خبرگزاری کار ایران

افخم: / ۳ /

ایران هیچ گونه تسلیحات و تجهیزاتی به عراق نداده است

asdasd
کد خبر : ۱۸۴۵۱۹

ایران هیچ گونه تسلیحات و تجهیزاتی به عراق نداده است. / ایران نماینده جدیدی برای سازمان ملل تعیین نکرده وآقای دهقانی نیز در غیاب سفیر کارها را به خوبی انجام می‌دهند. / موفقیت افغانستان در گروی آرامش و دولت فراگیر است. / قضاوت درباره صحت یا تقلب در انتخابات افغانستان با کمیسیون انتخابات افغانستان است. / امیدواریم مراجع قانونی در این باره بتوانند وظایفشان را به خوبی ایفا کنند.

سخنگوی وزارت امورخارجه تاکید کرد: ایران خواهان حفظ وحدت و تمامیت ارضی در عراق هستیم و از هر حرکتی در این روند حمایت می‌کنیم، چراکه تجزیه عراق به نفع عراق نیست هیچ عراقی به تجزیه کشورش رضایت نمی‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مرضیه افخم در ادامه نشست خبری صبح امروز خود با خبرنگاران که در وزارت امور خارجه برگزار شد، در خصوص تشدید حملات رژیم صهیونیستی به مردم نواره غزه و کرانه باختری گفت: از اینکه در ماه مبارک رمضان که انسان‌ها و مسلمین به سمت دوستی و معنویت متوجه هستند، شاهد تدوام و تشدید حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین هستیم که منجر به شهادت و مجروح شدن بسیاری از زنان و کودکان شده است، متاسفیم.

وی با تاکید براینکه این حملات حاکی از عجز و ناتوانی رژیم صهیونیستی در برابر مردم قهرمان فلسطین است، اظهار داشت: این تجاوزات همزمان با ماه مبارک رمضان خشم ملت‌‌های مسلمان با آزادی‌خواه از رژیم صهیونیستی و انزوای هرچه بیشتر این رژیم در عرصه جهانی می‌شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه ما از روحیه مردم فلسطین در مقابل رژیم صهیونیستی حمایت و تجلیل می‌کنیم، تاکید کرد: کشورهای غربی باید مانع از فاجعه انسانی و تداوم حملات بشوند و کشورهای اسلامی و عربی و نهادهای حقوق بشری از تصمیم ملت فلسطین برای پیگیری این مسئله در مجامع حقوق بشری حمایت کنند و نسبت به آن واکنش فوری نشان دهند.

افخم در خصوص اتفاقات روی داده در افغانستان تصریح کرد: ما همه طرف‌های افغانی را به خویشتن‌داری دعوت می‌کنیم. افغانستان امروز نیازمند ثبات و آرامش است و معترضان به نتیجه انتخابات نیز باید از راهکارهای قانونی برای رسیدگی به شکایاتشان استفاده بکنند.

این مقام بلند پایه وزارت امور خارجه با اشاره به مرزهای طولانی ایران و افغانستان یادآور شد: برای ایران امنیت، ثبات، انسجام و وحدت ملی افغانستان دارای اهمیت و حیاتی است.

وی با بیان اینکه باید به آرای مردم افغانستان احترام گذاشته شود، ابراز داشت: باید طرفین خویشتنداری کنند و موفقیت افغانستان در گروی آرامش و دولت فراگیر است.

خبرنگاری از سخنگوی وزارت امور خارجه پرسید آقای عبدالله عبدالله از تشکیل یک دولت موازی در افغانستان خبر داده، آیا شما از این دولت موازی حمایت می‌کنید؟ و معتقد به تقلب در افغانستان هستید؟ که افخم خاطرنشان کرد: قضاوت درباره صحت یا تقلب در انتخابات افغانستان با کمیسیون انتخابات افغانستان است.

افخم ادامه داد: ما معتقدیم به هیچ وجه نباید شرایط بی‌ثباتی و ناامنی در افغانستان دامن زده شود و امیدواریم مراجع قانونی در این باره بتوانند وظایفشان را به خوبی ایفا کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان درخصوص انتشار اخباری مبنی بر احتمال جایگزینی محمد نهاوندیان بجای حمید ابوطالبی برای سفارت ایران در سازمان ملل متحد بیان کرد: انتشار این اخبار خبرسازی است. ایران نماینده جدیدی برای سازمان ملل تعیین نکرده و آقای دهقانی نیز در غیاب سفیر کارها را به خوبی انجام می‌دهند.

خبرنگاری از افخم پرسید که رسانه‌ها از تحویل هفت جنگنده از سوی ایران به دولت عراق خبرمی‌دهند؛ ایا این اخبار صحت دارد؟ که سخنگوی دستگاه دیپلماسی عنوان کرد: ایران هیچ گونه تسلیحات و تجهیزاتی به عراق نداده است.

وی در خصوص سفر حسین امیرعبدالهیان به منطقه گفت: ایران تحولات عراق را با حساسیت دنبال می‌کند ما از قبل نسبت به استفاده ابزاری از تروریسم برای تغییرات در سیستم و ساختار سیاسی عراق هشدار داده بودیم و همه کشورهای منطقه باید نسبت به استفاده ابزاری از تروریزم حساس باشند.

این مقام بلند پایه وزارت امور خارجه با تاکید براینکه رایزنی‌های صورت گرفته در طی سفر آقای امیرعبدالهیان به منطقه در همین رابطه بوده است، یادآور شد: همه باید بدانند این استفاده ابزاری در یک منطقه محصور نخواهد ماند و خطر تروریسم سرایت می‌کند ما با گفتگو به دنبال این هستیم که این خطرات را گوشزد کرده و شرایط را برای متوقف کردن آن و همکاری کشورها برای مبارزه با آن فراهم کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص استقلال کردستان عراق نیز ابراز داشت: ما خواهان حفظ وحدت و تمامیت ارضی در عراق هستیم و از هر حرکتی در این روند حمایت می‌کنیم.

افخم با بیان اینکه تجزیه عراق به نفع عراق نیست هیچ عراقی به تجزیه کشورش رضایت نمی‌دهد، تاکید کرد: مرجع تحولات در عراق قانون اساسی است که ظرفیت لازم را برای پاسخگویی به مطالبات گروه‌های عراقی دارد و باید به آن توجه کرد. عراق یکپارچه و قوی می‌تواند نقشش را به خوبی در منطقه ایفاکند و امیدواریم همه گروه‌ها و طوایف این مسئله را مورد توجه قرار دهند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص برنامه ایران برای گشایش روابط با عربستان نیز بیان کرد: برای ایجاد گشایش و گسترش روابط باید آمادگی‌های لازم صورت بگیرد. در پاییز سال گذشته سفر منطقه‌ای آقای ظریف نیز در همین راستا صورت گرفت و ما آمادگی‌مان را اعلام کردیم اما این آمادگی در عربستان وجود نداشت.

وی با بیان اینکه شرایط منطقه نیازمند به همه کشورهای منطقه است، افزود: در این راستا عربستان از یک قابلیت ویژه‌ای برخوردار است و ما معتقدیم ریاض می‌تواند نقش سازنده‌تری ایفا کند و ما امیدواریم گام‌های مناسبی در این راستا برداشته شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز