خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر امورخارجه در دیدار مدیرکل خاورمیانه و شمال آفریقای فرانسه:

تهران قویا از لبنان، سوریه و عراق حمایت می‌کند

asdasd
کد خبر : ۲۲۳۱۷۵

اکنون می‌توان از موضع نزدیک ایران و کشورهای منطقه در اعتقاد به حل سیاسی بحران سوریه سخن گفت. کشورهای منطقه می توانند در مسیر همکاری و همدلی آینده ای مطمئن را رقم زنند.

ژان فرانسوا ژیرو مدیرکل خاورمیانه و شمال آفریقای فرانسه در دیدار با امیرعبداللهیان معاون وزیر امورخارجه کشورمان آخرین تحولات خاورمیانه را مورد بحثو تبادل نظر قرار داد. تحولات عراق، سوریه، لبنان و مبارزه با تروریسم و افراط گرایی موضوعات رایزنی دو طرف در این دیدار بود.

به گزارش ایلنا؛ ژیرو جمهوری اسلامی ایران را یک شریک اساسی در مسائل منطقه دانست و بر ضرورت افزایش همکاری بین دو کشور برای کمک به حل این مسائل تاکید کرد.

وی با اشاره به روابط و نفوذ تاریخی ایران و فرانسه در لبنان اظهار کرد: دو کشور به ثبات، امنیت و حفظ تمامیت ارضی لبنان اهمیت می‌دهند و ضروری است در جهت تقویت این روند بیش از پیش تلاش کنند.

دو طرف در این دیدار تاکید کردند که تکمیل پروسه سیاسی در لبنان به خصوص انتخاب رئیس جمهور یک تصمیم داخلی است که لبنانی‌ها باید به توافق برسند و در عین حال ایران و فرانسه و سایر کشورهای دارای تاثیر در لبنان باید شکل گیری این توافق داخلی را تسهیل کنند.

این مقام وزارت خارجه فرانسه در ارتباط با عراق موضع کشورش را حمایت و پشتیبانی از دولت حیدرالعبادی اعلام کرد.

وی بر اهمیت توسعه اصل مشارکت سیاسی در عراق تاکید کرد و در این زمینه اقدامات دولت العبادی را قابل تقدیر دانست.

ژیرو با اشاره به همسویی تهران و پاریس در عراق، بر نقش کلیدی کشورمان در عراق تاکید کرد و گفت: ایران در جریان حمله داعش به عراق در کنار این کشور قرار گرفت و اگر این پشتیبانی نبود شاید داعش بغداد را تسخیر کرده بود.

ژیرو خطر داعش را یک خطر جامع و فراگیر دانست و گفت مبارزه با این جریان نیازمند تلاش جامع و پایدار است.

در ارتباط با تحولات سوریه دو طرف بر ضرورت همکاری با استفان دی میستورا نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه تاکید کردند. ضرورت مبارزه با تروریسم و پایان دادن به بحران در سوریه و کمک به شکل گیری یک راه حل سیاسی بادوام از مسائل مورد تفاهم مشترک در ارتباط با سوریه بود.

امیرعبداللهیان با انتقاد از برخی مواضع نادرست بازیگران خارجی در قبال تحولات منطقه اظهار کرد: مبارزه با تروریسم نیازمند عزمی جدی است، اما نمی توان در سوریه هم زمان به‌دنبال تغییر نظام بود و تاثیر منفی آن را در لبنان و کل منطقه محاسبه نکرد.

وی افزود: تحولات منطقه بویژه مباحثمرتبط با ثبات و امنیت منطقه‌ای مرتبط بهم است.

متاسفانه همچنان برخی کشورها بر طبل جنگ می کوبند و نقش تخریبی و غیرسازنده در مسیر حل سیاسی بحران‌های منطقه از جمله در سوریه ایفا می کنند.

امیرعبداللهیان با اشاره به رایزنی های مستمر ایران و کشورهای منطقه افزود: اکنون می‌توان از موضع نزدیک ایران و کشورهای منطقه در اعتقاد به حل سیاسی بحران سوریه سخن گفت. کشورهای منطقه می توانند در مسیر همکاری و همدلی آینده ای مطمئن را رقم زنند.

وی با انتقاد از برخی تلاش ها و مداخلات خارجی برای تسلیح معارضه معتدل آن را خطای جدید در موضوع سوریه خواند.

معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه کشورمان گفت: طرح چهار ماده ای مطرح شده از سوی وزیر خارجه ایران دارای قابلیت لازم برای حل سیاسی بحران در سوریه است.

وی وحدت و تمامیت ارضی عراق را مهم ذکر کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران به تقویت روند سیاسی در عراق کمک می کند و به آینده این کشور خوش‌بین است.

وی افزود: تهران قویا از لبنان، سوریه، عراق و کشورهای در معرض خطر تروریسم حمایت می‌کند و هم زمان به تقویت روند سیاسی در منطقه توجه دارد، اما مداخلات قدرتهای خارجی را مردود می‌داند.

معاون وزیرخارجه کشورمان با تاکید بر اینکه تهران و پاریس می‌توانند در مسائل منطقه نقش فعال تری ایفا کنند اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران از همفکری با پاریس در مسائل منطقه استقبال می کند و ما می توانیم از مرحله رایزنی های مشترک به همکاری های مشترک برسیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز