خبرگزاری کار ایران

وزارت امور خارجه ضمن تشریح مواضع خود در قبال کنفرانش ژنو۲:

معیار هر راهکار دموکراتیک، باید رأی مردم سوریه باشد

کد خبر : ۱۳۸۸۶۱

موجب تأسف است در حالی که برخی طرف‌های حامی تروریست‌ها در این نشست دعوت شده‌اند، از جمهوری اسلامی ایران که در خط مبارزه با تروریسم قرار دارد، با پیش شرط دعوت بعمل آمد.

وزارت امور خارجه با صدور بیانیه‌ای مواضع کشورمان را در قبال نشست ژنو ۲ درخصوص سوریه تاکید کرد: بی تردید معیار هر راهکار دموکراتیک، باید رأی مردم سوریه از طریق مکانیزم انتخاباتی اطمینان بخش باشد. تضمین موقعیت هرگونه راه حل سیاسی، احترام به رأی مردم سوریه است و تحمیل اراده خارجی بر اراده مردم سوریه، به بن بست منتهی خواهد شد.

به گزارش ایلنا، وزارت امور خارجه با صدور بیانیه‌ای به تشریح مواضع کشورمان را در قبال نشست ژنو ۲ در خصوص سوریه تشریح کرد. در این بیانیه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران نگران حضور گروه‌های تروریستی در سوریه است، ابراز کرده است: اولویت هرگونه تحرک منطقه‌ای و بین‌المللی در ارتباط با سوریه، باید براساس مقابله با تروریسم تعریف شود و بدیهی است که درستی و ضرورت برگزاری نشست ژنو نیز با چاره‌اندیشی جدی برای توقف تروریسم در سوریه، اثبات می‌شود.

متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

جمهوری اسلامی ایران با ابراز نگرانی جدی از حضور گروه‌های تروریستی در سوریه معتقد است اولویت هرگونه تحرک منطقه‌ای و بین‌المللی در ارتباط با سوریه، باید براساس مقابله با تروریسم تعریف شود و بدیهی است که درستی و ضرورت برگزاری نشست ژنو نیز با چاره اندیشی جدی برای توقف تروریسم در سوریه، اثبات می‌شود. رشد تروریسم در سوریه خطری است که همه کشورهای منطقه و فرامنطقه را تهدید می‌کند. جنایت‌های تروریست‌ها علیه شهروندان سوریه، جنایت علیه بشریت است و حامیان تروریست‌ها در قبال آن مسئولند و باید به تعهدات خود در خصوص قطع ارسال سلاح و نیروهای مسلح به داخل سوریه عمل کنند.
بی تردید معیار هر راهکار دموکراتیک، باید رأی مردم سوریه از طریق مکانیزم انتخاباتی اطمینان بخش باشد. تضمین موقعیت هرگونه راه حل سیاسی، احترام به رأی مردم سوریه است و تحمیل اراده خارجی بر اراده مردم سوریه، به بن بست منتهی خواهد شد.
جمهوری اسلامی ایران از وخامت اوضاع انسانی در سوریه ابراز نگرانی شدید می‌نماید و محاصره اقتصادی و اقدامات گروه‌های تروریستی عامل مهم این وضعیت می‌باشد و مراتب تأسف خود را از اینکه گروه‌های تکفیری شرایط انسانی نامناسبی را در سوریه بوجود آورده‌اند و همچنان مورد حمایت خارجی هستند ابراز می‌نماید.

جمهوری اسلامی ایران تنها راه حل بحران سوریه را راهکار سیاسی از طریق گفتگو میان همه طیف‌های جامعه سوریه می‌داند و بر این اعتقاد است که برای خروج از وضعیت کنونی ضروریست کمیته آشتی ملی با حضور همه گروه‌های معارض، نمایندگان دولت سوریه و نمایندگان آحاد مردم سوریه که در داخل دارای پایگاه اجتماعی هستند، شکل بگیرد. بدیهی است آینده نظام سیاسی سوریه می‌تواند در چارچوب توافقات درون کمیته آشتی ملی ترسیم شود. در این رابطه تأکید می‌نماید که جمهوری اسلامی ایران دارای طرح سیاسی واقع‌بینانه با محور قرار دادن خواست و حقوق مردم سوریه می‌باشد و آمادگی دارد تلاش‌های واقع بینانه، مؤثر و سازنده در این زمینه را همراهی نموده و بر همین مبنی مساعدت و کمک نماید.

موضع جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با مشارکت در نشست ژنو دو، از ابتدا صریح، روشن و ثابت بوده و همواره بر مشارکت بدون پیش شرط در این نشست تأکید گردید. در این چارچوب و به منظور کمک به یافتن راه حل سیاسی برای بحران سوریه، جمهوری اسلامی ایران به دعوت دبیرکل سازمان ملل متحد پاسخ مثبت داد، اما برخی طرف‌ها با اعمال فشار و اصرار بر مواضع خود، مانع از این امر شدند. موجب تأسف است در حالی که برخی طرف‌های حامی تروریست‌ها در این نشست دعوت شده‌اند، از جمهوری اسلامی ایران که در خط مبارزه با تروریسم قرار دارد، با پیش شرط دعوت بعمل آمد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز