خبرگزاری کار ایران

ایران خواستار تشدید تلاش‌ها برای عاری ساختن خاورمیانه از سلاح‌های هسته‌ای شد

کد خبر : ۱۶۴۶۰۹

تصویب سالیانه قطعنامه‌ای در این زمینه در مجمع عمومی به اتفاق آرای همه کشورهای عضو سازمان ملل نشان دهنده حمایت موثر و مستمر جهانی از ایجاد این منطقه است.

سفیر و نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی خواستار تشدید تلاش‌های جهانی برای ایجاد منطقه عاری از سلاح‌های هسته‌ای در خاورمیانه شد.

به گزارش ایلنا، رضا نجفی طی سخنرانی در سومین نشست کمیته مقدماتی کنفرانس بازنگری پیمان عدم اشاعه هسته‌ای در نیویورک اظهار داشت: طرح ایجاد منطقه عاری از سلاحهای هسته‌ای در خاورمیانه در سال ۱۹۷۴ میلادی توسط ایران ارائه شد و اولین نشست ویژه مجمع عمومی در خصوص خلع سلاح نیز ضرورت تحقق این طرح را مورد تاکید جدی قرار داد و خواستار آغاز اقدامات اجرایی فوری برای ایجاد آن شد.

نجفی افزود: تصویب سالیانه قطعنامه‌ای در این زمینه در مجمع عمومی به اتفاق آرای همه کشورهای عضو سازمان ملل نشان دهنده حمایت موثر و مستمر جهانی از ایجاد این منطقه است.

وی اضافه کرد: افزون بر این، این طرح از حمایت جدی جنبش عدم تعهد، سازمان همکاری اسلامی، کنفرانس عمومی آژانس بین اللمللی انرژی اتمی و سایر سازمانهای منطقه‌ای و بین المللی نیز برخوردار است.

نماینده دائم ایران در آژانس خطاب به شرکت کنندگان گفت: در این نشست که تقریبا نمایندگان همه گروههای سیاسی و دولتهای عضو حمایت مجدد خود را از ایجاد این منطقه اعلام کردند، لزومی نمی‌بینم که بیشتر از این بر اهمیت قطعنامه‌های مصوب کنفرانس‌های بازنگری پیمان عدم اشاعه هسته‌ای در این باره تاکید کنم.

نجفی در ادامه خواستار اجرای کامل و فوری قطعنامه‌های کنفرانس بازنگری در مورد ایجاد این منطقه شد و گفت: این موضوع باید به عنوان یک اولویت اساسی از سوی کمیته مقدماتی و کنفرانس بازنگری مورد توجه قرار گیرد.

سفیر کشورمان در ادامه به تصمیم کنفرانس بازنگری مبنی بر برگزاری یک کنفرانس در زمینه ایجاد منطقه عاری از سلاح هسته‌ای اشاره و اعلام کرد: این کنفرانس فقط به خاطر خودداری رژیم صهیونیستی از شرکت در آن برگزار نشده است و تلاش‌ها برای برگزاری آن باید تسریع شود.

نجفی اضافه کرد: تنها دلیل بی‌نتیجه بودن تلاش‌های جهانی طی چند دهه گذشته برای ایجاد منطقه عاری از سلاح‌های هسته‌ای در خاورمیانه، سلاح هسته‌ای رژیم اسرائیل و فعالیت‌های هسته‌ای خارج از پادمان این رژیم بوده است.

در همین راستا، وی گفت: بدون پیوستن این رژیم به پیمان عدم اشاعه هسته‌ای، آینده روشنی برای ایجاد منطقه عاری از سلاح هسته‌ای در خاورمیانه متصور نیست.

برای رفع این مانع، نجفی پیشنهاد کرد کمیته و کنفرانس بازنگری پیمان عدم اشاعه هسته‌ای، برنامه زمان بندی شده‌ای را برای وادار کردن رژیم اسرائیل جهت پیوستن به این پیمان تصویب کرده و سازوکاری را نیز مامور اجرا و تضمین تحقق آن کنند.

سومین نشست کمیته مقدماتی کنفرانس بازنگری پیمان عدم اشاعه هسته‌ای با شرکت نمایندگان نزدیک به ۱۹۰ کشور عضو این پیمان به مدت دو هفته از ۲۸ آوریل تا ۹ می‌در نیویورک برگزار می‌شود و قرار است اقدامات لازم را برای برگزاری کنفرانس بازنگری این پیمان در سال آینده بررسی و توصیه‌هایی را به آن کنفرانس ارائه کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز