خبرگزاری کار ایران

سفیر سابق ایران در سازمان تعاون اسلامی:

داعش منافع آمریکا را هدف قرار داده است

کد خبر : ۲۱۶۱۹۲

ائتلاف ضد داعش و هم سو کردن کشورهای منطقه با این ائتلاف پروژه ای است که امروزه آمریکا به سبب مخاطراتی که برای منافعش به وجود آمده کلید خورده است.

پس از هجرت گروه تروریستی داعش از سوریه و ظهور آن در عراق به یکباره اقدامات این گروه شیب تندتری به خود گرفت تا جایی که کشتار شهروندان و خبرنگاران غربی در دستور کار اعضای این گروه قرار گرفت و به نوعی منافع ملی آمریکا و متحدانش را مورد هجمه قرار داد که همین موضوع زمینه پایه ریزی پروژه ای جدید توسط آمریکا با نام ائتلاف ضد داعش را به وجود آورد.

محمد شریعتی دهاقان رایزن فرهنگی سابق ایران در سوریه در گفتگو با خبرنگار ایلنا گفت: در خصوص اینکه آمریکا چه اهدافی را با راه اندازی این ائتلاف دنبال می کند صحبتها و تحلیل های زیادی وجود دارد بطوریکه در مورد اعضای آن نیز اهداف مختلفی وجود دارد و یک هدف را دنبال نمی کنند اما آمریکا آن اهتمام لازم را برای مبارزه با داعش نداشته است و این گروه را هم ردیف با گروه های دیگر قرار داده بود لذا با توجه به اینکه این گروهک تروریستی با پیروزیهای خود قدرت نسبتاً زیادی در سوریه کسب کردند دوستان و هم پیمانان آمریکا مانند کشورهای خلیج فارس از موضوع به هراس افتادند و همچنین آمریکا نیز با مشاهده کشته شدن شهروندان منتسب به خود در عراق؛ به نوعی منافع خود و امنیت ملی خود را در خطر دید و به راه اندازی این ائتلاف اقدام کرد.

وی با اشاره به اقدامات آمریکا جهت حضور نظامی در سوریه اظهار داشت: افکار عمومی در آمریکا در خصوص حضور نظامی این کشور در سوریه مخالفت خود را نمایان کردند و به نوعی نتوانست حضور خود در سوریه را توجیه نماید و در آنجا حضور فیزیکی و نظامی به عمل آورد اما در بحثعراق با توجه به اینکه کشتار چندین آمریکایی در عراق توسط داعش رخ داد؛ مقامات کاخ سفید توانستند با تکیه بر این موضوع کنگره آمریکا را در جهت حملات هوایی به مواضع داعش راضی کنند که البته این تنها دلیل برای این موضوع نیست چراکه تهدید و دستیابی منابع نفتی از سوی عناصر داعش و همچنین مسائل انسانی مانند کشته شدن ایزدی ها و مسیحیان را می توان دلیل دیگری برای بمبارانهای هوایی آمریکا بر علیه مواضع داعش دانست.

سفیر سابق ایران در سازمان تعاون اسلامی در پاسخ به اینکه آیا آمریکا در صدد لشگر کشی مجدد به عراق و حضور در این کشور است گفت: برخی تحلیل ها بر این مبناست که آمریکا در بحثبمباران های هوایی ناتوان است یا به نوعی خطای تاکتیکی دارد اما من با این موضوع موافق نیستم و دلیل آنرا حول دو محور مطرح می کنم:
اول اینکه آمریکا تجربیات تلخ خود در افغانستان و عراق را فراموش نکرده است و هنوز بار سنگین تلفات انسانی ارتشش را بر روی شانه هایش حس می کند
دوم مخالفت کشورهای منطقه به خصوص عراق که نظام پارلمان منتخب مردمی دارد؛ مجوز حضور آمریکا در این کشور را صادر نمی کند.

شریعتی دهاقان با اشاره بر تبادلات اطلاعاتی ارتش آمریکا با نیروهای عراقی اذعان داشت: غربی ها با استفاده از نیروهای محلی به خصوص پیشمرگان کرد؛ دیگر به دنبال پیاده کردن نیروی های خود در عراق نیست تا جایی که ارتش عراق را نیز به میدان مبارزه با داعش کشانده است بنابراین این دو عامل سبب شده لشگر کشی به عراق توسط آمریکا از احتمال ضعیفی داشته باشد به طوری که آمریکا به نوعی توانایی ارتش خود را آنهم در سطح بسیار پائینی به کردها و نیروهای محلی انتقال داده است.

وی با اشاره بر اوضاع پیچیده کشور ترکیه و مواضع این کشور در قبال ائتلاف ضد داعش گفت: موضوع کشور ترکیه و تصمیماتی که این کشور در قبال ورود به ائتلاف گرفته است از پیچیدگی خاصی برخوردار است به طوری که کماکان مقامات ترکیه از بین رفتن کامل دولت بشار اسد را لازمه ورود این کشور به ائتلاف ضد داعش اعلام کرده اند.

رایزن فرهنگی سابق ایران در سوریه با تصریح این موضوع که ترکیه هنوز هم با کردها درگیر مسائلی هستند اظهار داشت: دولت ترکیه اظهار می کند که که در کوبانی و عین العرب نیروهای حزب کارگر کردستان و P. K. K حضور دارند و ما در حدود ۳۰ سال است که درگیر جنگ با این نیروها هستیم تا جایی که در گفته های خود بر این موضوع تکیه دارند که خطر حضور P. K. K در مرزهای ترکیه از داعش کمتر نیست و اخیراً با فشاری که از سوی آمریکا بر ترکیه وارد شده است به نوعی مجوز حضور کردهای سوریه و از آنطرف هم پیش مرگان کرد عراق در مقابله با داعش داده شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز