خبرگزاری کار ایران

گزارش کامل ایلنا؛

سفر رئیس سازمان انرژی اتمی به قم و دیدار با شماری از مراجع تقلید

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۴۳۸

رئیس سازمان انرژی اتمی در سفری یک روزه به قم با آیات عظام نوری همدانی، موسوی اردبیلی، مکارم شیرازی، سبحانی، جوادی آملی و صافی گلپایگانی دیدار و گفت وگو کرد و آن ها را در جریان آخرین وضعیت پرونده هسته ای کشورمان قرار داد.

ایلنا: علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی به همراه جمعی از معاونین و مدیران این سازمان، دیروز پنج شنبه ۲۸ آذرماه با سفری یک روزه به قم، با شماری از مراجع تقلید شیعه در این شهر دیدار و گفت وگو کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قم، رئیس سازمان انرژی اتمی صبح دیروز در بدو ورود به قم، به زیارت حرم حضرت معصومه(س) رفت و پس از آن به دیدار آیات عظام نوری همدانی، مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی و جوادی آملی رفت؛ دیدار با آیات عظام موسوی اردبیلی و سبحانی نیز از برنامه های بعد از ظهر علی اکبر صالحی در سفر به قم بود.

رئیس سازمان انرژی اتمی در این دیدارها با ارائه گزارشی از فعالیتهای صلح آمیز هسته‌ای کشور، به مراجع تقلید اطمینان داد که فعالیتهای هسته‌ای با شتاب و روند مورد نظر در حال انجام است.

*آیت‌الله نوری‌همدانی: داشتن قدرتی که دشمنان از آن در خوف باشند، ضروری است

آیت الله نوری همدانی در دیدار با صالحی رییس سازمان انرژی اتمی، به تبیین اصول عزتمندی که اسلام برای جامعه اسلامی ترسیم کرده، پرداخته و با اشاره به توجه اسلام به عزت انسان خاطرنشان کرد: در دین اسلام عزت انسان‌ها بیش از هر چیز دیگر قلمداد شده و در کنار ایمان و فناوری، به بحثعزت و اقتدار نیز توجه کافی شده است.

این مرجع تقلید با اشاره به این که برای داشتن یک نظام اسلامی عزتمند و قدرتمند وحدت و اتحاد از مهمترین ضروریات است، گفت: اختلاف و دو دستگی موجب سستی و شکست می‌شود؛ از آن سو، داشتن یک قدرت زیاد که دشمنان از آن در خوف و رعب بوده و همیشه از نظام اسلامی در هراس باشند ضروری است.

وی گفت: یک نظام اسلامی نباید در برخورد با دشمن انقیاد و سلطه پذیر باشد، چرا که دو چیز از بزرگ‌ترین گناهان به شمار می‌آید؛ یکی رباخواری به خاطر این که موجب ایجاد مشکلات فراوان در اقتصاد کشور و نظام می‌شود و ثروتمندان هر روز ثروتمندتر و فقرا هر روز فقیرتر می‌شوند و دوم تولای کفار؛ یعنی در برابر سلطه‌گران تسلیم شویم.

آیت الله نوری همدانی افزود: نظام اسلامی نباید به بیگانگان احتیاج داشته باشد، چرا که امام علی(ع) می‌فرماید، به هر کس که محتاج هستید اسیر او شده‌اید، لذا باید بر اقتدار و قدرت نظام اسلامی افزود تا احتیاج به بیگانگان نیز کمتر شود.

این مرجع تقلید با اشاره به توطئه‌های دشمنان اسلام و انقلاب در قبال نظام اسلامی خاطرنشان کرد: دشمن مترصد انقیاد و نفوذپذیری از طرف مسلمانان است؛ از این رو باید راه‌ها را به روی دشمن ببندیم تا او نتواند به نقشه‌های شوم خود دست یاد.

*آیت‌الله مکارم شیرازی: کنگره آمریکا تحت نفوذ صهیونیسم است

آیت الله العظمی مکارم شیرازی نیز در دیدار صالحی رییس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: در توافق‌نامه اخیر هسته ای ایران با کشورهای ۱ + ۵، نکات نگران کننده‌ای وجود دارد، گرچه این توافق‌نامه نسبی و خوب بوده است.

وی با بیان این که نگرانی دیگری که در این توافق‌نامه وجود دارد، این است که در این مذاکرات باید دقیقاً معلوم شود چه گرفتیم و در مقابل امتیازهایی دادیم، این سئوال را مطرح کردند که اگر این ها قصد دارند آنچه را تا به حال بوده و مورد توافق قرار گرفته برای همیشه تثبیت کنند آن وقت راه حل شما چیست؟

این مرجع تقلید با بیان این که آمریکایی‌ها شیطان و فریبکار هستند، افزودند: بعضی از ‌ دولت‌ها می‌خواهند در مذاکرات هسته ای، به هیچ وجه توافقی حاصل نشود.

آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به نفوذ صهیونیسم در کنگره آمریکا، خاطرنشان کرد: آمریکا تحت تاثیر کنگره و آنان نیز تحت تاثیر صهیونیست‌ها و عربستان سعودی قرار گرفته‌اند که هم‌اکنون به یکی از دوستان رژیم صهیونیستی تبدیل شده است؛ باید این نکات را مورد توجه قرار داد و این را دانست که واقعاً به آمریکا نمی‌‌شود اعتماد کرد.

*آیت الله صافی گلپایگانی: باید به افکار عمومی دنیا بفهمانیم که حق با ماست

آیت الله صافی گلپایگانی نیز در دیدار دکتر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی، با تقدیر از زحمات تیم مذاکره کننده‌ هسته‌ای در مدت اخیر، اظهار داشت: در عالَم سیاست هر کشوری منافع خودش را جستجو می‌کند؛ از این رو باید با سیاست و تدبیر در پی کسب منافع کشور خودمان باشیم.

وی با بیان این که باید حقوق ملت خود را پیگیری کنیم ادامه داد: در مذاکره این طور نیست که بگوییم شرایط باید صد در صد به نفع ما شود، باید اطمینان و اعتماد پیدا کرده و طوری برخورد نماییم که مردم دنیا متوجه موضع برحق ما شوند و در مقام تعامل با آنها بتوانیم حرفمان را با مردم دنیا بزنیم.

این مرجع تقلید با بیان این که ما با کسی لجاجت و عناد نداریم، اظهار داشت: باید در مذاکرات، به افکار عمومی دنیا بفهمانیم که حق با ماست و نمی‌خواهیم حق دیگری را پایمال کنیم، بلکه می‌خواهیم فقط از حقوق ملت خودمان دفاع کنیم.

وی به بعضی از شواهد تاریخی و تصرف بخش‌هایی از ایران توسط کشورهای بیگانه در طول تاریخ اشاره کرد و گفت: هرچند بسیاری از گرفتاری‌های امروز ما ریشه در تاریخ و گذشته دارند و برای امروز ما نیست، ولی تاریخ نشان داده است که همیشه خداوند شرایطی را فراهم آورده است که این مملکت از بحران‌ها نجات پیدا کرده است.

آیت الله صافی گلپایگانی، با بیان این که با تدبیر و درایت مسئولین، مشکلات فعلی با سربلندی ملت ایران پشت سرگذاشته خواهد شد، تأکید کرد: ما باید به گونه‌ای عمل کنیم که دچار مشکلات و گرفتاری‌های که برخی کشورهای اسلامی دارند نشویم و بتوانیم مقاصد بلند اسلامی خود را پیاده کنیم.

وی افزود: همّت بلند دانشمندان و اساتیدهسته‌ای ما باعثافتخار مملکت و عزّت اسلام و مسلمانان است.

*آیت‌الله جوادی‌آملی: ایران ادب بین المللی دارد

آیت الله جوادی آملی نیز در دیدار رییس سازمان انرژی اتمی کشور در سخنانی اظهار داشت: کل این نظام جهان را خداوند آفریده و فرموده، من همه جا حضور دارم، لیکن حضور خداوند در کنار بعضی افراد حضوری ویژه است.

وی با اشاره به آیات قرآن کریم در رابطه با برخورد حضرت موسی(ع) با فرعون، افزود: امروز تیم مذاکره کننده ایران با فرعون زمانه در حال مذاکره است و همان گونه که خداوند به حضرت موسی(ع) فرمود: " من با شما هستم تا شما را یاری کنم و با فرعون نیز هستم تا او را منکوب نمایم "، لذا بدانید خداوند در کنار شماست و شما را یاری خواهد.

این مرجع تقلید با اشاره به توافقنامه ساخت نیروگاه‌های هسته ای جدید با روسیه اظهار داشت: با هر کشوری که در زمینه‌های هسته‌ای قصد عقد قرارداد دارید باید بدانید که اینگونه نیست که آن کشور دلسوز و خیرخواه شما باشد؛ لذا همواره باید هوشمندی، درایت و کیاست خود را به کار بگیرید.

وی خطاب به صالحی خاطرنشان کرد: ما یک ادب بین المللی داریم و با هر کسی که سخن می گوییم باید ادب را رعایت کنیم. با گروه ۱ + ۵ و به خصوص آمریکا هم اگر مذاکره دارید باید ادب را رعایت کنید، اما متوجه این نکته باشید که خداوند در قرآن کریم از این گروه به مستکبر بودن یاد کرده است.

آیت الله جوادی آملی به تفاوت میان مستکبر و کافر اشاره کرد و گفت: خداوند می فرماید با کافری که با شما کاری ندارد و علیه شما توطئه نمی کند می توانید زندگی کنید، اما با مستکبر که «ایمان» ندارد به این معنا که قطعنامه و تفاهم نامه و امضای خود را زیر پا می گذراد نمی توان زندگی کرد.

این مرجع تقلید هوشمندی و رعایت ادب را دو خط قرمز تیم مذاکره کننده هسته ای خواند و اظهار داشت: باید قدرت علمی کشور در دو محدوده ادب و هوشمندی حفظ شود.

وی ادامه داد: هم در متولیان دینی غرب و هم در جامعه دانشگاهی آنها کم بودن عقل و درایت مشهود است و از این روست که غرب گرفتار دین بی عقل و عقل بی دین می باشد.

آیت الله جوادی آملی ایران را مهد تمدن، ادب و انسانیت دانست و گفت: کرامت و بزرگواری را ایران در جنگ تحمیلی به جهان ثابت کرد؛ هنگامی که در جریان حمله عراق به کویت از ایران خواسته شد به کمک غرب بیاید، اما ایران در حالی که زخم خورده عراق بود این مسئله را نپذیرفت و این معنی شرف است.

این مرجع تقلید تاکید کرد: فطرت مردم شیعه ایران این است که ما وقتی قطعنامه و تفاهم نامه ای را پذیرفتیم، هرگز بر خلاف آن عمل نمی کنیم و نخواهیم کرد و غرب باید بداند که ایران در این زمینه در بین همه کشورهای جهان یگانه است.

*آیت الله موسوی اردبیلی: مذاکره کنندگان از ایجاد تنش های جدید جلوگیری کنند

آیت الله موسوی اردبیلی نیز در دیدار با دکتر علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی، با تقدیر از فعالیت های مسئولان هسته ای جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت: تیم مذاکره کننده هسته ای جمهوری اسلامی ایران، اقدامات شایسته ای را انجام داده اند که در خور تقدیر است و البته همه باید در همه حال از حقوق ملت دفاع کرده و از ایجاد تنش های جدید جلوگیری کنند.

این مرجع تقلید افزود: ‌ همه مسئولان و مذاکره کنندگان هسته ای باید علاوه بر دفاع از حقوق ملت ایران، ضمن جلوگیری از اعمال تحریم های بیشتر، تلاش کنند تا تحریم های فعلی برطرف شود.

آیت الله موسوی اردبیلی، خاطرنشان کرد: ملت ایران و همه ماها، دعا گوی فرزندان ملت در صحنه مذاکرات هسته ای هستیم و انشاالله این مذاکرات به نفع نظام جمهوری اسلامی و مردم ایران تمام خواهد شد.

*دیدار آیت الله سبحانی و صالحی بدون حضور خبرنگاران

آخرین دیدار دکتر علی اکبر صالحی در سفر یک روزه به قم با آیت الله العظمی جعفر سبحانی بود که البته این دیدار بنا به صلاحدید همراهان رئیس سازمان انرژی اتمی، بدون حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه برگزار شد.

*سخنان رئیس سازمان انرژی اتمی در دیدار با مراجع عظام تقلید

صالحی در این دیدارها با بیان گزارشی از دستآوردهای سازمان انرژی هسته ای کشور گفت: دستاوردهای هسته ای ایران چشمه توانمندی و قدرت کشور است و لذا طبیعی است که غرب از این دستاوردها ناخرسند باشد.

وی افزود: در سایه هوشمندی نظام و رهنمودهای رهبری و با پایمردی مردم و حمایت مردم از نظام و مسئولین و با وجود همه مشقات و تحریم ها برنامه های هسته ای را با موفقیت پیش برده ایم.

رئیس سازمان انرژی اتمی در خصوص توافقنامه ژنو نیز گفت: این تفاهم نامه با وجود اینکه توافقنامه ای آرمانی نیست، لیکن در مجموع با توجه به شرایط بین المللی موجود تفاهمی مناسب و دستاورد بزرگی است.

صالحی افزود: نظام جمهوری اسلامی ایران، در توافق هسته ای اخیر، هیچ چیزی را از دست نداد، بلکه قدم های مثبتی برداشته شد.

وی خاطرنشان کرد: تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران، بر حقوق ملت ایران در مذاکرات تأکید دارند و البته در تلاش هستند تا با تنش زدایی تحریم های ناجوانمردانه بر علیه ملت ایران را از بین ببرند.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: اگر چه تحریم های سالیان اخیر بر علیه ملت ایران ناجوانمردانه و غیر منصفانه بود، ‌ اما این حسن و خوبی را هم داشت که در مصرف های خود اولویت بندی کنیم و هر پولی را در هر جایی و بدون برنامه ریزی صرف نکنیم.

وی با بیان این که امیدواریم با توکل بر خدا تمام تحریم های ناجوانمردانه بر علیه ملت ایران از بین برود، تأکید کرد: اگر ذخایر ارزی ما که هم اکنون به خاطر تحریم ها در خارج از کشور بلوکه شده است، ‌ آزاد شود، رونق اقتصادی کشور شروع خواهد شد.

صالحی با اشاره به پیشرفتهای محیرالعقول در عرصه هسته‌ای که بعضاً برای غربی‌ها ها هم غیرقابل باور بوده است، تاکید کرد که طرف مقابل بطور ضمنی حقیقت غنی‌سازی ما را پذیرفته است و همه برنامه‌های میان مدت و بلند مدت هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران انجام خواهند شد؛ آنچنان‌که ساخت نیروگاه دوم در بوشهر از سال آینده آغاز و ساخت مجموعه چهار نیروگاه دیگر علاوه بر نیروگاه فعلی در میان مدت، در دستور کار قرار دارد.

وی در ادامه توضیحات خود به روند پیاده‌سازی برنامه اقدام مشترک و روح توافقات صورت گرفته و دورنمای روشن ادامه و گسترش برنامه هسته‌ای کشور اشاره و بر ضرورت هوشیاری و مراقبت در ادامه مذاکرات تاکید نموده و افزود: ضمن اینکه با هوشیاری و دقت بالا کار را دنبال می‌کنیم، اقدامات داوطلبانه ما در صورت عدم اجرای تعهدات طرف مقابل قابل برگشت است.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به مسئولیت سنگین مسئولان، دانشمندان و مهندسان هسته‌ای کشور در پیشبرد این صنعت، از علماء و مراجع عظام درخواست حمایت و دعای خیر کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز