خبرگزاری کار ایران

ظریف در واکنش به دلواپسان:

نیازی به ایجاد نگرانی برای مردم نیست / دور بعدی مذاکرات در سپتامبر

کد خبر : ۱۸۸۷۷۰

به نظر بنده گرچه توافق ژنو یک تفاهم است اما آنقدر با دقت تنطیم شده که جلوی زیاده خواهی ها را می گیرد و این توافقنامه توانسته منافع ایران را حفظ کند / آمریکایی ها ایران را از دریچه دروغ هایی که شنیدند یا دروغ هایی که خود در مورد ایران گفتند می‌شناسند.

وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید براینکه هیچ کس در شانی نیست که از حقوق ملت صرف نظر کند و خود مردم هم نخواهند گذاشت، گفت: نیازی برای ایجاد نگرانی برای مردم نیست. منتقدان اجازه دهند مذاکرات در فضای آرام و جامعه در فضای آرام باشد و یقین داشته باشند هیچ کس در کشور از حقوق مردم کوتاه نخواهد آمد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد جواد ظریف در مصاحبه اختصاصی با شبکه خبر ضمن ابراز همدردی با مردم غزه به تشریح دستاوردهای مداکرات اخیر ایران و ۱ + ۵ پرداخت و عنوان کرد: تغییرات در فضای بیرونی مذاکرات همراه با تغییرات در فضای درون آن از دستاوردهای این مذاکرات بود.

وی با بیان اینکه امروز پس از انجام مذاکرات شاهد این هستیم که فضاسازی ترس و هراس از جمهوری اسلامی ایران فرو ریخته است، گفت: طی این یک سال هیچ تحریم جدیدی علیه ایران وضع نشده است بلکه حضور جدی فعالان اقتصادی بین المللی در ایران نشاندهنده شکل گیری فضای جدیدی در عرصه بین المللی است.

وزیر امور خارجه کشورمان علاقه بنگاه‌های اقتصادی جهان برای همکاری با ایران را دلیلی بر شکست تحریم‌ها عنوان کرد و گفت: امروز دیگر در مذاکرات و خارج از آن کسی از تعلیق غنی سازی ما صحبت نمی‌کند. بحثتنها در مورد میزان غنی سازی و سو است.

ظریف با تاکید بر اینکه ما آمادگی داریم در یک بازه زمانی اقدامات اعتمادساز انجام دهیم، گفت: غنی سازی در ایران بر اساس توافقات انجام می شود و در مقابل فشارها و تحریم‌های غیر قانونی باید برداشته شود.

مسئول دستگاه دیپلماسی کشور با تاکید براینکه فضاسازی علیه ایران فروریخته و مذاکرات با همه دشواری‌های به سمت جلو در حرکت است، بحثبر سر تعداد سانتریفیوژها را بی مورد خواند و گفت: صنعتی بودن برنامه هسته ای ایران نشانگر صلح آمیز بودن فعالیت هسته ای ایران است و طبق فتوای مقام معظم رهبری نیز ما هرگز به دنبال سلاح هسته ای نخواهیم بود.

وی با بیان اینکه برخی از کشورهای مذاکره کننده با استفاده از عامل زمان به دنبال این بودند که مذاکرات را به روزهای آخر برسانند، خاطرنشان کرد: ما از روز اول تا روز آخر حرف منطقی زده و اصلا از حقوق خود کوتاه نمی‌آییم. از این رو حرف جدی برای اعتمادسازی آغاز شده است. این بحثها این امکان را داده که بحثمنطقی مطرح کنیم. در مورد راکتور اراک نیز قرار است نگرانی رفع کنیم که این راکتور برای استفاده تحقیقاتی است. مقام معظم رهبری دنبال سلاح نیستیم.

ظریف در مورد اینکه چرا مذاکرات در فرصت شش ماهه به نتیجه نرسید، اظهار کرد: توافق دو طرف دارد و باید طرفین آمادگی کار برای توافق را داشته باشند. احساس می‌کنم که ما با هدف توافق وارد شدیم اما آنها شش کشور هستند و طبیعتا وقت بسیاری برای هماهنگ کردن مواضع خود نیاز دارند. به آنها اعلام کردیم برای رسیدن به توافق نیاز به گفت وگو است و به طور جدی واد مذاکره شدیم. اینکه چرا نشد شاید برخی فکر می کردند با قرار دادن ایران در محذور زمانی این امکان وجود دارد و از این رو خواستند اهرم فشار وارد آورند و به اهداف خود دست پیدا کنند.

وزیر امور خارجه در مورد شرایط حاکم بر دوره چهار ماه پیشرو نیز گفت: براساس توافق ژنو می‌توانستیم فرصت شش ماه را با رضایت مشترک تمدید کنیم. روش ما این بود که هرآنچه در شش ماه رخ داده در چهار ماه هم صورت گیرد. ۴.۲ میلیارد و ماهیانه ۷۰۰ میلیون دلار آزاد شد که در همن چهار ماه نیز ادامه خواهد داشت. از سوی دیگر علاوه بر اینکه تحریم ها دیگر تصویب نخواهد شد، تعهد کردند کاهش تحریم‌ها را همچنان ادامه دهند.

وی ادامه داد: تمدید فرصت چهار ماهه می تواند در رسیدن به راه‌حل دائم موثر واقع شود. این کار برای آرامش فضا و التهاب زدایی برای رسیدن به راه حل است. مهم است که طرف مقابل به این درک رسیده که راهی جز توافق وجود ندارد و ما این را در مذکرات به آنان نشان دادیم. البته آنها می‌توانند تحریم های خود را تمدید کنند اما این تحریم ها تاثیری بر برنامه هسته ای نکرده است. شاید مردم ما را مورد اذیت و آزار قرار داده باشد اما مردم ما در برابر فشارها و زیاده خواهی استقامت کرده اند.

ظریف در مورد اظهارات خود و نیز عراقچی مبنی براینکه یکی از دلایل کند بودن پیشرفت در مذاکرات زیاده خواهی های طرف غربی بوده است، ابراز کرد: اینکه غربی ها زیاده خواهی کردند درست است اما دلیل اینکه آنها در زیاده خواهی خود موفق نبودند به خاطر همان تواقفنانه ژنو است که با دقت تنظیم شده است. به نظر بنده گرچه توافق ژنو یک تفاهم است اما آنقدر با دقت تنطیم شده که جلوی زیاده خواهی ها را می گیرد و این توافقنامه توانسته منافع ایران را حفظ کند.

وزیر امور خارجه در مورد حضورش در جلسه غیر علنی امروز مجلس نیز گفت: نمایندگان گزارش بنده را شنیدند که اختلافات چه چیزهایی است و راجع به آینده و اتفاقات در وین صحبت کردم و گزارش نسبتا مبسوطی خدمت نمایندگان ارائه شد.

وی در پاسخ به این پرسش که در صورت دسته بندی کردن اختلافات، کدام یک از آنها بیشتر خودنمایی می کند، گفت: اصلی‌ترین اختلاف بر سر میزان غنی سازی است و ما تاکید کرده ایم که غنی سازی ما برنامه سمبولیک نیست و اگر بود آنها باید نگران بودند. آنها نمی توانند اعلام کنند که فلان چیز را می خواهند آنها فقط می توانند برای رفع نگرانی سخن گویند. انها باید به این درک برسند که یک فرصت اسثنائی بعد از انتخاب سال گذشته ملت بوجود آمده که آنها باید به آن توجه و از این فرصت استفاده کنند.

وی به تلاش شهدای هسته ای ایران اشاره کرد و افزود: مخالفان برنامه هسته ای ایران تلاش کردند تا به قیمت ترور دانشمندان و یا ارسال ویروس در برنامه ما دستکاری کنند اما نتوانستند به اهدافشان برسند. آنان با این واقعیت موجود که فعالیت هسته ای ایران صلح آمیز است باید کنار بیایند چراکه واقعیات را نمی‌توان عوض کرد. واقعیات روی زمین این است که ایران این امکانات را دارد و ما می توانیم سانتریفیوژ خود را بسازیم و سانتریفیوژ ایران وارداتی نیست.

وزیر امور خارجه در پاسخ به این پرسش که چه پاسخی برای دلواپسان مذاکرات هسته ای دارید، اظهار کرد: این که جامعه ایران تک صدایی نیست امر مبارکی است. البته ما همیشه می گوییم دو عامل انصاف و منافع ملی باید در نقد لحاظ شود. امیدوارم تمام دوستان که مشفقانه نقدمی کنند به این دو عامل توجه کنند. هیچ کس در شانی نیست که از حقوق ملت صرف نظر کند. و خود مردم هم نخواهند گذاشت اما نیازی هم برای ایجاد نگرانی برای مردم نیست. مردم نیاز به آرامش و اعتماد دارند و این زمینه فراهم شده و دولت با مردم صداقت داشته و به آنان واقعیات را منعکس می کند. البته مراقب بودن و نقد کردن با ایجاد نگرانی متفاوت است.

وی ادامه داد: ضمن تشکر از نقدشان اما اطمینان می دهم در تمام سطوح عالی نظام گزارش می شود و اگر نیاز باشد به ما رهنمود می‌دهند، راهنمایی می کنند و یا نهیب می زنند. تیم مذاکره کننده تاکنون از پشتوانه و حمایت رهبری برخوردار بوده که موجب دلگرمی و قوت قلب مذاکره کنندگان شده است. منتقدان اجازه دهند مذاکرات در فضای آرام و جامعه در فضای آرام باشد و یقین داشته باشند هیچ کس در کشور از حقوق مردم کوتاه نخواهد آمد.

ظریف در مورد مذاکراتش با همتای آمریکایی در سه روز آخر وین ۶ نیز گفت: با طرف‌های اروپایی و به خصوص چین و روسیه روزانه تماس داشتیم و از آخرین وضعیت و تحولات با یکدیگر سخن می گفتیم اما باید به این واقعیت توجه کرد که بیشترین فشارها و تحریم‌ها را آمریکا علیه ایران اعمال کرده است و از این رو آنان بیشتر درگیر باشند اما این مسئله بدان معنا نیست که سایر کنشگران در ۱ + ۵ را فراموش کرده باشیم.

وی با اشاره به اینکه به جزء آمریکا با مابقی کشورهای عضو ۱ + ۵ ارتباط سیاسی دارد، خاطرنشان کرد‌: مذاکرات ما با آمریکا صرفا بر موضوع هسته‌ای است و تلاش داریم موضوع هسته‌ای را حل کنیم. فاصله‌ای که وجود داشته و اختلاف نظری که وجود داشته و میزان اقدامی که آمریکایی‌ها باید انجام دهند محور مذاکرات با آنان بود. وزیرخارجه امریکا سه روز در وین ماند و در این مدت چندین دور مذاکره فشرده دوجانبه، با حضور خانم اشتون و هیا‌ت‌ها صورت گرفت. آقای کری فهم بهتری از مواضع ایران بدست آورد و به دولت آمریکا منتقل کرد.

ظریف با بیان اینکه دولت آمریکا نسبت به ایران کاملا بیگانه است، ادامه داد: آنها ایران را از دریچه دروغ هایی که شنیدند یا دروغ هایی که خود در مورد ایران گفتند می شناسند. اتفاقا ما شناخت بیشتری از آمریکایی‌ها داریم و نیاز است تا آنها از طریق مذاکرات با واقعیات ایران آشنا شوند و بدانند مردم ایران چه می‌خواهند و به چیزی پاسخ می‌دهند. مردم ایران به احترام و تکریم پاسخ مثبت می‌دهند و در برابر تحریم مقاومت می‌کنند.

وی د خصوص همکاری های ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز اظهار کرد: آژانس در طول مدت این شش ماه دو کار را انجام داد که یکی راستی آزمایی آنچه که ایران در ژنو تعهد داده بود. ذخایر اورانیوم غنی شده ما از ابتدای ژنو تا پایان چهار ماه آینده اضافه نمی‌شود و کم هم نخواهد شد. البته اگر هم اضافه کنیم به اکسید تبدیل خواهیم کرد. یکسری اتهاماتی علیه ایران مطرح کرده بودند که بی اساس است. با آژانس براساس چارچوبی توافق کردیم که کار کنیم. مواردی که تا الان بوده حل و فصل کردیم و اتهامات نیز بی مورد است.

ظریف با تاکید بر اینکه ایران برنامه‌ هسته ای ایران صلح‌آمیز است و ابهامات ایجاد شده بخاطر اطلاعات نادرست است، گفت: ابهامات به راحتی قابل حل و فصل است به شرط اینکه هدف حل و فصل باشد. با رسیدن به توافق در این زمینه تصویر بسیار روشنی است از همکاری صلح‌آمیز.

مسئول دستگاه دیپلماسی همچنین درباره زمان و مکان دور بعدی مذاکرات نیز گفت: برای مذاکرات جانبی برنامه داریم. دور بعدی مذاکرات در اوایل سپتامبر است ولی درباره مکان آن هنوز تصمیم گیری نشده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز