خبرگزاری کار ایران

اصلاح اشتباه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره اورانیوم ایران

asdasd
کد خبر : ۲۲۳۲۱۰

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنج شنبه(۱۳ نوامبر، ۲۲ آبان) اطلاعات خود درباره ذخایر گاز اورانیوم با غنای پنج درصد ایران را اصلاح و مقدار آن را با ۱۰۰ کیلوگرم کاهش نسبت به گزارش قبل، ۸ هزار و ۲۹۰ کیلوگرم اعلام کرد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی برآورد قبلی خود از ذخایر اورانیوم جمهوری اسلامی ایران را اصلاح کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از پرس‌تی‌وی، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنج شنبه(۱۳ نوامبر، ۲۲ آبان) اطلاعات خود درباره ذخایر گاز اورانیوم با غنای پنج درصد ایران را اصلاح و مقدار آن را با ۱۰۰ کیلوگرم کاهش نسبت به گزارش قبل، ۸ هزار و ۲۹۰ کیلوگرم اعلام کرد.

این در حالی است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش هفته گذشته خود اعلام کرده بود ذخایر ایران از اورانیوم با غنای پایین، تا ۶۲۵ کیلوگرم افزایش یافته و از زمان انتشار گزارش آژانس در ماه سپتامبر، به حدود ۸.۴ تن رسیده است.

آژانس بین المللی انرژی اتمی در اصلاحیه خود برآورد کرد ذخایر اورانیوم با غنای پایین که ایران در اختیار دارد تقریبا ۸ هزار و ۳۹۰ کیلوگرم است.

آژانس هیچ توضیحی در رابطه با این اختلاف و عدم دقت گزارش ارائه نکرده است. سخنگوهای آژانس نیز تاکنون از اظهارنظر در این رابطه خودداری کرده‌اند.

این در حالی است که میزان ذخایر اورانیوم ایران یکی از نکات مطرح در مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه ۱ + ۵(پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل به علاوه آلمان) به شمار می رود.

آژانس بین المللی انرژی اتمی در حالی برآورد قبلی خود را تصحیح کرده است که در روز سه شنبه مقامات عالی رتبه‌ی ایران و گروه ۱ + ۵(آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان) در مسقط، پایتخت عمان، به دور اخیر مذاکرات خود درباره برنامه انرژی هسته‌ای ایران پایان دادند.

این نشست به ریاست محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و کاترین اشتون، نماینده اتحادیه اروپا که نماینده گروه ۱ + ۵ در این مذاکرات است، برگزار شد.

قرار است دور آتی مذاکرات هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی ۲۷ آبان در وین، پایتخت اتریش برگزار شود.

ایران و گروه ۱ + ۵ نوامبر سال گذشته(۲۰۱۳ میلادی) در شهر ژنو سوئیس به توافق‌ موقت هسته‌ای دست یافتند که ۲۰ ژانویه ۲۰۱۴ به اجرا در آمد و شش ماه بعد مهلت معین آن پایان یافت؛ این در حالی است که طرفین توافق کرده‌اند با توجه به ادامه اختلافات بر سر برخی از مسائل کلیدی، روند مذاکرات را تا ۲۴ نوامبر تمدید کنند.

منابع نزدیک به گروه مذاکره‌ کننده ایران می‌گویند تعداد سانتریفیوژها یا سطح غنی‌سازی اورانیوم مانع اصلی در برون‌رفت از بن‌بست بر سر برنامه انرژی هسته‌ای تهران نبوده است، بلکه رفع تمام تحریم‌های تحمیل شده بر جمهوری اسلامی همچنان مانع اصلی حل این مناقشه است.

تهران خواستار لغو همه‌ تحریم‌های تحمیل شده بر ایران است در حالی که واشنگتن، تحت فشار لابی حامی اسرائیل، تاکید دارد دست کم تحریم‌های سازمان ملل باید به قوت خود باقی بمانند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز