خبرگزاری کار ایران

در نشست مشترک ظریف و لوپز مطرح شد:

تاکید بر گسترش روابط ایران و نیکاراگوئه

asdasd
کد خبر : ۱۶۳۴۷۲

ایران و نیکاراگوئه در فراز و نشیب‌های سی ساله‌ای که داشته‌اند همواره در کنار یکدیگر ایستاده‌اند و دیدگاه مشترک سیاسی آنها به نزدیکی دو دولت و ملت کمک کرده است.

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: امیدوارم روابط مستحکم سیاسی میان ایران و نیکاراگوئه با پیوندهای اقتصادی گسترش یابد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد جواد ظریف در نشست خبری مشترک خود با ساموئل سانتوس لوپز وزیر امور خارجه نیکاراگوئه که ظهر امروز در وزارت خارجه برگزار شد، گفت: نیکاراگوئه از دوستان خوب و قدیمی ایران است.

وی با اشاره به هم‌زمانی انقلاب اسلامی ایران و پیروزی ساندیست‌ها اظهار داشت: رخ دادن این دو تحول زمینه‌ساز یک تحول در نظام بین‌الملل شد و ما خوشحال هستیم که دولت‌های مترقی درباره آمریکا که براساس خواست و اراده مردم عمل می‌کنند، رو به گسترش هستند.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران هم یک نظام مردمی است، تصریح کرد: ما بر اساس همین مردمی بودن روابط خوبی با نیکاراگوئه و دیگر دولت‌های مردمی آمریکای لاتین برقرار کرده که در دولت تدبیر و امید این روابط با جدیت بیشتر با قدرت و اراده سیاسی گسترش و تقویت می‌یابد.

ظریف با اشاره به مذاکرات امروز خود با وزیر امور خارجه نیکاراگوئه اذعان داشت: در این دیدار صحبت‌های خوبی برای گسترش روابط دو جانبه زده شد و خوشبختانه ما از یک اشتراک نظر در سطح جهانی برخورداریم.

وی با تشکر از حمایت‌های نیکاراگوئه از ایران خاطرنشان کرد: دو کشور در فراز و نشیب‌های سی ساله‌ای که داشته‌اند همواره در کنار یکدیگر ایستاده‌اند و دیدگاه مشترک سیاسی آنها به نزدیکی دو دولت و ملت کمک کرده است.

وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه در حوزه اقتصادی زمینه خوبی برای گسترش روابط وجود دارد، به آمار بسیار امیدوارکننده توسعه در نیکاراگوئه اشاره کرد و افزود: این آمار در طی چند ساله گذشته که ساندیست‌ها مجددا به قدرت بازگشته‌اند با رهبری دانیل اروتگا به دست آمده است.

ظریف با دعوت از بخش خصوصی ایران برای سرمایه‌گذاری و حضور گسترده در نیکاراگوئه ابراز داشت: امروز وزیر امور خارجه نیکاراگوئه با مقامات کشورمان از جمله رئیس کمیسیون اقتصادی دو کشور دیدار می‌کند و امیدوارم که در این دیدارها روابط مستحکم سیاسی با پیوندهای اقتصادی گسترش یابد که این به سود مردم دو کشور است.

وزیر امور خارجه کشورمان در پایان صحبت‌هایش ایران را خانه دوم نیکاراگوئه دانست.

در ادامه، ساموئل سانتوس لوپز با بیان اینکه من خوشحال هستم که در خانه‌مان حضور دارم، گفت: مهمان‌نوازی ایرانی‌ها همیشه زبانزد مردم نیکاراگوئه بوده است.

وی با اشاره به پیشرفت‌های نیکاراگوئه در طی سال‌های اخیر اظهار داشت: این پیشرفت‌های چشمگیر بعد از روی کار آمدن دولت ساندیست و رهبری دانیل اروتگا بالاخص در حوزه توسعه انسانی و اجتماعی به دست آمده است.

وزیر امور خارجه نیکاراگوئه با تاکید بر اینکه در طی چند ساله اخیر ما ۴۰۰ درصد رشد داشته‌ایم، خاطرنشان کرد: ما در پی این پیشرفت توانستیم وضع آموزش و پرورش و بهداشت‌مان را به شکل روشنی بهبود ببخشیم.

لوپز با تاکید بر میزان سرمایه‌گذاری‌های خارجی در نیکاراگوئه روزبه‌روز در حال افزایش است، تصریح کرد: این افزایش به خاطر فضای ایمنی است که در کشور ما حاکم است که سازمان‌های بین‌المللی هم به این مسئله اذعان دارند.

وی ادامه داد: آمادگی بخش‌های دولتی، خصوصی و سندیکایی ما کمک می‌کند تا تلاش‌های ما موثر باشد و شرایط خوبی در نیکاراگوئه فراهم شود.

وزیر امور خارجه نیکاراگوئه توسعه در حوزه انرژی را از مهمترین توسعه‌های نیکاراگوئه از سال ۲۰۰۷ به بعد دانست و یادآور شد: ۵۲ درصد از این انرژی تولید شده، انرژی پاک است که به محیط زیست زیان نمی‌رساند.

لوپز با بیان اینکه من در صحبت‌های امروز با آقای ظریف به پیشرفت‌های مذاکرات ایران با ۱ + ۵ اشاره کردم، ابراز داشت: نیکاراگوئه به طور تاریخی از مواضع به حق ایران در حق تعیین سرنوشتش و استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای دفاع کرده است.

وی تاکید کرد: گفتمان نیکاراگوئه در سازمان ملل همواره دفاع از حق صلح‌آمیز هسته‌ای بوده چون ایران هیچگاه از آن عدول نکرده است.

وزیر امور خارجه نیکاراگوئه در پایان تاکید کرد: امیدوارم روابط میان دو کشور دوست و برادر ایران و نیکاراگوئه گسترش یابد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز