خبرگزاری کار ایران

سفارت ایران در آنکارا در بیانیه‌ای اعلام کرد؛

راه حل مشکلات حمل و نقل جاده‌ای ایران و ترکیه مذاکره است

کد خبر : ۲۱۵۳۰۲

ا کنون هیچ تبعیضی بین کامیونهای خارجی که به ایران وارد شده اند قائل نبوده‌ایم. در حالی که رانندگان کشورهای مختلف با سیستم جاری قیمت سوخت در ایران مشکل ندارند و از آن ابراز رضایت می کنند تبدیل این سیستم برای کامیونهای ترکیه به مشکل بزرگ جای تعجب دارد!

سفارت جمهوری اسلامی ایران تماس بین مقامات دو کشور برای حل و فصل اختلاف نظر بر سر نحوه تعیین قیمت سوخت را تنها راه حل مساله ساده در حمل و نقل جاده ای می داند و اعتقاد دارد در حالی که رانندگان دو طرف در مرزها منتظر حل مساله برای عبور هستند جنجال رسانه ای حل این مشکل کاملا فنی را طولاتی تر می کند. رسانه ها به روشن تر شدن این مساله کمک کنند.

به گزارش ایلنا، سفارت ایران در ترکیه با صدور بیانیه ای اعلام کرد: تا کنون هیچ تبعیضی بین کامیونهای خارجی که به ایران وارد شده اند قائل نبوده‌ایم. در حالی که رانندگان کشورهای مختلف با سیستم جاری قیمت سوخت در ایران مشکل ندارند و از آن ابراز رضایت می کنند تبدیل این سیستم برای کامیونهای ترکیه به مشکل بزرگ جای تعجب دارد!

صورت مساله چنین است در حالی که در ایران کامیونهای ایرانی و ترکیه سوخت به قیمت ۲۰ قروش(ایرمی قروش) می‌زنند در ترکیه قیمت سوخت برای کامیونهای ایرانی ۲۰ برابر یعنی ۴ لیر است.

برای جبران این تفاوت چشمگیر دولت ایران طبق مصوبه مجلس ایران از ده سال پیش به عنوان مابه التفاوت قیمت سوخت کامیونهای خارجی در ایران مبلغ ۸۰ سنت برای هر لیتر که در ایران سوخت گیری می شود را در هنگام ورود اخذ می کند و سپس کامیون خارجی از جمله ترکیه در ایران سوخت ۲۰ قروش استفاده می کند. در این صورت قیمت تمام شده سوخت برای کامیونهای خارجی در ایران حدودا ۳ لیر خواهد بود. که هنوز یک لیر کمتر از قیمت ترکیه است.

هنگامی که از ۱۰ اکتبر طرف ترکیه اقدام به اخذ مبلغ از کامیونهای ایرانی کرد چون در ازای آن هیچ سرویسی از جمله سوخت ارزان به کامیونداران نمی دهد وزارت راه ایران آن را به مثابه عوارض تلقی کرد و چون اخذ عوارض براساس توافقنامه حمل و نقل ایران و ترکیه مجاز نیست طرف ایرانی مقابله به مثل کرد و برای اولین بار مبلغی معادل عوارض دریافتی طرف ترکیه را از کامیون های ایرانی دریافت کرد.

کامیونهای ایرانی هم که از سوبسید سوخت ارزان استفاده می کنند بار شرکت های ترکیه را تا یک هزار یورو ارزانتر به ایران حمل می کنند. به عبارت دیگر سوبسید به نفع شرکت های ترک صادرکننده کالاو مصرف کننده تمام می شود و در تجارت ایران و ترکیه نقش مثبت ایفا کرده است. ایران کشور تولید کننده سوخت است و سوخت ارزان مربوط به مردم ایران است و این موضوع نباید موجب اختلاف شود.

امکان ممانعت از سوخت گیری کامیونهای ترکیه در خاک ایران به دلیل طولانی بودن مسیر وجود ندارد و مهر و موم کردن باک آنها عملا قابل اجرا نیست زیرا باعثمعطلی بیش از حد کامیون ها در ورود و خروج از کشور می باشد و صف های طولانی در درب های گمرکی ایجاد می کند و از سوی دیگر ضمن تشدید بوروکراسی احتمال تقلب و ارتکاب جرایم را فراهم خواهد ساخت و می تواند موجب درگیری رانندگان و ماموران ناظر بر حسن اجرای آن گردد. برخورد با افراد خاطی نیز مشکلات مضاعفی می تواند ایجاد کند.

با این وجود طرف ایرانی با توجه به اصرار طرف ترکیه چند راه پیشنهاد کرده است:

۱ - به کامیونهای ترکیه در ایران سوخت به قیمت ترکیه داده شود.(۴لیر)

۲ - به کامیونهای ایران در ترکیه سوخت به قیمت ایران داده شود.(۲۰ قروش)

۳ - به کامیونهای دو کشور سوخت با قیمت برابر مورد توافق دوطرف داده شود.

۴ - همین روش کنونی را که برای همه کامیونهای خارجی انجام می دهیم ادامه دهیم و کامیون دار مبلغی در ورود مابه التفاوت بپردازد و در ایران سوخت ارزان بزند.

۵ - اگر پولی از رانندگان ایرانی گرفته میشود معلوم شود معادل آن چه خدمتی به آنها داده می شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز