خبرگزاری کار ایران

نماینده دائم ایران در دفتر سازمان ملل در ژنو:

طراحان پیش نویس قطعنامه شورای حقوق بشر در ایران بدنبال دستور کار سیاسی خود هستند

asdasd
کد خبر : ۱۵۵۸۹۳

رویکرد حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری ایران، توسعه رویکرد نوآورانه در قبال موضوعات برای ارتقای حقوق بشر در سطح ملی است. / هیچ کشوری در جهان به ویژه کشورهایی که این دستورکار غیرسازنده را ایجاد کرده اند، نمی توانند ادعا کنند که وضعیت حقوق بشری بی عیب و نقصی دارند.

سفیر و نماینده دائم ایران در دفتر سازمان ملل متحد در ژنو ضمن محکوم کردن پیش نویس قطعنامه وضعیت حقوق بشر در کشورمان اعلام کرد: طراحان این پیش نویس در اندیشه پیشبرد دستورکار سیاسی خود بوده و از ذهنیت دوران گذشته برخوردارند.

به گزارش ایلنا از اداره کل دیپلماسی رسانه ای وزارت امور خارجه، «محسن نذیری اصل» روز جمعه در سخنانی در بیست و پنجمین اجلاس شورای حقوق بشر در شهر ژنو تاکید کرد: چند کشور ارایه کننده این پیش نویس، عملا در جهت ایجاد شکاف بیشتر میان کشورها و تحمیل معیارهای خود به دیگران هستند.

وی، این اقدام را روندی خطرناک و نگران کننده دانست و افزود: طراحان پیش نویس این قطعنامه همچنان بر اساس رقابت به جای همکاری اقدام می کنند، امری که اصول اساسی سازمان ملل را تضعیف می کند.

نماینده دائم ایران در دفتر سازمان ملل در ژنو تصریح کرد: این در حالی است که اثبات شده ادعای بانیان اصلی پیش نویس مبنی بر دفاع از حقوق بشر، یک افسانه است. همانگونه که آنها در موارد متعدد، راهبرد کاملاً سیاسی خود را در قبال موضوعات حقوق بشری به نمایش گذارده اند.

نذیری اصل همچنین به ایرادات رویه ای پیش نویس قطعنامه وضعیت حقوق بشر در ایران پرداخت.

وی بر نادیده انگاشتن بسیاری از دستاوردهای مثبت ایران در حوزه حقوق بشر که در پرتو گفتگوی واقعی و تعامل سازنده با مراجع بین المللی حاصل شده است، تاکید کرد.

سفیر و نماینده دائم ایران در دفتر سازمان ملل در ژنو همچنین بر نکات زیر اشاره کرد:

*تلاش مقامات و نهادهای ذیربط کشورمان متعاقب دور اول مشارکت ایران در روند ارزیابی ادواری جهانی شورای حقوق بشر(UPR)، جهت اجرای توصیه های پذیرفته شده و همچنین روند آماده سازی و ارایه دومین گزارش ملی در این زمینه

* ارایه پاسخ سریع و مستدل به مفاد گزارشات دبیرکل و گزارشگر ویژه، به رغم مخالفت شدید ایران با دستورکار مربوطه،

* ارایه گزارش های ملی از سوی ایران به نهادهای ناظر بر معاهدات حقوق بشری،

* تعامل سازنده با دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل.

نذیری اصل همچنین به انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری در ایران اشاره کرد و گفت: این انتخابات تبلوری از تحقق مردم سالاری سازگار با ارزش های الهی و دینی بود.

وی، این انتخابات را در راستای ارتقای و حمایت مطلوب تر از حقوق بشر ارزیابی کرد.

سفیر و نماینده دائم ایران در دفتر اروپایی سازمان ملل در ژنو همچنین بر لزوم توجه به این تحول تاکید کرد و افزود: هیچ کشوری در جهان به ویژه کشورهایی که این دستورکار غیرسازنده را ایجاد کرده اند، نمی توانند ادعا کنند که وضعیت حقوق بشری بی عیب و نقصی دارند.

نذیری اصل خاطرنشان کرد: رویکرد حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری ایران، توسعه رویکرد نوآورانه در قبال موضوعات برای ارتقای حقوق بشر در سطح ملی است.

وی، تهیه پیش نویس منشور حقوق شهروندی با اولویت ارتقای حقوق زنان را از جمله نخستین طرح های رییس جمهوری ایران در این راستا عنوان کرد.

وی یادآور شد: در این زمینه، اتخاذ یک رویکرد بی طرفانه، متوازن و غیر سیاسی جهت اذعان به تحولات مثبت حقوق بشری در جامعه ایران، ضروری است.

سفیر و نماینده دائم ایران در دفتر سازمان ملل متحد در ژنو ادامه داد: حامیان اصلی پیش نویس قطعنامه وضعیت حقوق بشر در ایران کسانی هستند که به طور نظام مند نقض حقوق بشر را نادیده انگاشته و حتی از آن پشتیبانی می کنند.

نذیری اصل از جمله این موارد را نقض فاحش بدیهی ترین حقوق انسانی مردم فلسطین و افراد بی گناهی دانست که همه روزه به بهانه به اصطلاح مبارزه علیه تروریسم در سراسر جهان کشته می شوند. اینها تنها نمونه ای از سوابق وخیم کسانی است که خود را حافظان اسناد حقوق بشری می دانند! در این شرایط است که اعتقاد راسخ داریم که پیش نویس قطعنامه به دنبال منافع سیاسی بوده، فاقد اعتبار است.

وی اظهارامیدواری کرد: اعضای این شورا با انتخاب مسیر صحیح به واسطه ارایه رأی منفی در قبال پیش نویس قطعنامه، حمایت خود را از تلاش مردم ایران جهت تحقق جامعه ای مرفه تر، به عمل آورند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز