خبرگزاری کار ایران

سفیر و سرپرست نمایندگی ایران در سازمان ملل: / تکرار /

رژیم صهیونیستی مانع اصلی شکل گیری منطقه عاری از سلاح هسته ای در خاورمیانه است

asdasd
کد خبر : ۲۱۴۰۳۵

تا زمانی که تفکر کسب امنیت بر اساس سلاح هسته‌ای مبنای دکترین نظامی برخی کشورها است، سلاح هسته‌ای یک تهدید همیشگی علیه کل بشریت به شمار می رود.

سفیر و سرپرست نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد عصر روز چهارشنبه در کمیته خلع سلاح مجمع عمومی این سازمان درباره موضوع خلع سلاح و امنیت بین المللی در جمع سفرا و نمایندگان حاضر در این کمیته، گفت: تا زمانی که تفکر کسب امنیت بر اساس سلاح هسته‌ای مبنای دکترین نظامی برخی کشورها است، سلاح هسته‌ای یک تهدید همیشگی علیه کل بشریت به شمار می رود.

به گزارش ایلنا، حسین دهقانی گفت: تسلیحات برای نگهداری در انبارها ساخته نشده اند بلکه برای هر یک از آنها استراتژی و طرح های جنگی تعریف شده که استفاده از آنها را تحت شرایط خاص مجاز می شمارد و عدم تحقق خلع سلاح هسته ای به علت عدم پایبندی مستمر کشورهای دارنده این گونه تسلیحات با تعهدات حقوقی شان طبق معاهده عدم گسترش سلاح های هسته ای(NPT) است.

وی افزود: تا به امروز هیچ نشانه‌ای مبنی بر حرکت کشورهای دارنده سلاح هسته ای در مسیر اجرای تعهدات خلع سلاح آنها دیده نمی شود و این امر مایه نگرانی جدی است.

دهقانی گفت: این کشورها شعارها و حرف‌هایی در حمایت از خلع سلاح هسته‌ای می زنند ولی در عمل کاملا بر خلاف گفته های خود رفتار می کنند که نه تنها سیاست مسوولانه ای نبوده بلکه نماد تزویر و دورویی است و ضرورت دارد در اجلاس بازنگری NPT که بهار آینده در نیویورک برگزار خواهد شد، به موضوع عدم پایبندی به تعهدات خلع سلاح هسته ای به عنوان یکی از موضوعات با اولویت رسیدگی شود.

دهقانی اظهار کرد: ایجاد منطقه خاورمیانه عاری از تسلیحات کشتار جمعی یک هدف بسیار مهم برای جمهوری اسلامی ایران و کشورهای صلح طلب در منطقه است. در عین حال با توجه به تهدید سلاح های هسته ای رژیم صهیونیستی علیه امنیت کشورهای منطقه، ایجاد یک منطقه عاری از سلاح هسته ای از اهمیت و فوریت بیشتری بر خوردار است. همه کشورهای این حوزه از ماهیت خطرناک و خشن رژیم صهیونیستی و شیوه رفتار رهبران این رژیم آگاه اند. تجاوز، اشغالگری، اقدام به نسل کشی، جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت ویژگی لاینفک این رژیم مسلح به سلاح هسته ای است. رهبران نژادپرست این رژیم در تجاوز اخیرشان به غزه نشان دادند که به راحتی انسانیت را زیرپا گذاشته و هنجارهای حقوق بین الملل بشردوستانه را نقض می کنند.

وی افزود: رهبران این رژیم با هنجارهای حقوق بین الملل کاملا بیگانه بوده و چنین رژیمی مانع اصلی شکل گیری منطقه عاری از سلاح هسته ای در خاورمیانه است.

نماینده کشورمان در سازمان ملل تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در عین احترام به تعهداتش، مصمم است حقوق هسته ای خود از جمله حق غنی سازی را به طور کامل اعمال نماید. این سیاست مبتنی بر یک برنامه ریزی بلندمدت برای تامین نیازهای کشور به انرژی است. برخی تلاش کرده اند در مورد تعهد ایران به عدم ساخت سلاح هسته ای تردید ایجاد کنند و برای اثبات این که آنها در اشتباه اند، ایران طی یک سال گذشته برای رفع برخی شبهات وارد مذاکرات جدی با کشورهای گروه ۱ + ۵ شده است و مذاکره را تنها راه، حل و فصل اختلافات می داند.

دهقانی ادامه داد: کسانی که در مورد راه های دیگر فکر می کنند یا در یک اشتباه بزرگ اند و یا به دنبال اجرای طراحی های جنگ طلبانه خود هستند. یک توافق جامع به سود همه خواهد بود و لازم است طرف های مذاکره با جمهوری اسلامی ایران با حسن نیت عمل کند و واقعیات موجود را در نظر بگیرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز