خبرگزاری کار ایران

بعیدی‌نژاد:

اجلاس ان. پی. تی بدون نتیجه محتوایی ملموس پایان یافت

asdasd
کد خبر : ۱۶۶۸۳۶

دلیل عمده ناموفق بودن اجلاس، وجود اختلافات اساسی میان اعضای معاهده در خصوص بخش مهمی از مباحثکلیدی معاهده به ویژه نسبت به بحثخلع سلاح هسته‌ای بود.

مدیرکل سیاسی و امنیت بین‌الملل وزارت امور خارجه اعلام کرد: سومین نشست کمیته مقدماتی کنفرانس بازنگری معاهده ان. پی. تی در نیویورک بدون نتیجه محتوایی ملموسی پیرامون اجرای این معاهده پایان یافت.

به گزارش ایلنا؛ رییس هیئت شرکت کننده جمهوری اسلامی ایران در سومین نشست کمیته مقدماتی کنفرانس بازنگری معاهده ان. پی. تی پس از پایان این نشست در نیویورک اظهار داشت: اعضای معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای(ان. پی. تی) بعد از دو هفته مذاکره در این نشست نتوانستند در خصوص توصیه‌های محتوایی به کنفرانس اصلی معاهده در سال ٢٠١۵ به توافق برسند و لذا این اجلاس بدون نتیجه محتوایی ملموس پیرامون اجرای این معاهده پایان یافت.

رییس هیئت کار‌شناسی مذاکره کننده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران درباره دلایل عدم موفقیت این اجلاس گفت: دلیل عمده ناموفق بودن اجلاس، وجود اختلافات اساسی میان اعضای معاهده در خصوص بخش مهمی از مباحثکلیدی معاهده به ویژه نسبت به بحثخلع سلاح هسته‌ای بود.

وی تصریح کرد: در حالی که کشورهای غیر دارنده سلاح‌های هسته‌ای به رهبری اعضای جنبش عدم تعهد(نم) بر ضرورت اتخاذ اقدامات موثر عملی برای کاهش زرادخانه‌های هسته‌ای و متوقف ساختن اقدامات جاری برای مدرنیزه کردن سلاح‌های هسته‌ای تاکید داشتند، کشورهای دارنده سلاح‌های هسته‌ای حاضر به پذیرش هیچگونه تعهدی در این خصوص در سطح کشوری و یا آغاز مذاکرات چندجانبه میان پنج کشور هسته‌ای به منظور کاهش سلاح‌های هسته‌ای در چارچوب یک تفاهم چندجانبه نبودند.

مدیرکل سیاسی و امنیت بین‌الملل وزارت امور خارجه اظهار داشت: متاسفانه حتی برخی از کشورهای هسته‌ای از پذیرش اینکه بر اساس ان. پی. تی. اصولا تعهدی حقوقی و الزام آور در قبال خلع سلاح هسته‌ای دارند، طفره می‌روند.

این مقام وزارت امور خارجه تصریح کرد: از نکات بارز این اجلاس همراهی برخی از کشورهای عضو گروه غرب مانند ایرلند و حتی همراهی برخی از کشورهای عضو پیمان ناتو مانند آلمان و هلند البته با ادبیاتی متفاوت با اعضای جنبش عدم تعهد برای ضرورت اتحاذ برخی اقدامات عملی جهت کاهش آماده سازی برای استفاده از سلاح‌های هسته‌ای و برخی دیگر اقدامات بود و این نشان می‌دهد که خلع سلاح هسته‌ای دیگر یک خواست آرمانی نیست بلکه اقدام لازمی است که جامعه بین‌المللی بیش از پیش ضرورت تحقق آن را عمیقا حساس می‌کند.

بعیدی‌نژاد یکی دیگر از نقاط عمیق اختلاف میان اعضای معاهده ان. پی. تی را تصویب موضوع ایجاد فشار بر رژیم صهیونیستی برای پیوستن به این معاهده و موافقت با ایجاد منطقه عاری از سلاح‌های هسته‌ای و دیگر سلاح‌های کشتار جمعی در خاورمیانه بیان کرد.

وی تصریح کرد: در حالی که کشورهای جنبش عدم تعهد با حمایت بسیاری از کشورهای دیگر اعتقاد عمیق دارند که سیاست‌های رژیم صهیونیستی و مخالفت آن با ایجاد منطقه عاری از سلاح‌های هسته‌ای در خاورمیانه مهم‌ترین عامل شکست تحقق اهداف ان. پی. تی در عدم گسترش سلاح‌های هسته‌ای در خاورمیانه است، برخی از متحدین این رژیم از نام بردن اسرائیل به شدت احتراز می‌کنند و متاسفانه با نظر اکثریت قاطع اعضای معاهده برای ضرورت پیوستن آن به معاهده ان. پی. تی مخالفت می‌کنند.

بعیدی‌نژاد در پاسخ به این پرسش که آیا به رغم عدم موفقیت در تصویب توصیه‌های عملی برای ارایه در کنفرانس بازنگری ان. پی. تی در سال ۲۰۱۵، برنامه و دستور کار این اجلاس مشخص شده است؟ گفت: در عین عدم موفقیت اجلاس ان. پی. تی برای تصویب توصیه‌های عملی به کنفرانس سال آینده، اجلاس فقط موفق شد دستور و برنامه کار و مسایل شکلی و سازمانی کنفرانس اصلی ان. پی. تی در سال ٢٠١۵ را به تصویب برساند.

کنفرانس‌های اصلی ان. پی. تی هر پنج سال یکبار برای مرور و بررسی نحوه اجرای معاهده توسط اعضای آن در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک برگزار می‌شود.

سومین نشست کمیته مقدماتی کنفرانس بازنگری در معاهده ان. پی. تی۲۰۱۵ از هشتم تا ۱۹اردیبهشت(۲۸ آوریل تا ۹ می‌) در مقر سازمان ملل در نیویورک برگزار شد و هیئت جمهوری اسلامی ایران به ریاست «حمید بعیدی‌نژاد» مدیر کل سیاسی و امنیت بین‌الملل وزارت امور خارجه در این اجلاس شرکت کرد.

در حاشیه این اجلاس همچنین نشست کار‌شناسان ایران و گروه ۱ + ۵ در روزهای ۱۶ و ۱۷ اردیبهشت ماه جاری برگزار شد؛ نشستی که بر خلاف نشست بازنگری ان. پی. تی، همه طرف‌ها آن را مفید و سودمند ارزیابی کردند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز