خبرگزاری کار ایران

تحلیل فلاحت‌پیشه از رفتار مخالفان مذاکرات هسته‌ای:

نباید منافع ملی را قربانی مسائل سیاسی کرد

asdasd
کد خبر : ۱۵۸۲۷۰

تابوی توافق‌ناپذیری میان ایران و آمریکا شکسته شده است / مذاکره‌کنندگان می‌دانند که در صورت عدم رسیدن به توافق و تمدید دوره مذاکرات، مخالفان جدی‌تر شده و کار برای رسیدن به توافق نهایی سخت‌تر می‌شود / اولویت امروز و اصلی کشور ما حل پرونده هسته‌ای است.

یک تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی، تاکید کرد: مسائل سیاست خارجی و موضوع هسته‌ای، زیر نظر شورای عالی امنیت ملی مورد بررسی قرار می‌گیرند و از سویی، مقام معظم رهبری اگر انفعال یا کوتاهی‌ای دیده‌ بودند تذکر می‌دادند و نباید منافع ملی را قربانی مسائل سیاسی کرد.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص تدوین پیش‌نویس توافق جامع هسته‌ای در مذاکرات ایران و گروه ۱ + ۵ از اردیبهشت ماه گفت: اعتقاد دارم که مهمترین چیزی که در توافقات و مذاکرات میان ایران و گروه ۱ + ۵ بدست آمده، این است که تابوی توافق‌ناپذیری میان ایران و آمریکا شکسته شده است.

وی ادامه داد: این شکسته شده تابوی توافق‌ناپذیری نشان از این دارد که دو کشور توانسته‌اند که بر موانع بیرونی در عدم به توافق رسیدن غلبه کنند.

نماینده اسلام‌آبادغرب در مجلس هشتم با اشاره به زمان تعیین شده شش ماهه برای توافق ژنو اظهار داشت: این دوران، دوران خوب نسبی بود که هر دو طرف با پایبندی نسبی به تهعداتشان بر پیش‌فرض‌هایشان تاثیر گذاشت و به همین دلیل، گام اجرایی مثبتی برداشته شد.

این کارشناسی مسائل بین‌الملل با بیان اینکه هم ایران و هم آمریکا برای رسیدن به توافق دارای عزم و اراده سیاسی هستند، خاطرنشان کرد: در هر دو کشور، منتقدان و مخالفان بسیار جدی‌ای هستند و مذاکره‌کنندگان می‌دانند که در صورت عدم رسیدن به توافق و تمدید دوره مذاکرات، مخالفان جدی‌تر شده و کار برای رسیدن به توافق نهایی سخت‌تر می‌شود.

فلاحت‌پیشه با بیان اینکه توافق ژنو، یک توافق هدف‌محور است، یادآور شد: این توافق سه هدف، به رسمت شناختن حق هسته‌ای ایران، رفع نگرانی‌ها جامعه بین‌المللی از برنامه هسته‌ای کشورمان و رفع تحریم‌ها را دنبال می‌کند که اگر در این مسیر گام برداشته شود، راه نیز برای حل پرونده هسته‌ای و رسیدن به توافق جامع آسانتر است.

وی با تاکید بر اینکه در مسائل سیاست خارجی و بالاخص در پرونده هسته‌ای نباید افراطی‌گری صورت بگیرد، تصریح کرد: اولویت امروز و اصلی کشور ما حل پرونده هسته‌ای که مشکلات و موانعی در ابعاد مختلف برای ما ایجاد کرده و البته دشمنان ایران نیز دوست ندارند که این مشکلات و موانع حل بشوند و برای همین سنگ‌اندازی‌هایی صورت می‌گیرد.

این تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی با اشاره به صدور قطعنامه پارلمان اروپا و واکنش‌ها در ایران اذعان داشت: این قطعنامه، یکی از این سنگ‌اندازی‌ها برای عدم رسیدن به توافق جامع نهایی است، اما باید یادآور شد که این قطعنامه، یک قطعنامه غیرالزام‌آور است که حالت نمایشی دارد.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی افزود: پارلمان اروپا برای عدم کشتار شیعیان در بحرین هم بیانیه‌ای صادر کرده بود و قبل از این قطعنامه علیه ایران نیز ۲۴۰۰ قطعنامه دیگر داده بود اما ما شاهد این واکنش‌ها نبودیم و این مسئله شائبه سیاسی بودن واکنش‌ها را تقویت می‌کند.

فلاحت‌پیشه در خصوص ارزیابی‌اش درباره درخواست تعدادی از نمایندگان مجلس و فعالان سیاسی برای قطع مذاکرات هسته‌ای‏، بیان کرد: کسانی که به خاطر قطعنامه اروپا درخواست پایان بخشیدن به مذاکرات هسته‌ای را دارند، شناخت صحیحی از مذاکرات ندارند.

وی با بیان اینکه سیاست دولت تدبیر و امید منفعلانه نیست، تاکید کرد: مسائل کلان و از جمله مسائل سیاست خارجی و موضوع هسته‌ای، موضوعاتی هستند که در زیر نظر شورای عالی امنیت ملی مورد بررسی قرار می‌گیرند و از سویی، مقام معظم رهبری اگر انفعال یا کوتاهی‌ای دیده‌ بودند تذکر می‌دادند و نباید منافع ملی را قربانی مسائل سیاسی کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز