین راستا ارزیابی نمود.

گفتنی است گروه دی ۸ به عنوان یک اتحادیه اقتصادی فرا منطقه ای، متشکل از هشت کشور مسلمان در حال توسعه شامل: جمهوری اسلامی ایران، ترکیه، پاکستان، بنگلادش، اندونزی، مالزی، مصر، و نیجریه با هدف تقویت همکاری های اقتصادی بین کشورهای مزبور در سال ۱۳۷۶ در استانبول ترکیه آغاز بکار کرد. شورای وزیران، رکن سیاسی و تصمیم گیر دی ۸ است که با حضور وزیران امور خارجه هشت کشور، سالی یک‌بار تشکیل جلسه می دهد. پاکستان ریاست سازمان دی ۸ را تا سال ۲۰۱۴ برعهده دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز