خبرگزاری کار ایران

ولایتی:

غرب می داند که با تحریم، خود را از رابطه با ایران محروم کرده است

asdasd
کد خبر : ۱۵۲۲۱۸

تشویق تروریستها و فرستادن آنها به سوریه مشکل سوریه را حل نمی کند، چرا که سوریه مصمم به ایستادگی و جنگیدن با آنهاست. این افراد باید اسلحه هایشان را زمین بگذارند و از این کشور بروند؛ مخالفانی که اسلحه به دست نگرفته اند با دولت مذاکره کنند و در این کشور انتخابات برگزار شود

رییس مرکز تحقیقا استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: غربی ها متوجه شده اند که با تحریم ها خودشان را از منابع ادامه رابطه با ایران محروم کرده اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی اکبر ولایتی در نشست خبری خود پس از دیدار با کاترین اشتون که عصر امروز در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد، در خصوص مذاکراتش با اشتون گفت: در حین گفت و گو با خانم اشتون صحبتهایی در خصوص مذاکرات هسته ای داشتیم.

وی ادامه داد: در گفت و گوی خود با خانم اشتون اظهار داشتم که ایران به حق هسته ای خود در چهار چوب NPP مصمم است و به هیچ وجه از حق خود عقب نشینی نخواهد کرد و بر آن پا فشاری می کند.

مشاور امور بین الملل مقام معظم رهبری با بیان این که ما به ادامه مذاکرات تاکید داریم، خاطر نشان کرد: باید بر اساس آنچه توافق می شود عمل کرد و به امریکایی ها اجازه داده نشود که بعد از مذاکرات اقداماتی کنند که خلاف توافقات است که نمونه آن مصاحبه آقای کری علیه ایران بود که این اقدامات به بهانه فشار صهیونیستها قابل قبول نیست و این مانعی برای رسیدن به توافق بین المللی میان ایران و ۱ + ۵ است.

ولایتی با اشاره به صحبتهایش با اشتون مبنی براین که امریکایی ها توافق را نقض می کنند، یادآور شد: من به صحبتهای آنان از جمله اضافه کردن تحریمها؛ کلمات تند و ادامه خصومتشان اشاره کردم که مانع مذاکرات با ایران است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به وضعیت اوکراین تصریح کرد: خانم اشتون دیدگاهش را درباره تحولات اوکراین بیان کرد اما اشتباهی محاسباتی درباره اوکراین توسط غربی ها صورت گرفته و آنها فکر نمی کردند که واکنش روسیه در مقابل این تحولات این چنین باشد و ادامه این وضع نیز به نفع مردم اوکراین نیست.

وی با بیان این که درباره وضعیت اوکراین اختلافاتی میان بعضی از کشورهای با آمریکا شکل گرفته است، اذعان داشت: بعضی از کشورهای اروپایی مخالف تحریم روسیه هستند، چرا که می گویند این تحریم به ضرر ما نیز است و البته لحن امریکایی ها نیز نسبت به روزهای اول تغییر یافته است.

مشاور امور بین الملل مقام معظم رهبری با تاکید بر این که جمهوری اسلامی ایران خواستار گفتگوی طرفین با یکدیگر است، بیان کرد: مردم اوکراین باید بدون دخالت بیگانگان مشکلاتشان را حل کنند.

ولایتی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر این که سفر خانم اشتون به ایران و دیدار با مقامات ایرانی چه تاثیری در روند مذاکرات هسته ای دارد، اظهار داشت: انچه به نظر می رسد این است که به غیر از امریکاییها دیگر کشورها با توجه به تحولات صورت گرفته به توسعه همکاری با ایران مایل هستند و از آن استقبال می کنند.

رئیس مرکز تخقیقات استراتژیک محمع تشخیص مصلحت نظام افزود: آنها متوجه شده اند که با تحریم ها خودشان را از منابع ادامه رابطه با ایران محروم کرده اند.

مشاور امور بین الملل مقام معظم رهبری با بیان این که سفر هیات همراه خانم اشتون برای گسترش روابط دو جانبه اتحادیه اروپا با ایران بوده است، خاطر نشان کرد: این سفر یک نوع جدا شدن دیدگاههای اروپایها با آمریکایها و گام برداشتن به سوی ایران است.

ولایتی با اشاره به شکست مذاکرات ژنو ۲ تاکید کرد: انچه که در منطقه و بالاخص در سوریه اتفاق افتاد و با شکست کنفرانس ژنو ۲ دیدند کشوری که در منطقه قدرت دارد و در سوریه؛ عراق؛ لبنان و افغانستان اعمال نفوذ می کند ایران است و دیدند که بدون ایران نمی توانند مشکلات منطقه ای را حل کنند.

رئیس مرکز تخقیقات استراتژیک محمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر این که نظر خانم اشتون درباره کارشکنی های آمریکایی ها در مذاکرات هسته ای چه بود، ابراز داشت: ایشان به تلاشهای خود برای رسیدن به توافق و خوش بینی هایش اشاره کرد؛ و درباره کارشکنی های آمریکایی ها پاسخی نداشت.

مشاور امور بین الملل مقام معظم رهبری در پاسخ به سوالی درباره این که خانم اشتون گفته بودند که هدف سفرش به ایران آگاهی در از دیدگاههای مقامات ایران در پرونده هسته ای است، برداشت خانم اشتون از این دیدارها چه بود؟ گفت: ایشان هم ایرانی ها را دیدند وهم متوجه شدند که آنها مصمصم به حفظ حقوقشان هستند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر این که انتظار شما از خانم اشتون چیست؟ اظهار داشت: انتظار این است ایشان به عنوان مسئول و نماینده گروه ۱ + ۵؛ هر گاه هر یک از اعضای ۱ + ۵ خلاف توافقات عمل کرد اعتراض کنند، مثلاً وقتی امریکاییها بر خلاف توافقات تحریم ها را اضافه کردند آقای لاوروف وزیر امور خارجه به این افزایش تحریمها اعتراض کرد و ما انتظار داشتیم ایشان نیز این اعتراض را عنوان کند و محافظه کاری نکند.

ولایتی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا در گفتگویتان با خانم اشتون در باره مسئله حقوق بشر نیز بحثشد، تصریح کرد: در باره حقوق بشر بحثنشد؛ اما درباره رابطه ایران و اروپا و مسائل منطقه ای بالاخص در سوریه صحبتهایی شد.

وی ادامه داد: تشویق تروریستها و فرستادن آنها به سوریه مشکل سوریه را حل نمی کند، چرا که سوریه مصمم به ایستادگی و جنگیدن با آنهاست. این افراد باید اسلحه هایشان را زمین بگذارند و از این کشور بروند؛ مخالفانی که اسلحه به دست نگرفته اند با دولت مذاکره کنند و در این کشور انتخابات برگزار شود و هر که برنده شد قدرت را به دست بگیرد، نه آنکه کسانی که تفنگ به دست گرفته و آتش را به سوی مردم گشوده اند قدرت را به دست گیرند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز