خبرگزاری کار ایران

مشاور وزیر امور خارجه در گفت وگو با ایلنا:

ارزیابی اشتباه بان کی مون؛ عامل باز پس گیری دعوت از ایران بود

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۱۳۷

اینکه برگزارکنندگان کنفرانس ژنو۲ به خاطر ایران دچار اختلاف می‌شوند، نشاندهنده قدرت، اهمیت و تحرک منطقه‌ای و بین‌المللی ایران است / هرچند کشور عربستان موافق شرکت ایران در این کنفرانس نیست اما توان حذف ایران از عرصه‌های دیپلماتیک را ندارد / عامل اصلی شکست احتمالی کنفرانس ژنو۲ این است که تفاهمی میان طرفین اصلی درگیر سوری وجود ندارد.

مشاور وزیر امور خارجه باز پس‌گیری دعوت از ایران برای حضور در کنفرانس ژنو۲ را به دلیل ارزیابی اشتباه دبیرکل سازمان ملل متحد از شرایط برگزاری این کنفرانس دانست.

محمدعلی سبحانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص پس گرفتن دعوت دبیرکل سازمان ملل متحد از حضور ایران در نشست جهانی صلح سوریه موسوم به کنفرانس ژنو۲ گفت: موضوع دعوت از ایران و بعد از آن، پس گرفتن دعوت برای حضور در این کنفرانس را باید در اشتباه بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد در ارزیابی‌اش از برگزارکنندگان این نشست و نیروهای تاثیرگذار در این اجلاس دانست.

وی ادامه داد: آقای بان کی مون بعد از گفت‌وگو با آقای ظریف تصور داشت، اگر این دعوت صورت بگیرد و با توجه به مقدماتی که فراهم کرده است، مخالفان دعوت از ایران نیز تسلیم این امر می‌شوند و در واقع در یک عمل انجام شده قرار می‌گیرند و از طرفی، ایران نیز دیگر آن پافشاری سابق بر مواضعش را ندارد.

معاون وزارت امور خارجه در دولت اصلاحات با اشاره به اختلاف شرکت‌کنندگان و برگزارکنندگان کنفرانس ژنو۲ در خصوص حضور یا عدم ایران اظهار داشت: اینکه شرکت‌کنندگان و برگزارکنندگان کنفرانس ژنو۲ به خاطر ایران دچار اختلاف می‌شوند، نشاندهنده قدرت، اهمیت و تحرک منطقه‌ای و بین‌المللی ایران است و این را نشان داد که نمی‌توان ایران را نادیده گرفت.

سبحانی در پاسخ به این سوال که عده‌ای معتقد هستند که فعالیت‌های عربستان باعثفشار به آمریکا و عدم حضور ایران در کنفرانس ژنو۲ شد، ابراز داشت: این ادعا، یک گمانه‌زنی است. هر چند کشور عربستان موافق شرکت ایران در این کنفرانس نیست؛ اما توان حذف ایران از عرصه‌های دیپلماتیک را ندارد و دلیل اصلی ارزیابی اشتباه دبیرکل سازمان ملل متحد از شرایط برگزاری و عدم قبول مفاد توافقات کنفرانس ژنو۱ از سوی ایران بوده است.

سفیر اسبق ایران در سوریه با پیش بینی اینکه کنفرانس ژنو۲ به شکست می‌انجامد، خاطر نشان کرد: عامل اصلی شکست احتمالی کنفرانس ژنو۲ این است که تفاهمی میان طرفین اصلی درگیر سوری وجود ندارد؛ چرا که از یکسو مخالفان دولت می‌گویند ما بخش‌های از سوریه در اختیار داریم که دولت نتوانسته است آنها را از ما پس بگیرد و از طرفی دولت احساس قدرتمندی می‌کند.

مشاور وزیر امور خارجه تاکید کرد: این ادعا که ایران در این کنفرانس حضور ندارد، پس این اجلاس شکست می‌خورد، اشتباه است، هر چند که حضور ایران می‌توانست موجب افزایش دستاوردهای کنفرانس ژنو۲ بشود چرا نقش ایران در منطقه بسیار مهم، تاثیرگذار و غیر قابل انکار است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز