خبرگزاری کار ایران

افخم در پاسخ به ایلنا: / مشروح /

پذیرش پروتکل الحاقی منوط به رسیدن به توافق جامع نهایی است

asdasd
کد خبر : ۱۸۰۲۶۲

اگر روند به شکلی باشدکه همه مسائل حل گردد و متن نهایی مورد توافق همه طرفین باشد یکی از آن بندها پروتکل الحاقی است ولی اینکه به آن می‌پیوندیم یا نخواهیم پیوست، اندکی زود است.

سخنگوی وزارت خارجه پذیرش پروتکل الحاقی را منوط به رسیدن به توافق جامع نهایی دانست.

به گزارش خبرنگار ایلنا مرضیه افخم در نشست خبری صبح امروز خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه سخنگوی سازمان انرژی اتمی از احتمال پذیرش پروتکل الحاقی در صورت رسیدن به توافق جامع نهایی خبر داده است آیا احتمال پیوستن ایران به پروتکل وجود دارد گفت: یکی از موضوعاتی که در طرح اقدام مشترک وجود دارد و اگر مذاکرات به نتیجه برسد بخشی از آن پروتکل الحاقی است.

وی با بیان اینکه پیوستن به پروتکل الحاقی منوط به رسیدن به توافق جامع نهایی است اظهار داشت: اگر روند به شکلی باشدکه همه مسائل حل گردد و متن نهایی مورد توافق همه طرفین باشد یکی از آن بندها پروتکل الحاقی است ولی اینکه به آن می‌پیوندیم یا نخواهیم پیوست، اندکی زود است.

مسئله ایرانیان زندانی در کشورهای خارجی همواره مورد توجه وزارت امور خارجه است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایلنا درباره آخرین وضعیت و پیگیری‌های وزارت امور خارجه در باره ایرانیان محبوس در زندان‌های مالزی و ترکمنستان تصریح کرد: با پیگیری‌های خانواده‌ها و اهتمام جدی‌تر وزارت خارجه، این مسئله روند جدی‌تر به خود گرفته تا به نتیجه برسد.

افخم با اشاره به اینکه ما با ۴۰ کشور توافقاتی در خصوص استرداد محکومین داریم و بخشی نیز با توجه به روابط دو جانبه استرداد محکومین صورت می‌گیرد، خاطر نشان کرد: مسئله ایرانیان زندانی در کشورهای خارجی همواره مورد توجه وزارت امور خارجه است و ما همزمان با مذاکرات سیاسی پیگیری‌های حقوقی و قضایی را هم ادامه می‌دهیم وتلاش می‌کنیم تا جاهایی که خلا قانونی وجود دارد، با پیگیری‌هایمان زمینه استرداد و آزادی هموطنان‌مان را فراهم کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: در کنار پیگیری‌های دیپلماتیک اقدامات خدماتی در ارائه تسهیلات و خدمات رفاهی نیز در رابطه با محکومین و خانواده‌های آنها در حال انجام است تا شرایط آنها آسان شود.

آزادی تعدادی از ایرانیان آزادی در آذربایجان

وی با اعلام این خبر که تعدادی از ایرانی‌های در بند در آذربایجان در چند دوره با توجه به شرایط جدید سیاسی دو کشور آزاد شده‌اند، تاکید کرد: ما این روند را پیگیری می‌کنیم تا این ایرانیان آزاد شوند یا آنکه با استردادشان به ایران آنها دوره محکومیت‌شان را در داخل باشند. ما همه راه‌های ممکن را بررسی می‌کنیم ولی این روند پروسه‌دار و زمان بر است.

در ادامه نشست سخنگوی دستگاه دیپلماسی، افخم در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص برخی اخبار مبنی بر پس دادن ۱۳۰ هواپیمای عراقی که در ایران بوده‌اند به دولت عراق ابراز داشت: خود مقامات عراقی نیز این اخبار را تکذیب کرده‌اند.

این مقام ارشد وزارت امور خارجه در خصوص انفجار اخیری که در لبنان انجام شده است نیز بیان کرد: یکی از نگرانی‌های ما گسترش فعالیت‌های تروریستی در منطقه است و ما بارها تاکید کرده‌ایم که فعالیت‌های تروریستی محدود به یک منطقه نخواهد بود و توسعه تروریست در کشورهای دیگر موجب نگرانی شدید است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه تروریست اکنون به ابزار دست برخی از محافل و کشورها برای رسیدن به منافع شوم‌شان در کشورهای منطقه شده است تصریح کرد: این مسئله جای نگرانی دارد و تحمیل اسلحه و ترور بر مردم سالاری نشان می‌دهد که آنها سعی بر غلبه بر رای مردم را دارند.

افخم ضمن محکومیت فعالیت‌های تروریستی در منطقه یادآور شد: اولین راه برای جلوگیری از گسترش فعالیت‌های تروریستی علاوه بر آگاهی و وحدت ملی توجه جدی و بی‌تبعیض در مسئله تروریسم است و اینکه نباید تروریزم با معیارهای دو گانه مورد بررسی قرار گیرد بلکه باید با اراده جدی این مسئله حل و فصل یابد.

روند بازگشایی سفارت ایران و انگلیس در حال پیمودن روند طبیعی خود است

وی در خصوص آخرین وضعیت بازگشایی سفارت انگلستان در تهران نیز گفت: از شهریور سال ۹۲ و در ملاقاتی که وزرای امور خارجه درحاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد داشته‌اند تصمیم بر عادی سازی روابط گرفته شد که این روابط باید به شکل گام به گام از سر گرفته شود که این مسیر نیز در حال طی شدن است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به تعیین کاردارهای غیرمقیم از سوی دو کشور اظهار داشت: این مسیر با تعیین کاردارهای ترددی یا غیر مقیم آغاز گشت و پس از مدتی سفارت ما در انگلستان شروع به کار کرد تا خدماتی را به شهروندان ایرانی مقیم در انگلستان ارائه کند و ماشاهد اعلام نظر مقامات انگلیسی برای بازگشایی سفارتشان در یک پروسه تدریجی هستیم و امیدواریم با پیمودن این مسیر کاردارهای غیر مقیم را به کاردارهای مقیم مبدل کنیم.

درباره میزان و چگونگی پرداخت خسارت سفارت انگلستان مذاکره‌ای نکرده‌ایم

این مقام ارشد وزارت امور خارجه درباره تعیین میزان خسارتی که ایران باید در خصوص حمله به سفارت انگلستان بدهد تصریح کرد: این خود یک پروسه دیگری دارد و باید درباره میزان و چگونگی پرداخت آن مذاکراتی انجام شود که ما هنوز وارد آن مرحله نشده‌ایم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره آخرین وضعیت نوراحمد نیکبخت دیپلمات ربوده شده ایرانی در یمن نیز ابراز داشت: در این رابطه پیگیری‌های مستمری شکل گرفته و ما با مقامات یمنی در این‌باره ملاقات‌های متعددی را برای بررسی این موضوع برگزار کرده‌ایم.

طبق آخرین اطلاعات موجود آقای نیکبخت سالم هستند

افخم با بیان اینکه طبق آخرین اطلاعات موجود آقای نیکبخت سالم هستند ابراز امیدواری کرد تا هر چه زودتر شاهد آزادی وی باشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره برنامه‌های وزارت امور خارجه برای دیپلماسی اقتصادی خاطر نشان کرد: خوشبختانه با شروع کار دولت یازدهم و اتخاذ سیاست تعامل سازنده و اعتدال‌گرا شاهد یک روابط خوب در دروه جدیدی هستیم.

وی با یادآوری اینکه ارتباط با کشورهای مختلف آغاز شده است بیان کرد: این ارتباطات محدود به ارتباطات سیاسی نیست وحوزهای تجاری و اقتصادی را نیز شامل می‌شود و آن کشورها نیز مایل به ورود در این حوزه‌ها نیز هستند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به مذاکرات ایران و ۱ + ۵ ابراز داشت: با توجه به شرایط جدیدی که درطی مذاکرات هسته‌ای به وجود آمده یک فضای روانی و عمومی مثبت‌تر و مساعدتری از قبل ایجاد شده و انگیزه کشورها را برای تعاملات اقتصادی بیشتر کرده است و ما تلاش می‌کنیم تا این تعاملات را تسهیل و تسریع کنیم.

بخشی از فعالیت‌های وزارت خارجه مبتنی بر چارچوب های اقتصاد مقاومتی است

افخم با بیان اینکه بخشی از فعالیت‌های وزارت خارجه مبتنی بر چارچوب های اقتصاد مقاومتی است خاطر نشان کرد: ما در این باره طرح‌ها و برنامه‌های خوبی را به دولت ارائه کرده‌ایم و نگاه ما نیز استفاده از این تعاملات و روابط براساس چارچوب‌های اقتصاد مقاومتی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درخصوص آخرین پیگیری‌ها برای رفع مشکل دانشجویان ایرانی دانشگاه‌های نروژ نیز عنوان کرد: بخش زیادی از کسانی که در دانشگاه‌های نروژ ثبت نام کرده‌اند در داخل بوده‌اند. درخصوص اقامت‌شان تمهیداتی شده و مشکلی ندارند و فقط ۵ نفر در مقطع دکتری به خاطر رشته و اقامت‌شان دارای مشکل هستند که عدم ادامه تحصیل آنها به خاطر بخشی از تحریم‌ها است و ما سعی می کنیم این مشکلات رفع شود.

این مقام ارشد وزارت امور خارجه ادامه داد: سفارت ما نیز در اسلو روابط خوبی با وزارت امور خارجه و دانشگاه‌های این کشور دارد و تلاش دارد تا زمینه برای ادامه تحصیل دانشجویان ایرانی فراهم شود. ما نیز از سفارتمان نیز خواسته‌ایم تا این مسئله را پیگیری کند ولی یک بخشی از مشکلات پروسه اداری دارد اما مقامات نروژی از آمادگی‌شان برای مساعدت خبر داده‌اند.

افخم درخصوص اقدام اخیر گروهک تروریستی بوکوحرام در نیجریه گفت: ما نیز خبر تلخ ربوده شدن تعداد دیگری از کودکان توسط این گروهک تروریستی را شنیده‌ایم و این اقدام ضد انسانی را محکوم می‌کنیم.

وی ادامه داد: ما ضمن ابراز همدردی با خانواده‌های ربوده شدگان امیدواریم آزادی آنها زودتر فراهم شود و مجددا تاکید می‌کنیم که تروریزم محدوده ندارد و لازم است برای مقابله با آن تدابیر جدی اندیشیده شود.

دور آتی مذاکرات از ۱۱ تیرماه در وین برگزار می‌شود

افخم در خصوص دور آتی مذاکرات ایران و ۱ + ۵ اظهار داشت: دور آتی مذاکرات از ۱۱ تیرماه در وین برای تدوین مقدمه و متن برنامه اقدام مشترک جامع نهایی آغاز می‌شود. ما اعلام کرده‌ایم که با جدیت وارد مذاکرات شده‌ایم و این جدیت را نیز هم اکنون داریم و تغییری در اراده ما برای رسیدن توافق جامع مبتنی بر حفظ حقوق ملت ایران و رفع نگرانی‌های مشروع جهانی صورت نگرفته است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه از طرفین مذاکره می‌خواهیم تا با اراده جدی در مذاکرات وارد شوند یادآور شد: طرفین مذاکره بر جدیت ایران در مذاکرات اذعان دارند.

این مقام ارشد دستگاه دیپلماسی در خصوص آخرین وضعیت عراق خاطر نشان کرد: شرایط عراق با حضور و همبستگی مردم و گروه‌های عراقی و وجود مرجعیت رو به بهبود است و تعاملات گروه‌های عراقی مبتنی بر اهتمام بر وحدت ملی است و این موجب شده تا زمینه برای همکاری درعراق شکل بگیرد.

تروریزم نباید ابزاری برای تحت تاثیر قرار دادن روند انتخابات و دموکراسی باشد

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به گفت‌وگو ها و رایزنی‌های ایران با کشورهای منطقه درخصوص عراق بیان کرد: ما گفته‌ایم موضوع عراق یک موضوع تروریستی است و نباید تروریزم ابزاری برای تحت تاثیر قرار دادن روند انتخابات و دموکراسی باشد. امیدواریم با هوشیاری ملت عراق این بحران حل شود و این نیازمند آن است که جامعه بین‌المللی به مسئولیت خود عمل کند و همه کمک کنند تا بحران عراق حل شود و حل مسئله عراق می‌تواند به تقویت مردم سالاری در منطقه کمک کند.

افخم در خصوص اظهارات اخیر جان کری مبنی بر اینکه ما مانع از رسیدن ایران به بمب هسته‌ای شده‌ایم بیان کرد: طی ۱۰ سال گذشته آمریکا یک بحران مصنوعی به نام بحران هسته‌ای غیر صلح‌آمیز و نظامی ایران ایجاد کرده و این درحالی است که ما همواره تاکید داشته‌ایم که مسئله هسته‌ای ایران صلح آمیز است و برنامه نظامی ندارد.

وی با اشاره به فتاوی مذهبی مبنی بر حرام بودن تولید، استفاده و اشاعه از سلاح های کشتار جمعی یادآور شد: مبنای صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای ما دینی، مذهبی و عقیدتی صریحی دارد و این مذاکرات نیز هم برای تثبیت حقوق ملت ایران و هم حل نگرانی‌های جهانی است ولی مدارک متقنی از جمله گزارشات آژانس وجود دارد که دال بر فعالیت‌های صلح آمیز ایران است که باید مورد توجه قرار گیرد و در این صورت می‌تواند قدم موثری در اعتماد سازی باشد.

این مقام ارشد وزارت امور خارجه در خصوص اظهارات نخست وزیر اقلیم کردستان عراق مبنی بر اینکه ما می‌توانیم اقلیم سنی نشین عراق نیز داشته باشیم و شرایط به گذشته باز نخواهد گشت، گفت: این که شرایط به گذشته بر نمی‌گردد تحلیل بدخواهان عراق است، چرا که اراده همه طوایف عراقی بر وحدت و یکپارچه بودن عراق است و عراق یکپارچه می‌تواند مقابل تروریسم بیاستد و امیدواریم عراق با حفظ وحدت ملی این بحران را خاتمه دهد و شاهد عراقی قوی و یکپارچه باشیم.

مرضیه افخم در ادامه نشست خبری صبح امروز خود با اصحاب رسانه که در وزارت امور خارجه برگزار شد، در خصوص اظهارات اخیر حسن قشقاوی معاون پارلمانی و امور کنسولی وزارت امور خارجه مبنی براینکه وی نماینده این وزارتخانه در پیگیری اموال بابک زنجانی در کشورهای خارجی شده است، گفت: به تازگی نامه‌ای از سوی کمیته مبارزه با مفاسد اقتصادی برای ما آمده است و درخواست کرده تا نماینده‌ای را اعلام کنیم از نظر ساختاری معاونت کنسولی مسئول این امر است.

وی با بیان اینکه انتشار اخباری مبنی بر عدم همکاری وزارت امور خارجه دراین باره صحت ندارد، اظهار داشت: این نامه به تازگی رسیده و قبل از آن نیز ما از سفارتخانه‌های‌مان در این باره خواسته‌ایم تا موضوع را پیگیری کند و آماده‌ایم تا با حضور در جلسات متعدد اطلاعات بیشتری را ارائه کنیم.

خبرنگاری از مرضیه افخم پرسید که آیا قرار است دور آتی مذاکرات در بروکسل باشد که وی عنوان کرد: براساس توافقات قبلی مذاکرات در وین است و تصمیم جدیدی برای تغییر محل مذاکرات گرفته نشده است.

آماده همکاری با شورای راهبردی سیاست خارجی هستیم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی براینکه قرار است شورای راهبردی سیاست خارجی مذاکرات هسته‌ای را مورد بررسی قرار دهد آیا نماینده‌ای از وزارت امورخارجه در این شورا حاضر می‌شود، ابراز داشت: هر گاه این شورا برنامه‌ای داشته باشد ما آماده همکاری هستیم و در این باره حتما ارتباط خواهیم داشت.

این مقام ارشد وزارت امور خارجه درباره جزئیات اموال آزاد شده مبتنی بر توافق ژنو تصریح کرد: من مجاز به بیان جزئیات آن نیستم اما مسئولان وزارت امور خارجه در جلسه‌های مشترکی که با مسئولان مختلف کشور مانند جلسه روز گذشته کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی دارند، روند و جزئیات آن را بیان می‌کنند.

روند آزاد سازی اموال ایران ادامه دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه روند آزاد سازی اموال ایران ادامه دارد، خاطر نشان کرد: این مسیر هر چند کند بوده اما ادامه داشته و ما از مسئولان نهادهای مختلف درخواست کرده‌ایم که اگر در کارهایشان موردی با کندی روبرو است این مسئله را به ما اعلام کنند تا ما این مسئله را پیگیری کنیم.

هیچ یک از مقامات ایرانی در عراق حضور ندارند

خبرنگاری از افخم پرسید که آیا نماینده‌ای از ایران و از جمله سردار سلیمانی در عراق حضور دارد که وی گفت: همانطور که سفیر عراق در تهران بیان کرده هیچ یک از مقامات ایرانی در عراق حضور ندارند.

این مقام ارشد وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی براینکه آیا اگر دولت عراق از ایران درخواست کمک کند دولت ایران به درخواست دولت عراق پاسخ مثبت می‌دهد، ابراز داشت: هنوز درخواستی به ما نشده ولی اگر در خواستی شد ما براساس مقررات بین‌المللی و پروتکل‌ها آن درخواست را از همه جوانب مورد بررسی قرار خواهیم داد و تصمیم می‌گیریم.

وی درباره موضع ایران در خصوص حضور نیروهای آمریکایی در عراق بیان کرد: ما از ابتدا اعلام کرده‌ایم که مخالف مداخله نیروهای خارجی در امور عراق هستیم چون موجب تضعیف اراده ملت ودولت عراق می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز