خبرگزاری کار ایران

سرپرست نمایندگی ایران در سازمان ملل؛

کانادا با دفاع از جنایات صهیونیست‌ها، همدست جنایتکاران است

asdasd
کد خبر : ۲۲۵۱۷۴

درحالی‌که تقریبا همه رهبران جهان صهیونیست‌ها را بخاطر جنایات‌شان در غزه محکوم کردند، دولت کانادا تنها عضو جامعه بین الملل بود که بر خلاف این اقدام جهانی موضع گرفت.

سرپرست نمایندگی ایران در سازمان ملل در واکنش به قطعنامه پیشنهادی کانادا ضد وضع حقوق بشر در ایران اعلام کرد: دولت کانادا با دفاع از جنایات صهیونیست‌ها در غزه همدست جنایتکاران است.

به گزارش ایلنا؛ غلامحسین دهقانی، سفیر و سرپرست نمایندگی کشورمان در سازمان ملل در نشست کمیته سوم مجمع عمومی با موضوع حقوق بشر به هنگام طرح قطعنامه پیشنهادی کانادا ضد وضعیت حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران گفت: ارائه قطعنامه حقوق بشر ضد ایران از سوی کانادا با اهداف سیاسی و در ادامه حمایت از صهیونیست هاست.

تصویب قطعنامه پیشنهادی کانادا برغم تلاش گسترده بانیان آن، رای موافق کمتری نسبت به سال داشت.

غلامحسین دهقانی پیش نویس قطعنامه حقوق بشری کانادا ضد جمهوری اسلامی را به شدت مورد انتقاد قرار داد و گفت: این اقدام خصمانه دیگر کانادا و در راستای ۱۲ اقدام مشابه قبلی اوتاواست که در ۱۲ سال گذشته صورت گرفته است.

وی با بیان این‌که «کانادا اقدامات خصمانه خود ضد ایران را در قالب ارائه قطعنامه حقوق بشری دنبال و خود را مدافع حقوق کسانی معرفی می‌کند که از نظر اوتاوا حقوق‌شان تضییع شده است»، گفت: همه شواهد حاکی از این است که کانادا نه تنها نگران وضعیت حقوق بشر نیست بلکه در ادعای خود مبنی بر دفاع از حقوق انسان‌ها نیز صادق نیست.

وی عملکرد کانادا در تجاوز تابستان اسرائیل به غزه را شاهدی بر این مدعا دانست و گفت: درحالی‌که تقریبا همه رهبران جهان صهیونیست‌ها را بخاطر جنایات‌شان در غزه محکوم کردند، دولت کانادا تنها عضو جامعه بین الملل بود که بر خلاف این اقدام جهانی موضع گرفت.

سفیر و سرپرست نمایندگی کشورمان در سازمان ملل افزود: دولت کانادا نه تنها از رژیم صهیونیستی بخاطر جنایاتی که آنها در برابر دیدگان جهانیان مرتکب شدند، انتقاد نکرد بلکه بی شرمانه از جنایتکاران دفاع کرد.

وی با ابراز تاسف از این‌که «عالیترین مقامات کانادا آشکارا اعلام کردند که صهیونیستها مجازند هر تعداد از فلسطینی ها را که بخواهند بکشند و یا مجروح کنند»، گفت: از نگاه اوتاوا حمله به غزه، نه تنها حق، بلکه وظیفه اسرائیل است.

وی افزود: مقامات کانادا همبستگی با اسرائیل را بهترین راه پایان دادن به درگیریها دانستند و دولت کانادا در اقدامی تعجب برانگیز، اظهارات کمیسرعالی حقوق بشر سازمان ملل درباره تجاوز اسرائیل به غزه را غیرسازنده نامیدند که واقعیات را منعکس نمی کند.

سفیر و سرپرست نمایندگی کشورمان در سازمان ملل با اشاره به اینکه نحوه عکس العمل کانادا به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه این سوال را در اذهان زنده میکند که آیا اتاوا واقعا در خصوص وضعیت حقوق بشر در کشورها نگران است، گفت: شاید کانادا از این رهگذر مانند موضوع کمیته حقوق بشر، بدنبال رسیدن به اهداف سیاسی خاصی است.

وی افزود: اگر بانیان پیش نویس قطعنامه ضد ایران نگران حقوق بشر بودند، لازم بود قبل از هر چیز، پیش نویس قطعنامه های را در محکومیت رژیم صهیونیستی برای ترور و کشتار مردم غیر نظامی، وارد کردن رنج و محنت بر مردم غزه و لگدمال کردن روزمره حقوق اعراب و ساکنان اراضی اشغالی ارائه می‌کردند.

وی پیش‌نویس قطعنامه کانادا را بر پایه نگرشی ناقص، نامتوازن و جانبدارانه معرفی کرد و گفت: مشکل اصلی این پیش‌نویس این است که تلاش می‌کند جامعه ایرانی را جامعه‌ای بسته و تک‌صدایی معرفی کند، درحالی‌که به تصویر کشیدن جامعه ایران به این شکل اقدامی کاملا اشتباه است.

دهقانی افزود: جامعه ایران، جامعه ای پویا، با طراوات و چند صدایی است که در آن طیف گسترده ای از نگرشهای سیاسی و رسانه های همسو با این نگرشها همراه با حضور فرهنگها و خرده فرهنگ ها وجود دارند که نماینده جوامع مختلف و لایه های اجتماعی و گروههای چندگانه قومی مذهبی هستند.

وی با تاکید بر این‌که «این پیش نویس تحولات مثبت حقوق بشری جامعه ایران در دوره اخیر بویژه پس از شروع بکار دولت جدید ایران را نادیده گرفته است»، گفت: این قطعنامه دیدگاهی بر خلاف انتخاب مردم ایران که با حضور گسترده خود در انتخابات سال گذشته ایران، رئیس جمهور و دولت جدیدی را انتخاب کردند، ارائه میدهد.

وی به نادیده گرفتن آمادگی مستمر دولت ایران برای همکاری در چارچوب ساز و کارهای حقوق بشری سازمان ملل در این پیش نویس اشاره کرد و گفت: برخلاف انتظارات، رویکرد کنونی که بر اساس قطعنامه ها و دستور کار بررسی وضعیت حقوق بشر کشورها اتخاذ شده، برخلاف رویه و سازوکار موثر و بی طرفانه حقوق بشری سازمان ملل است که آشکارا سازوکار مربوطه را محدود می کند.

سفیر و سرپرست نمایندگی کشورمان در سازمان ملل این شیوه را ایجاد کننده فرصت برای کشورهایی با مقاصد خاص سیاسی معرفی کرد که برخی کشورها را بمنظور رسیدن به اهداف سیاسی خاص مورد انتقاد قرار دهند و بجای ارتقاء وضعیت حقوق بشر در جهان، به تسویه حساب با آن‌ها بپردازند.

وی صدور قطعنامه‌های کشوری را صرف نظر از ادعای حامیان آن‌ها، با موارد استفاده دیگر معرفی کرد و گفت: برخی از گزارشگران ویژه با جمع‌آوری این گزارش‌ها، اتهاماتی را به هر قیمت و بمنظور توجیه این روش متوجه کشورها می‌کنند.

وی قطعنامه‌های کشوری را افزایش‌دهنده بی‌اعتمادی به سازمان ملل متحد خواند و گفت: صدور این قطعنامه‌ها قطعا به ارتقاء حقوق بشر در کشورهای هدف کمک نمی‌کند و چنانچه همکاری کشورها با سازمان ملل را غیرممکن نسازد، قطعا این نوع همکاری‌ها را سخت‌تر خواهد کرد و به نتایجی که برخی کشورها مدعی رسیدن به آن‌ها هستند، منجر نخواهد شد.

دهقانی با تاکید مجدد بر آمادگی ایران برای اتخاد شیوه‌های جدی و هدف‌محور در بررسی وضعیت حقوق بشر براساس احترام متقابل و اصل برابری گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره باور خود را مبنی بر ضرورت ارتقاء و حفاظت از حقوق بشر در همه کشورها از طریق گفت‌وگوی سازنده و همچنین همکاری کشورها با یکدیگر از یک سو و همکاری با سازوکارهای حقوق بشری سازمان ملل از سوی دیگر اعلام کرده است.

وی با تاکید بر این‌که «جمهوری اسلامی ایران بارها نشان داده است که در برابر فشار، بی‌عدالتی و وضع اقدامات تحمیلی و یکجانبه مقاومت می‌کند»، گفت: در شرایطی که بخش‌های زیادی از منطقه خاورمیانه بدلیل سیاست‌های غلط برخی کشورها در آتش افراطی‌گری و تندروی می‌سوزد و نیروهای تندرو، تهدیدی جدی را متوجه جامعه جهانی کردهاند، کوته‌بینی‌ها و اقدامات انتقامجویانه با انگیزه‌های سیاسی مانند آن‌چه در این پیش نویس آمده است، نه تنها هیچ ارتباطی با موضوع حقوق بشر ندارد بلکه غیرسازنده و بی‌معنا هستند.

وی با اعلام مخالفت کشورهای عضو جنبش عدم تعهد و سازمان همکاری‌های اسلامی با این پیش‌نویس گفت: این مخالفت به علت سازوکار نادرست آن و با هدف حراست از تمامیت و اعتبار راه کارهای حقوق بشری سازمان ملل است.

بعد از رای گیری این پیش‌نویس نیز سفیر و نماینده کشورمان در سازمان ملل از نمایندگان کشورهایی که به پیش نویس قطعنامه رای منفی دادند تشکر کرد.

دهقانی گفت: تعداد قابل توجهی از کشورهای عضو از این پیش نویس حمایت نکردند که این حاکی از آنست که با این شیوه اقدام مخالفند و یا حداقل در مفید بودن چنین اقدامی که با انگیزه های سیاسی و نه بخاطر مسائل حقوق بشری که ضد جمهوری اسلامی ایران طراحی شده است، تردید دارند.

وی در پایان گفت: جمهوری اسلامی ایران برغم اینگونه اقدامات برخی کشورها، به همکاری خود با سازوکارهای حقوق بشری سازمان ملل ادامه خواهد داد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز