خبرگزاری کار ایران

عراقچی اعلام کرد:

تشکیل دبیرخانه اجرای توافق ژنو در وزارت خارجه

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۹۴۶

زمان و مکان مذاکرات نهایی ایران و ۱ + ۵ در دیدار محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بررسی و تعیین می شود که ممکن است این دیدار در حاشیه جلاس بین المللی داووس یا مونیخ انجام شود یا این که در جریان سفر اشتون به تهران صورت گیرد.

معاون امور حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه از تشکیل دبیرخانه اجرای توافق ژنو در وزارت امور خارجه و نامه این وزارتخانه به ۸ سازمان و وزارتخانه برای پیگیری امور این توافق خبر داد.

سید عباس عراقچی به گزارش ایلنا گفت: وزارت امور خارجه در نامه هایی به ۸ سازمان و وزارتخانه که به نوعی با توافق ژنو در ارتباط هستند، از آنها خواست واحدهایی را برای پیگیری امور این توافق تشکیل دهند.

عراقچی تصریح کرد: وزارت امور خارجه از این سازمان ها و وزارتخانه ها خواسته است که یکی از مدیران ارشد خود را به عنوان حلقه اتصال خود با وزارت امور خارجه به دستگاه دیپلماسی معرفی کنند.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ایران افزود: از جمله این دستگاهها بانک مرکزی، وزارت نفت، وزارت صنایع و بازرگانی، وزارت راه و… است که از آنها خواسته شده است یکی از مدیران ارشد خود را برای ارتباط مستقیم و دائمی با دبیرخانه پیگیری اجرای توافق ژنو معرفی کنند.

به گفته معاون وزیر امور خارجه، ریاست دبیرخانه اجرای توافق ژنو بر عهده «حمید بعیدی نژاد» مدیر کل سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه و عضو تیم مذاکره کننده هسته ای است.

به گفته وی، اولین جلسه دبیرخانه پیگیری اجرای توافقات ژنو یکشنبه آینده برگزار می شود.

عراقچی همچنین در پاسخ به سوالی درباره زمان تاسیس کمیسیون مشترک نظارت بر اساس توافق ژنو از سوی ایران و ۱ + ۵ گفت: این کمیسیون یک ماه بعد از اجرایی شدن برنامه اقدام مشترک ژنو شروع به فعالیت می کند تا بر روند اجرای توافق ژنو نظارت کند.

وی در پاسخ به این سوال که این کمیسیون بر چه مواردی نظارت خواهد کرد؟ گفت: به درخواست طرفین موارد مشکل زا یا مورد اختلاف را بررسی و نظارت می کند.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای در پاسخ به سوال دیگری درباره اظهارات خانم کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مبنی بر اینکه گفت و گوها برای رسیدن به توافق نهایی در فوریه از سرگرفته می شود، انجام مذاکرات جامع ایران و گروه ۱ + ۵ برای رسیدن به توافق نهایی در این ماه را تایید کرد و گفت: درباره زمان دقیق و مکان آغاز این مذاکرات در حال رایزنی هستیم.

معاون امور حقوقی و بین المللی وزیر امور خارجه افزود: همانطور که پیشتر نیز بیان شد، زمان و مکان مذاکرات نهایی ایران و ۱ + ۵ در دیدار محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بررسی و تعیین می شود که ممکن است این دیدار در حاشیه جلاس بین المللی داووس یا مونیخ انجام شود یا این که در جریان سفر اشتون به تهران صورت گیرد.

عراقچی اظهار داشت: این درک و تفاهم بین ایران و کشورهای ۱ + ۵ وجود دارد که بعد از اجرای گام اول توافق ژنو، مذاکرات مربوط به گام نهایی میان دو طرف آغاز شود تا درباره جزئیات و نحوه انجام آن، توافق ها بررسی و نهایی شود.

وی تصریح کرد: قرار بر این بود که وقتی گام اول اجرایی شد(۲۰ ژانویه) در فاصله کوتاهی که تقریبا دو یا سه هفته است مذاکرات مربوط به گام نهایی را شروع کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز