خبرگزاری کار ایران

عراقچی در گفت‌وگو با شبکه خبر:

امیدواریم حضور وزرای ۱ + ۵ در مذاکرات راهگشا باشد

asdasd
کد خبر : ۱۸۵۵۰۸

انگیزه و اراده در طرفین برای رسیدن به توافق وجود دارد و فضا، فضایی سازنده است با توجه به اینکه در همین حد ما توانستیم به مذاکرات ادامه بدهیم می توانیم بگوییم روند مثبت است اما هنوز این میزان کافی نیست که ما مطمئن باشیم به توافق می رسیم یا خیر.

سید عباس عراقچی درباره احتمال تمدید مذاکرات پس از پایان مهلت ۶ ماهه برنامه اقدام مشترک، گفت: هنوز زود است که درباره این موضوع قضاوت یا اظهار نظر کنیم بلکه بستگی به این دارد که در ۲۹ تیر در چه وضعی باشیم.

به گزارش ایلنا، مذاکره کننده ارشد کشورمان با ۱ + ۵، درباره ششمین دور مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱ + ۵ در وین گفت: اگر در وضعی باشیم که تشخیص دهیم پیشرفتی نداشته ایم و با مواضعی که طرف‌های مختلف دارند احتمالا در ماه های آینده نیز پیشرفتی حاصل نخواهد شد شاید اصولا تمدید مذاکرات نیز ضرورتی نداشته باشد، اما اگر در شرایطی باشیم که احساس کنیم اگر مذاکرات مقداری تمدید شود امکان رسیدن به تفاهم وجود دارد در آن صورت تصمیم گیری خواهیم کرد که مذاکرات را چگونه و برای چه مدتی ادامه دهیم.

وی افزود: در حین مذاکرات، ممکن است جایی از نظر عملیاتی اقتضا کند که مقداری زمان قائل شویم، آنجا برای این موضوع جدول زمانی ترسیم می کنیم.

عراقچی که با شبکه خبر گفت‌وگو می‌کرد، توقعات بیش از اندازه و انتظارات زیاده‌خواهانه برخی طرف ها را در ۱ + ۵ مانع بزرگ در مقابل مذاکرات و پیشرفت آن دانست.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران، این زیاده خواهی ها را ناشی از توهمات آنان دانست و تاکید کرد: نباید انتظار داشته باشند که مذاکرات بر اساس توهمات پیش برود، مذاکرات بر اساس واقعیات پیش خواهد رفت، واقعیات در صحنه باید ملاک باشد و واقع گرایی باید بر مذاکرات حاکم شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مذاکره کنندگان ایرانی روند مذاکرات را مثبت می بینند یا خیر؟ و نشانه های روند مثبت را در چه می بینید، گفت: بنده عرض کردم فضا سازنده است چون انگیزه و اراده در طرفین برای رسیدن به توافق وجود دارد و فضا، فضایی سازنده است با توجه به اینکه در همین حد ما توانستیم به مذاکرات ادامه بدهیم می توانیم بگوییم روند مثبت است اما هنوز این میزان کافی نیست که ما مطمئن باشیم به توافق می رسیم یا خیر.

وی در پاسخ به سوالی که نشست روز یکشنبه وزرای خارجه نشست مهمی است و این نشست می تواند به نوعی تعیین کننده آینده توافق نامه باشد یا خیر؟ گفت: حتما اثر گذار است و ما امیدواریم که آمدن وزرا بتواند باعثراهگشایی شود و اگر این اتفاق بیفتد ما هفته آینده می توانیم مذاکرات را سرعت دهیم ولی اگر راهگشایی هم صورت نگیرد معنی اش این نیست که شکست مذاکرات اعلام خواهد شد. ما هنوز فرصت داریم به رایزنی های خودمان ادامه دهیم و هنوز امکانی برای توافق وجود دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز