خبرگزاری کار ایران

بیگدلی در گفت‌وگو با ایلنا:

امکان بازگشت در پرونده هسته‌ای ایران وجود ندارد

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۹۸۱

اوباما در سال آخر ریاست جمهوری‌اش قرار دارد و چون در حوزه سیاست خارجی خاورمیانه از جمله فلسطین، سوریه و لبنان کارنامه موفقی نداشته است، می‌خواهد با به نتیجه رسیدن پرونده هسته‌ای دست دموکرات‌ها را برای موفقیت در انتخابات ریاست جمهوریشان باز نگه دارند.

یک تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی با تعیین‌کننده دانستن مذاکرات ایران و ۱ + ۵ در دور جدید مذاکرات تاکید کرد: امکان بازگشت در پرونده هسته‌ای ایران وجود ندارد.

علی بیگدلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص دور جدید مذاکرات ایران با ۱ + ۵ گفت: این دوره از مذاکرات از حساسیت بالایی برخوردار است و با توجه به اظهارات بعضی از مقامات امریکا و ما درباره مذاکرات و توقعات بیش از حد آمریکایی‌ها فضای مذاکرات نسبت به دورهای قبلی متفاوت شده است.

وی ادامه داد: مذاکرات پیش روی ایران با ۱ + ۵ را در وضعیت و آینده پرونده هسته‌ای ایران تعیین‌کننده است و مذاکرات از اهمیت بالایی برخوردار است. اظهارنظر کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مبنی بر اینکه این مذاکرات دشوار و پرچالش‌ است، حکایت از این دارد که با توجه به مذاکراتی که با گروه ۱ + ۵ انجام داده است احساس جنجالی بودن مذاکرات ژنو را مطرح می‌‌کند. دلیل این امر می‌تواند این باشد که ظرف یکی، دو هفته گذشته از هر دو طرف مقامات ایران و امریکا اظهارنظرهای ناامیدکننده‌‌ای مطرح شده که می‌تواند قطعا مذاکرات این گروه را با توجه به فضای آنکه باید طبق برنامه به مرحله قطعی و نهایی می‌رسید، مقداری با مشکل مواجه سازد، هرچند که امیدوارم در این مذاکرات به نقطه مطلوبی برسیم.

این تحلیل‌گر روابط بین‌الملل با تاکید بر اینکه امکان بازگشت در پرونده هسته‌ای ایران وجود ندارد، تصریح کرد: برگشت به گذشته برای ایران بسیار سخت و سنگین خواهد بود که البته این حرف به معنای سستی و ضعف نیست. این امر برای آمریکایی‌ها نیز قطعا مشکل‌ساز است. آنها در وضعیت اقتصادی آنچنان مطلوبی قرار ندارند اما امریکایی‌ها تصمیم دارند در گلوگاه مذاکرات هسته‌ای انتظارات بیشتری از ایران داشته باشند.

استاد دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به کارنامه اوباما اذعان داشت: اوباما در سال آخر ریاست جمهوری‌اش قرار دارد و چون در حوزه سیاست خارجی خاورمیانه از جمله فلسطین، سوریه و لبنان کارنامه موفقی نداشته است، می‌خواهد با به نتیجه رسیدن پرونده هسته‌ای ایران، دست دموکرات‌ها را برای موفقیت در انتخابات ریاست جمهوریشان باز نگه دارند. اوباما برای به نتیجه رسیدن این پرونده، تاکنون هزینه‌های بسیاری پرداخت کرده و همراهی‌های زیادی داشته است مدعای این حرف، صحبت اوباما بر وتو کردن تحریم‌های جدید علیه ایران است.

بیگدلی در خصوص اظهارت وندی شرمن اظهار داشت: خانم شرمن حرف‌هایی می‌زند که در متن توافقات نیست و صحبت‌هایش فضای مذاکرات را هم تحت تاثیر قرار داده است و این کار را اندکی برای رسیدن به نتیجه نهایی سخت‌تر کرده است هر چند این اظهارات در محافل بین‌المللی هم پذیرفته نیست و انتظاراتشان هم ناصحیح است و مذاکره‌کنندگان ما نیز باید سفت و سخت بر مواضع‌شان ایستادگی نشان بدهند.

وی ادامه داد: اظهارات خانم شرمن تحت تاثیر لابی‌ها از جمله لابی اسرائیل است به هر حال چند ماه دیگر انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکاست و پس از آن هم انتخابات ریاست‌جمهوری است و آنها می‌خواهند دل این لابی‌ها را به دست بیاورند برای همین این اظهارات از سوی آنها بیان می‌شود.

این تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی با تاکید بر این که راه دیگری جز توافق وجود ندارد، اظهار داشت: آمریکایی‌ها احساس می‌کنند که اتحادیه اروپا در حال فاصله گرفتن از امریکاست. پاسخ اولاند به اوباما در سفر چند روز گذشته خود به آمریکا مبنی بر اینکه من رییس جمهور فرانسه هستم ولی رییس اتحادیه‌های کارگری و کارفرمایان فرانسه نیستم، بنابراین نمی‌توانم مانع رفتن هیات‌های بازرگانی فرانسه به ایران شوم نشان می‌دهد که سفر رییس‌ جمهور فرانسه به عنوان رییس اتحادیه اروپا خیلی نتوانسته اروپا را با سیاست‌های اوباما همسو کند. بنابراین با تمام مشکلاتی که هم آمریکا و هم اروپا از نظر اقتصادی دارند به نظر نمی‌رسد آنها بتوانند مانع بزرگی در راه متوقف کردن موافقتنامه اعمال کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز