خبرگزاری کار ایران

عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران در گفتگو با ایلنا مطرح کرد:

تاثیر حضور جمهوری‌خواهان در مذاکرات هسته‌ای

asdasd
کد خبر : ۲۲۰۵۳۸

اوباما و تیم وی در سیاست های خارجی خود موفق نبوده اند و نیاز دارند برای انتخابات دو سال دیگر، عقب نشینی های سیاست خارجی خود را سامان دهند لذا می بایست با رویکردی مثبت در مذاکرات هسته ای حاضر شوند تا بتوانند توافقی را به وجود آورند.

ورود جمهوری خواهان به سنا و کنگره آمریکا باعثایجاد تغییرات جدی در سیاست این کشور خواهد شد. طبیعی است این تغییرات، تاثیر مستقیم بر سیاست خارجی آمریکا و به تبع آن در روند مذاکرات هسته ای خواهد گذاشت.

امیر زمانی‌نیا مشاور امور بین‌الملل ریاست‌جمهوری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: سیاست حزبی در آمریکا جدی است و مخالفتهای جناحی باید جدی تلقی شود. در طول تاریخ نیز این فراز و نشیب ها تکرار شده است و این روند در آینده هم تکرار خواهد شد.

وی ادامه داد: زندگی سیاسی اوباما در دو سال باقی مانده از ریاست جمهوری اش سخت تر خواهد شد و بالطبع با مشکلات زیادی روبرو خواهد بود به طوری که با روی کار آمدن جمهوری خواهان مشکلات در سیاست داخلی، بیشتر از سیاست خارجی نمایان می شود چراکه اصولاَ اختلاف در سیاست های داخلی آمریکا از قدیم الایام ریشه داشته است اما این دلیلی نمی شود تا سیاستهای خارجی را تضعیف و بعضاَ مخدوش نکند.

سفیر سابق ایران در مالزی با اشاره به مشکلات داخلی موجود در آمریکا اظهار داشت: مشکلاتی از قبیل بهداشت عمومی، مهاجرت ها، رفت و آمدهای غیر مجاز از مرزهای جنوب شرقی و به خصوص وام های دانشجویی، از جمله مسائلی است که جمهوری خواهان به آنها اعتراض دارند؛ بطور مثال دموکراتها روابطشان با دانشجویان بهتر و عمیق تر از جمهوری خواهان است و همین مساله در خصوص وام های اختصاص داده شده به دانشجویان یکی از محورهای انتقادات جمهوری خواهان به دموکراتها است که در آینده نیز این مساله بیش از پیش شدت خواهد گرفت.

وی در خصوص به روی کار آمدن جمهوری خواهان در سنا و کنگره و تاثیرات آن بر مذاکرات هسته ای اظهار داشت: در سیاست خارجی و مذاکرات ما با دولت حاکم بر آمریکا طرف هستیم نه با شخص یا اشخاص خاصی و باید گفت که قوانین و حقوق بین الملل و روابط بین کشورها بر این مذاکرات حاکم است. دولت اوباما اگر تعهدی بدهد باید آن را انجام دهد لذا باید یک نکته را مدنظر داشته باشیم که جمهوری خواهان در ژانویه بر سر کار خواهند آمد و تا آن زمان هم شرایط مسکوت نخواهد ماند.

زمانی نیا با اشاره بر شکست دموکراتها در سیاست خارجی بیان داشت: اوباما و تیم اوباما در سیاستهای خارجی خود موفق نبوده اند و نیاز دارند برای انتخابات دو سال دیگر، عقب نشینی های سیاست خارجی خود را سامان دهند لذا می بایست با رویکردی مثبت در مذاکرات هسته ای حاضر شوند تا بتوانند توافقی را به وجود آورند چراکه اگر این توافق رخ دهد نه تنها حزب دموکرات بلکه آمریکا نیز برد خواهد کرد و منافع زیادی از نظر پیروزی های سیاست خارجی برای آنها به ثمر خواهد نشست و باید گفت که نتیجه این مذاکرات به طور غیر مستقیم می تواند در نتیجه انتخابات سال ۲۰۱۶ تاثیر بگذارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز