خبرگزاری کار ایران

مهدی ذاکریان با مثبت ارزیابی کردن مذاکرات:

هر کشوری که بخواهد در مذاکرات اخلال کند، به ضررش خواهد بود

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۳۶۵

اگر دولت تدبیر و شخص آقای ظریف نبود توانایی ما برای متقاعد کردن بین‌المللی با چالش روبه‌رو می‌شد. دولت تدبیر با اتخاذ سیاست‌های مدبرانه و انتخاب وزیر با کیاست، صالح، عالم و حرفه‌ای به جهان ثابت کرد که ما می‌خواهیم به توافق نهایی و جامع برسیم.

یک تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی دور جدید مذاکرات ایران با ۱ + ۵ را مثبت ارزیابی کرد و اظهار داشت: هر کشوری که بخواهد در فرایند این مذاکرات اخلالی ایجاد بکند، به ضررش خواهد بود.

مهدی ذاکریان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص دور جدید مذاکرات هسته ایران با ۱ + ۵ گفت: من فرایند این دور از مذاکرات مانند دور گذشته را مثبت ارزیابی می‌کنم و این مذاکرات می‌تواند دستاوردهای بزرگی را برای ملت ایران داشته باشد.

وی ادامه داد: ملت و دولت ایران به طور آشکار نشان داد که به توافقات هسته‌ای پایبند است و و از آن تخطی نداشته است و برای جامعه بین‌المللی نیز مشخص شده است که ایران به تعهدات NPT پایبند بوده و آنچه در ۸ سال گذشته روی داده، حاصل بی‌تدبیری مسئولان وقت دستگاه سیاست خارجی وقت و فضاسازی رسانه‌های وابسته به دشمنان جمهوری اسلامی بوده است که از فضای داخل ایران حداکثر استفاده را کرده‌اند و یک فضا و تصویر غیرواقعی ایجاد کرده‌اند.

استاد روابط بین‌الملل دانشگاه تهران در پاسخ به این سوال که عده‌ای معتقد هستند که صحبت‌های اخیر وندی شرمن ممکن است مذاکرات را به ناکامی بکشاند، اذعان داشت: به نظر من صحبت‌های خانم شرمن در فرایند مذاکرات تاثیری ندارد هر چند که این نوع از اظهارنظرها صحیح نیست و نشان از رفتار مبتنی بر مودت نیست و آسیب‌زاست.

ذاکریان با بیان اینکه مسئولان مذاکره‌کننده به مفاد توافقات نگاه می‌کنند، خاطرنشان کرد: مذاکره‌کنندگان ارشد گروه ۱ + ۵ به تعهد ایران در رعایت مفاد توافقات نظر می‌افکنند که ایران با صداقت و شفافیت تمام به آن پایبند بوده است و از سویی، از آنجایی که در صدر دستکاه دیپلماسی فرد با تجربه، حرفه‌ای و با دانشی قرار دارد می‌داند که مسیر چیست و چگونه باید رفتار کرد.

سردبیر فصلنامه مطالعات بین‌المللی با انتقاد از برخی رسانه‌های داخلی در بزرگنمایی صحبت‌های وندی شرمن اظهار داشت: اظهارات مقامات آمریکایی به خاطر آرام کردن لابی‌های وابسته به گروه‌های اسرائیلی از جمله لابی آیپاک است و این در حالی است که صحبت‌های اوباما در کنگره که می‌گوید من تحریم‌های جدید علیه ایران را وتو خواهم کرد را پوشش نمی‌دهند و دلیل آن، این است که از سوی برخی نهادها و گروه‌های خاص تغذیه می‌شوند و با این کارها می‌خواهند رفتارها و اقدامات خود را ۸ سال گذشته تحت تاثیر قرار بدهند.

استاد روابط بین‌الملل دانشگاه تهران با اشاره به تئوری بازی‌ها در نظم بین‌المللی تصریح کرد: بر اساس این تئوری، که یک مذاکره، وقتی یک طرف، امتیازی را از دست می‌دهد برای از دست ندادن جوش، در فضای داخلی غلوهای خارج از واقعیت می‌کند و طرف امتیازگیرنده نیز در برابر این غلوها، سکوت می‌کند.

وی ادامه داد: در این نوع موارد، لازم نیست وزارت خارجه ما واکنش نشان بدهد و با این واکنش نشان دادن‌ها طرف مقابل را جری کند اما بعضی رسانه‌ها کار را به آنجایی رساندند که وزیر خارجه مجبور به واکنش بشود و این ممکن است که منجر به این شود که طرف مقابل در مذاکرات درخواست‌ها و امتیازهایی خارج از چارچوب داشته باشد.

ذاکریان با بیان اینکه پس از توافق ژنو، نوعی از رضایت و خوشحالی در مردم ایجاد شد، خاطرنشان کرد: باید به خواست و نظر مردم توجه کرد. مردم از رسیدن به توافق خوشحال هستند و این در حالی است که اسرائیل و بعضی از کشورهای عربی از این توافق ناراضی و عصبانی هستند که این رضایت مردم و عصبانیت اسرائیل نشان از موفقیت ماست.

این تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی افزود: اگر دولت تدبیر و شخص آقای ظریف نبود توانایی ما برای متقاعد کردن بین‌المللی با چالش روبه‌رو می‌شد. دولت تدبیر با اتخاذ سیاست‌های مدبرانه و انتخاب وزیر با کیاست، صالح، عالم و حرفه‌ای به جهان ثابت کرد که ما می‌خواهیم به توافق نهایی و جامع برسیم.

وی با اشاره به کارشکنی فرانسه در مذاکرات قبلی ایران با ۱ + ۵ گفت: من در آن زمان گفتم که این کار آقای فابیوس منجر به منزوی شدن فرانسه می‌شود و فردای آن روز دانشگاهیان و کارشناسی سیاست خارجی غربی نیز به این مسئله اشاره کردند و گفتند فرانسه نشان داد که منطق ایران صحیح است و این فرانسه است که می‌خواهد مذاکرات به نتیجه نرسد. بعد از آن فابیوس مجبور به توضیح دادن و توجیه‌گری شد و از این طریق ایران پیروز شد و امتیازات بیشتری از ۱ + ۵ گرفت.

سردبیر فصلنامه مطالعات بین‌المللی تاکید کرد: اینک نیز می‌گویم هر کشوری که بخواهد در فرایند مذاکرات اخلالی ایجاد بکند، به ضررش خواهد بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز