خبرگزاری کار ایران

آصفی درگفت‌وگو با ایلنا:

آمریکایی‌ها باید یک تصمیم آسان بگیرند

asdasd
کد خبر : ۱۸۳۷۴۹

این مسئله که چقدر و چه زمانی ما به مذاکرات دست پیدا می‌کنیم پنجاه - پنجاه است / اگر ۱ + ۵ مسئولانه برخورد کند و اراده لازم را داشته باشد می‌توان به رسیدن فهم لازم و در نتیجه توافق امیدوار بود / آمریکا و ۱ + ۵ مصمم بر رسیدن به توافق هستند / آنچه آمریکا را مجبور به حضور در مذاکره کرده است، نه حسن نیتش بلکه توانمندی ایران و بلااثر بودن تحریم‌ها بوده است.

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه فرصت‌ها سخت بدست می‌آیند و آسان از بین می‌روند، تصریح کرد: غربی‌ها و بالاخص آمریکایی باید یک تصمیم آسان بگیرند و آن تصمیم احترام به حقوق مسلم ایران است چراکه ایران چیزی بیشتر از حقوقش را نمی‌خواهد.

حمیدرضا آصفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص مذاکرات وین۶ گفت: این دور از مذاکرات، مشکل‌ترین دور از سلسله مذاکرات است که ما هنوز در یکسری از مفاهیم کلی و اصولی به تفاهم صد درصدی نرسیده‌ایم.

وی ادامه داد: برای رسیدن به تفاهم و توافق نهایی باید ابتدا بر سر یکسری از مفاهیم و چارچوب توافق صورت گیرد و سپس براساس این اصول و مفاهیم بر سر موارد جزئی مذاکره شود و تا زمانی که بر سر این کلیات توافقی صورت نگیرد، کار را برای رسیدن به توافق دشوار می‌کند و چون قرار است که طرفین به آن پایبند باشد باید وسواس خرج داد تا دیگر ابهامی در توافق نباشد.

سفیر اسبق ایران در امارات با اشاره به طولانی بودن زمان مذاکرات در وین۶ اظهار داشت: این مسئله که که چقدر و چه زمانی ما به مذاکرات دست پیدا می‌کنیم پنجاه پنجاه است یعنی اگر طرفین بتوانند بر روی کلیات به توافق و فهم مشترک برسند، می‌توان به امضای توافق در روزهای باقیمانده امیدوار بود.

آصفی با یادآوری این مسئله که ایران از زمان توافق تاکنون به تعهداتش پایبند بوده و شفافیت لازم را داشته است، تاکید کرد: اگر ۱ + ۵ مسئولانه برخورد کند و اراده لازم را داشته باشند می‌توان به رسیدن فهم لازم و در نتیجه توافق امیدوار بود.

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه در خصوص وجود اراده در طرفین مذاکره ابراز داشت: آمریکا و ۱ + ۵ مصمم بر رسیدن به توافق هستند زیرا با عادی شدن روابط از امکانات سیاسی و اقتصادی ما بهره‌مند شوند اما این اراده باید با احترام به حقوق ایران همراه شود.

وی عدم وحدت نظر در برخی از مسائل را یکی از مشکلات دشوار کردن مسیر رسیدن به توافق دانست و یادآور شد: ۱ + ۵ در برخی از مشکلات دچار عدم اجماع درونی است. به طور مثال در دورهای قبلی مذاکرات شاهد یک سنگ‌اندازی از سوی فرانسه در رسیدن به توافق ژنو بودیم. من اعتقاد ندارم که این اختلاف‌افکنی یک نوع تقسیم کار بوده است.

این دیپلمات ارشد سابق کشورمان در خصوص حضور ویلیام برنز در مذاکرات و نقشش در تلاش برای رسیدن به توافق جامع نهایی خاطرنشان کرد: اینکه این فرد موافق رسیدن به توافق یا مخالف رسیدن به توافق است را قبول ندارم. این مسئله را باید در تصویر بزرگتری دید که آنها در واقع به دنبال رسیدن به حداکثر منافع مطلوبشان است و در واقع بگویم نه طرف ایرانی و نه طرف آمریکایی خارج از منافع‌شان تصمیم نمی‌گیرند.

سفیر اسبق ایران در امارات با تاکید بر اینکه فرصت‌ها سخت بدست می‌آیند و آسان از بین می‌روند، تصریح کرد: غربی‌ها و بالاخص آمریکایی باید یک تصمیم آسان بگیرند و آن تصمیم احترام به حقوق مسلم ایران است چراکه ایران چیزی بیشتر از حقوقش را نمی‌خواهد.

آصفی افزود: اینکه آمریکایی‌ها واقع‌بین شده‌اند و از توهمشان دست برداشته‌اند را شک دارم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا نسبت به ۱۰ سال گذشته انعطاف بیشتری نشان نداده است؟ عنوان کرد: شرایط امروز با ۱۰ پیش بسیار فرق می‌کند. ایران نسبت به ۱۰ سال گذشته بسیار قوی‌تر شده است و آمریکا ۱۰ سال پیش نیز بسیار قلدرتر بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در دولت اصلاحات تاکید کرد: آنچه آمریکا را مجبور به حضور در مذاکره کرده است، نه حسن نیتش بلکه توانمندی ایران و بلا اثر بودن تحریم‌ها بوده است.

این دیپلمات ارشد سابق کشورمان درباره عملکرد تیم مذاکره‌کننده نیز اظهار داشت: عملکرد تیم مذاکره‌کننده بسیار خوب بوده است. آنها از نیروهای توانمند وزارت امور خارجه هستند که با مسائل روز دنیا آگاه هستند و با فنون و رموز دیپلماسی نیز آشنایند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز