خبرگزاری کار ایران

امیرعبداللهیان در نشست عراق و ائتلاف بین‌المللی علیه داعش: / تکرار /

هرگونه شیطنت برای تحول بنیادین در سوریه، تبعات سخت برای آمریکا و صهیونیست‌ها دارد

asdasd
کد خبر : ۲۱۲۳۳۶

نقطه تعارض ما با ترکیه این است که ترکیه می‌گوید بشار اسد باید برود ولی ما می‌گوییم که رفتن یا نرفتن بشار اسد با ما نیست بلکه به مردم سوریه ربط دارد. / آمریکا تا در مسئله هسته‌ای حسن نیت نشان ندهد، همکاری‌ای نخواهیم داشت.

معاون خاورمیانه و امور عربی وزارت امور خارجه تاکید کرد: هر گونه شیطنت و رفتار خاص به بهانه مبارزه با داعش از سوی ائتلاف که باعثتحول بنیادین در سوریه شود، تبعات سخت برای ائتلاف، آمریکا و صهیونیست‌ها دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسین امیرعبدالهیان در نشست «عراق و ائتلاف بین‌المللی علیه داعش» که عصر امروز در پژوهشکده مطالعات استراتژیک خاورمیانه برگزار شد، در خصوص نگاه ایران به ائتلاف ضد داعش گفت: تحولاتی که در منطقه در حال رخ دادن دارای ویژگی‌هایی چون شتابزدگی، غیرقابل پیش‌بینی و سریع و خارج از کنترل همه بازیگران بودن، با چالش مواجه شدن بازیگران دولتی و فرامنطقه‌ای و موسسات و سازمان‌های بین‌المللی از سوی بازیگران غیردولتی و استفاده از تروریسم به عنوان ابراز آشکار از برخی کشورها برای پیشبرد اهداف دیپلماتیک‌شان را داراست.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی اجازه به بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی اجازه نخواهد داد تا با استفاده از ترویسم امنیت عراق و در نتیجه امنیت ملی ایران و منطقه با چالش مواجه شود، اظهار داشت: ما در گفت‌وگوی مستقیم و غیرمستقیمی که با بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای داشته‌ایم پیشنهاد کردیم که دو اقدام جدی در این باره انجام شود که اقدام فوری یعنی مبارزه با داعش همزمان با تکمیل روند سیاسی در عراق بود.

معاون خاورمیانه و امور عربی وزارت امور خارجه ادامه داد: پاسخی که به پیشنهادات‌مان دریافت کردیم این بود که ما با عجله‌ای برای مبارزه با داعش نداریم و منتظر تکمیل روند سیاسی در عراق هستیم. ما پس از دریافت این پاسخ با سرعت اقدام کردیم و هر اقدامی در راستای تعمیم امنیت ملی و منافع ملی خودمان و امنیت و ثبات عراق انجام دادیم تا تروریست‌ها حوزه را عوض کنند.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه ایران در آگاهی دادن کشورهای غربی و منطقه در خصوص خطرات تروریسم نقش داشته و دارد، تصریح کرد: معتقدیم کشورهای منطقه و فرامنطقه‌ای باید اقداماتی ملموس و روشن انجام بدهند اما این اقدامات باید در چارچوب قوانین و حقوق بین‌الملل صورت بگیرد اما در ائتلاف ضد داعش شاهد خروج از رویه‌ها و عرف بین‌الملل هستیم.

این مقام ارشد وزارت امور خارجه در خصوص نگاه‌ها به ائتلاف ضد داعش خاطرنشان کرد: درباره این ائتلاف دو نگاه وجود دارد؛ نگاه خوش‌بینانه این است که آمریکا و غرب به فکر مبارزه یکی دو ساله با تروریسم در منطقه هستند و نگاه بدبینانه این است که آمریکا می‌خواهد راهبرد و سیاست خود را در منطقه در پوشش این اقدامات تکمیل کند و شواهد و کدهای ما نیز حاکی از این مسئله است.

وی با تاکید بر اینکه ما اقدام شکل گرفته را ائتلاف علیه داعش و تروریسم نمی‌دانیم، ابراز داشت: ما این اقدامات را، اقدامی یکجانبه، شتاب‌زده و برای مصرف داخلی در آمریکا ارزیابی می‌کنیم که شاخصه‌های ائتلاف جهانی را هم دارا نیست.

معاون خاورمیانه و امور عربی وزارت امور خارجه با اشاره به بیانیه کنفرانس پاریس عنوان کرد: در این بیانیه از سوریه اسمی نیامده است ولی طرح فریب در این باره اجرا شد چرا بیشتر عملیات‌های این ائتلاف در سوریه است و نگاه به تغییر نظام سوریه دارند.

امیرعبداللهیان با ابراز تردید جدی در مبارزه با تروریسم از سوی ائتلاف ضد داعش یادآور شد: این ائتلاف به دست بمباران مناطقی می‌زند که نیروهای تروریستی قبلا آنجا بوده‌اند و الان آنجا را ترک کرده‌اند و اینک جذب مردم و جامعه شده‌اند.

این مقام ارشد وزارت امور خارجه افزود: ایران تلاش می‌کند تا با حفظ اصول، اقدامات آمریکا را کنترل کند تا خسارت‌ها را کاهش و وضعیت منطقه را سامان دهد.

وی با اشاره به بیداری عربی اضافه کرد: آمریکا تلاش کرد با وارد کردن بازیگران جدید، یک مهندسی معکوسی را در منطقه پس از بیداری اسلامی ایجاد کند. آنها یک انقلاب تصنعی با کمک برخی از جریانات داخلی در داخل سوریه ایجاد کردند تا محور مقاومت در منطقه از بین برود. برخی از متفکران و استراتژیست‌ها با بررسی تاثیرگذاری نفوذ و تاثیرگذاری ایران در منطقه به این نتیجه رسیدند که باید ابرازهایی درست کنند که داعش یکی از آنهاست.

معاون خاورمیانه و امور عربی وزارت امور خارجه در ادامه به نامه داعش به سفارتخانه‌های خارجی و سازمان‌های بین‌المللی پس از اشغال موصل اشاره کرد و افزود: داعش در آن نامه می‌گوید ما یک جریان انقلابی و نه تروریستی هستیم که برای نجات اهل سنت و با تغییر نظام سیاسی و احقاق حقوق اهل سنت هستیم که درخواست داریم از ما گزارش‌های مثبت و درستی ارائه کنید و اتباع شما نیز مورد حمله ما قرار نمی‌گیرند.

امیرعبداللهیان با اشاره به خاطرات هیلاری کیلنتون مبنی بر دیدارهایش با اعضای داعش، نقش کشورهای غربی در سازمان‌یابی و سازماندهی جریانات تروریستی را مورد تاکید قرار داد.

این مقام ارشد وزارت امور خارجه در خصوص اختلافات ایران و ترکیه در مسئله سوریه گفت: نقطه تعارض ما با ترکیه این است که ترکیه می‌گوید بشار اسد باید برود ولی ما می‌گوییم که رفتن یا نرفتن بشار اسد با ما نیست بلکه به مردم سوریه ربط دارد. ما به آنها اعلام کردیم که باید بستری ایجاد شود تا آوارگان سوری به کشورمان بازگردند و بعد مردم اعلام نظر کنند.

وی با بیان اینکه نظر ما ریاست جمهوری مادام‌العمر بشار اسد نیست، اظهار داشت: ما اجازه هم نمی‌دهیم که دولت این کشور و محور مقاومت از طریق تروریست‌ها سرنگون شود.

معاون خاورمیانه و امور عربی وزارت امور خارجه تاکید کرد: هر گونه شیطنت و رفتار خاص به بهانه مبارزه با داعش از سوی ائتلاف که باعثتحول بنیادین در سوریه شود، تبعات سخت برای ائتلاف، آمریکا و صهیونیست‌ها دارد.

امیرعبداللهیان یادآور شد: ما در دیدارهایی که با مسئولان کشورهای منطقه داشتیم، متذکر شدیم که این ابزاردست‌ها برای تغییر نظام سوریه استفاده می‌کنید روزی بلای جان شما نیز می‌شوند و شرایط کنونی نیز موید این نظر است.

این مقام ارشد وزارت امور خارجه با اشاره به پیام آمریکا به ایران و سوریه در هنگام آغاز حملات در ائتلاف ضد داعش تصریح کرد: آمریکا به ما پیام داد که گفتند تصمیمی برای حمله بشار اسد و مراکز حکومتی سوریه نداریم و فقط قصد بمباران داعش را داریم و پیام مشابهی نیز به سوریه دادند اما ما با توجه به سابقه‌ای که از آمریکا داریم به آنها اعتماد نداریم و با دقت و حساسیت اوضاع را کنترل می‌کنیم و نگرانی و حساسیت‌های خویش را نیز انتقال می‌دهیم.

وی در خصوص بازیگران غیردولتی در منطقه خاطرنشان کرد: این بازیگران دو دسته هستند؛ دسته اول، گروه‌های تروریستی هستند و دسته دوم، گروه‌های مدنی و مشروع و در ارتباط با مقاومت. ایران با گروه‌های تروریستی ارتباطی ندارد و راهبردمان مقابله با آنهاست ولی در ارتباط با گروه‌های دوم، ضمن ارتباط با دولت‌های آنان، در عین حال با همه گروه‌های آنها نیز ارتباط داریم.

معاون خاورمیانه و امور عربی وزارت امور خارجه تاکید کرد: راهبرد ما نگاه تامین منافع و امنیت ملی‌مان است و درصدد ثبات منطقه هستیم و با هر حرکتی که منجر به بی‌ثباتی و سوق دادن کشورهای غیرمنطقه‌ای به منطقه شود، مبارزه می‌کنیم.

امیرعبداللهیان در خصوص همکاری ایران با آمریکا برای مبارزه با داعش ابراز داشت: ما دلیلی برای این مسئله نداریم که این به دلیل بدبینی ما به آمریکایی‌هاست. آمریکا تا در مسئله هسته‌ای حسن نیت نشان ندهد، همکاری‌ای نخواهیم داشت. معقول هم نیست که با اقدام شتاب‌زده آمریکا همراه شویم.

این مقام ارشد وزارت امور خارجه تاکید کرد: معتقدیم که آمریکا و ائتلاف در حال دور زدن عرف بین‌المللی هستیم و به دلیل پیچیدگی‌های موجود آن را فرصت نمی‌دانیم. معتقدیم که مسائل منطقه و توسط کشورهای منطقه باید حل شود.

وی با اعلام هشدار به ترکیه برای ورود زمینی نظامی به سوریه عنوان کرد: ترکیه و هر کشوری که به شکل زمینی وارد سوریه شود مشکل پیدا خواهد کرد.

معاون خاورمیانه و امور عربی وزارت امور خارجه درباره اینکه چه چیزی موجب دور شدن یا نزدیکی ایران و عربستان می‌شود، بیان کرد: آنچه موجب بهبودی و بد شدن روابط ایران و عربستان می‌شود، مسائل دوجانبه نیست چراکه مسائل دوجانبه کمترین مسئله اختلافی ایران و عربستان است و عملکرد و رویه عربستان در منطقه موجب اختلاف است و با توجه به مذاکرات‌مان امیدواریم رویه مثبتی در مسائل منطقه و مبارزه با تروریسم منجر شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز