خبرگزاری کار ایران

مطهرنیا در گفت‌وگو با ایلنا:

دیدار کری و ظریف در راستای حل پرونده هسته‌ای است

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۰۴۸

آنچه مسجل است آمریکا هیچ‌گاه تا رسیدن به گام نهایی در ارتباط با ایران از گذاره «روی میز خواندن گزینه نظامی» خودداری نخواهد کرد / طرف مذاکره‌کننده ایرانی به خوبی می‌داند بیان مطلب «گزینه نظامی همچنان بر روی میز است»، پاسخگویی به فشار نومحافظه‌کاران و در چارچوب ادبیات سیاسی موجود در آمریکاست.

یک استاد دانشگاه مذاکره و دیدار جان کری و محمد جواد ظریف را در راستای حل پرونده هسته‌ای ارزیابی کرد و گفت: حل و فصل پرونده هسته‌ای بیش از هر چیز در گروی اراده حکومتی در ایران و ایالات متحده آمریکا برای تحرک دیپلماتیک در مسیر دستیابی به توافق جامع نهایی است.

مهدی مطهرنیا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص دیدار اخیر وزیر امور خارجه کشورمان با جان کری وزیر امور خارجه امریکا گفت: آنچه باید در ارتباط با مذاکرات ظریف و کری مورد توجه قرار داد آن است که این دو، نمایندگان کنشگران مرکزی در پرونده هسته‌ای به عنوان یکی از پرونده‌های مهم بین‌المللی هستند که حل آن، نه تنها برای این دو کشور بلکه پیامدهایی برای جامعه بین‌المللی به همراه دارد.

وی ادامه داد: حل و فصل پرونده هسته‌ای بیش از هر چیز در گروی اراده حکومتی در ایران و ایالات متحده آمریکا برای تحرک دیپلماتیک در مسیر دستیابی به توافق جامع نهایی است.

این تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل با بیان اینکه هر مذاکره‌ای میان ایران و آمریکا گامی در جهت مدیریت چالش‌های فراروی پرونده هسته‌ای است، خاطر نشان کرد: این مذاکرات می‌تواند اقدامی موثر در مسیر حل و فصل نهایی پرونده هسته‌ای کشورمان محسوب شود.

مطهرنیا درباره اظهارات اخیر مقامات آمریکایی مبنی بر اینکه ”گزینه نظامی همچنان بر روی میز است”، ابراز کرد: آنچه مسجل است این است که آمریکا هیچ‌گاه تا رسیدن به گام نهایی در ارتباط با ایران از گذاره «روی میز خواندن گزینه نظامی» خودداری نخواهد کرد.

وی ادامه داد: در قاموس حرکت آمریکا استفاده از تمام ابرازهای مهم در راستای ایجاد فضای مثبت در جهت دستیابی به اهداف تعریف شده از اهمیت خاصی برخوردار است.

این استاد دانشگاه با اشاره به فشار نومحافظه‌کاران به دولت اوباما تصریح کرد: نئوکان‌ها براین باور هستند که توافق ژنو به ضرر منافع ایالات متحده آمریکاست و در چارچوب بیان گزینه نظامی اوباما درصدد آن است که به این فشارهای نئوکان‌ها پاسخی دهد.

مطهرنیا در پاسخ به این سوال که آیا اظهارات این چنینی می‌تواند راه را برای رسیدن به توافق دشوارتر کند و ایران را از انجام مذاکرات منصرف نماید، گفت: طرف مذاکره‌کننده ایرانی هم‌اکنون با نگاهی دقیق و دیده‌بانی وسیع در ارتباط با آنچه در آمریکا در حال وقوع است به خوبی می‌داند بیان این مطلب، پاسخگویی به فشار نومحافظه‌کاران و در چارچوب ادبیات سیاسی موجود در آمریکاست.

وی ادامه داد: آنچه برای ایران مهم است آن چیزی است که در صحنه عمل از آمریکا مشاهده می‌شود و خروجی دستگاه سیاست خارجی است و نه فرایند تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز