خبرگزاری کار ایران

تدوام انکار و مخفی کاری دولت استرالیا نسبت به برنامه هسته ای رژیم صهیونیستی

کد خبر : ۱۶۱۵۷۲

گزارش‌های توجیهی تهیه شده برای «بیل هایدن» وزیر امورخارجه وقت استرالیا در سال ۱۹۸۷ نشاندهنده برآوردهای اطلاعاتی مبنی بر این بوده است که رژیم صهیونیستی در آن زمان حدود ۲۰ سلاح اتمی در اختیار داشته است.

علی رغم محرز بودن وجود زرادخانه‌ها و سلاح‌های اتمی متعدد در رژیم صهیونیستی، دولت استرالیا همچنان به انکار و مخفی کاری در این خصوص ادامه می‌دهد.

به گزارش ایلنا، روزنامه سیدنی مورنینگ هرالد استرالیا، پرونده‌های محرمانه دولتی نشان می‌دهد، دولت استرالیا به همراه دیپلمات‌ها و مأموران دستگاه‌های امنیتی این کشور طی بیش از ۳۰ سال از وجود زرادخانه‌ای از سلاح‌های هسته‌ای در رژیم صهیونیستی اطلاع داشته‌اند اما در این باره تا حد گمراه کردن پارلمان تجاهل کرده‌اند.

پرونده‌های محرمانه دیپلماتیکی که در حال حاضر با سرآمدن دوره مربوطه از سوی مرکز اسناد ملی استرالیا منتشر شده، بیانگر سیاست دراز مدت دولت استرالیا برای چشم پوشی بر روی زرادخانه اتمی رژیم صهیونیستی است.

گزارش‌های توجیهی تهیه شده برای «بیل هایدن» وزیر امورخارجه وقت استرالیا در سال ۱۹۸۷ نشاندهنده برآوردهای اطلاعاتی مبنی بر این بوده است که رژیم صهیونیستی در آن زمان حدود ۲۰ سلاح اتمی در اختیار داشته است. قابلیتهای فناوری رژیم صهیونیستی این امکان را می‌داده است که بدون متوسل شدن به آزمایش اتمی، آن را در موقع لزوم بکار گیرد.

آقای هایدن طی یک مکاتبه محرمانه با «هانس بلیکس» مدیرکل وقت آژانس بین المللی اتمی در سپتامبر ۱۹۸۷ نوشته بود «شکی وجود ندارد که رژیم صهیونیستی تسلیحات اتمی در اختیار دارد»، اما در‌‌ همان زمان، وزارت خارجه استرالیا به آقای هایدن توصیه کرده بود در ملأ عام اطلاع قابلیت‌های هسته‌ای این رژیم را کتمان نماید. به همین دلیل در‌‌ همان ماه سپتامبر ۱۹۸۷ آقای هایدن خطاب به پارلمان گفته بود ما هیچ اطلاعی برای تأیید این شایعات در مجهز بودن اسرائیل به سلاح هسته‌ای نداریم. این در حالی است که اسناد فاش شده حاکی از این است که استرالیا از اوایل دهه ۱۹۵۰ برنامه هسته‌ای اسرائیل را زیر نظر داشته است.

در سال ۱۹۹۶ کمیسیون انرژی اتمی استرالیا اطلاعات حساسی از سازنده فرانسوی تأسیسات اتمی اسرائیل موسوم به «دیمونا» به دست آورد که وجود یک کارخانه فرآوری شیمیایی برای استخراج پلوتونیوم از سوخت استفاده شده در نیروگاه را نشان می‌داد. در سال ۱۹۷۰ سازمان اطلاعات مشترک استرالیا به این نتیجه رسیده بود که اسرائیل می‌تواند چند بمب اتمی داشته باشد.

«پروفسور گرت ایوانز» وزیر امور خارجه اسبق استرالیا که برای مدت طولانی در موضوع خلع سلاح هسته‌ای فعال بود، ماه گذشته علناً رژیم صهیونیستی را به عنوان یکی از ۹ کشور مجهز به تسلیحات اتمی خواند که مصمم است به مدت نا‌محدود زرادخانه هسته‌ای خود را نگه دارد. اما وی در تاریخ ۱۴ آوریل ۲۰۱۴ از توضیح در مورد علت عدم اذعان استرالیا به اینکه اسرائیل دارای یک برنامه هسته‌ای است خودداری نموده و تنها گفته است: «دنیا هنوز به این امر اذعان نکرده و البته این مسأله عجیبی نیست اما قابل قبول هم نخواهد بود.»

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز