خبرگزاری کار ایران

انتقاد مذاکره‌کننده اسبق هسته‌ای از عملکرد تیم قبلی؛

جلیلی مذاکرات را به سمت راه‌حل سریع دنبال نکرد / عده‌ای با هرنوع توافق مخالفند

asdasd
کد خبر : ۲۲۸۹۵۰

در حال حاضر ما یک مذاکره جدی و تمام عیار برای رسیدن به یک راه حل داریم ما به آنچه که می‌خواستیم رسیدیم. الان زمان تثبیت دستاوردها است

عضو مذاکره‌کننده اسبق هسته‌ای ایران تاکید کرد: ماهیت مذاکرات٬ اساسا دشوار و پیچیده است برای ما این مذاکرات بسیار سنگین در مورد یک موضوع حساس و بسیار سنگین برای کشور ما است. مضاف بر اینکه رسیدن به توافق نهایی هم برای دو طرف آسان نیست چراکه در بحثمذاکرات٬ محدودیت‌هایی جدی وجود دارد.

سیروس ناصری در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در خصوص مذاکرات هسته‌ای گفت: اینکه برای مذاکره، مذاکره می‌کنیم را قبول ندارم چراکه ماهیت مذاکرات اساسا دشوار و پیچیده است. برای ما این مذاکرات بسیار سنگین در مورد یک موضوع حساس و بسیار سنگین برای کشور ما است.

رسیدن به توافق نهایی برای دو طرف آسان نیست

وی افزود: شاید اولین بار است که ایران با آمریکا در حال مذاکره در مورد موضوعی بسیار حساس هستند و تلاش می‌کنند که به نتیجه برسند از نظر من مذاکرات کاملا هدفدار است البته رسیدن به توافق نهایی هم برای دو طرف آسان نیست چراکه هر دو طرف در بحثمذاکرات محدودیت‌های جدی خود را دارند.

عضو اسبق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای افزود: در دور اول مذاکرات که بنده نیز عضو تیم مذاکره‌کننده بودم٬ طرف مقابل ما سه کشور اروپایی بودند و ما هیچ‌گاه با طرف‌های اصلی اختلاف مذاکره نمی‌کردیم این را هم می‌دانستیم که این سه کشور به نوعی نقش واسطه و کاتالیزور را ایفا می‌کردند اما امروز برای اولین مذاکرات بین دو طرف اصلی اختلاف یعنی آمریکا و ایران انجام می‌شود البته این اختلاف و دعوا را آمریکایی‌ها به پا کردند و امروز نیز خودشان فهمیده‌اند که باید به گونه‌ای این مسئله را حل کرد و این جزء نقاط مثبت مذاکرات محسوب می‌شود اینکه محتوای مذاکرات در مسیری پیش برود که ما را به نیجه‌ای جامع و منطقی برساند، بحثاصلی است.

طرف مقابل هنوز قدم اصلی را برنداشته است

ناصری در پاسخ به این سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه تاثیر قدرت جمهوری‌خواهان در سیاست داخلی آمریکا بر روند مذاکرات چیست٬ گفت: این مورد می‌تواند تاثیر محدودی روی مذاکرات داشته باشد. اصل داستان این است که بالاخره ما با طرف اصلی خود یعنی آمریکا به نتیجه می‌رسیم یا نمی‌رسیم اگر به نتیجه برسیم٬ برای کنگره آمریکا بسیار دشوار است که بخواهد نکاتی را که مورد مذاکره قرار گرفته است را نقض کند. این برای آنها هزینه بسیار بالایی خواهد داشد. مقابله با توافق انجام شده به هر حال دشوار است.

این تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل با تاکید بر اینکه اوباما بسیار تمایل دارد با ایران یک توافق سیاسی داشته باشد و به آن هم نیاز دارد٬ افزود: اما مشکل اصلی این است که اوباما هنوز به این نتیجه نرسیده است که باید هزینه‌های لازم را در این رابطه بپردازد و عقب نشینی‌هایی داشته باشد. به ویژه در مورد بحثتحریم‌ها اوباما باید این آمادگی را داشته باشد که یک قدم اساسی بردارد. متاسفانه به نظر می‌رسد علی‌رغم برخی علائق مثبتی که گاهی از سوی طرف مقابل نشان داده می‌شود هنوز این قدم اصلی برداشته نشده است. ضمن اینکه سرنوشت مذاکرات هم به این مسئله وابسته است.

آمریکا به این نتیجه رسید که از موضع لجوجانه ده ساله خود عقب‌نشینی کند

سیروس ناصری در خصوص امکان پایان دادن به پرونده هسته‌ای تا اتمام پایان دوره اوباما٬ گفت: احتمال دارد در مدت باقی‌مانده اوباما برای موفقیت دموکرات‌ها در انتخابات٬ تغییر و تحولی را در مذاکرات انجام بدهد. اوباما هیچ موردی برای عرضه به عنوان موفقیت در عرصه سیاست خارجی در دست ندارد بنابراین به نظر می‌رسد اوباما این اراده را دارد تا به طریقی با ایران به راه حل برسد. مشکل اوباما این است که این راه‌حل یک طرفه نخواهد بود چراکه ایران به راه‌حل یک طرفه به هیچ عنوان تن نخواهد داد لذا آمریکا باید بتواند توافقی را هضم کند و بپذیرد که در تعامل با ایران باشد که اوباما هنوز به این نقطه نرسیده و این هم طبیعی است چراکه ممکن است چنین توافقی برای او هزینه سیاسی داشته باشد که بالاخره باید آن را بپردازد.

وی در خصوص نامه اوباما به رهبری گفت: این نامه به وضوح نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها برای حل و فصل وضعیتی که در منطقه خاورمیانه با آن مواجه هستند به ویژه مسائلی که بعد از موضوع سوریه برای آنها پیش آمد، به کمک، همراهی و حداقل عدم مخالفت ایران نیاز دارند. این اذعان به واقعیتی است که در صحنه عملیاتی وجود دارد این موضع در کنار مسئله هسته‌ای به بحثراهبردی و استراتژیکی می‌رسد که بر اساس آن موضوع هسته‌ای به همراه مسائل منطقه‌ای٬ جایگاه ما را در آینده منطقه تعریف می‌کند. در موضوع هسته‌ای بالاخره توانستیم آمریکا را به این نتیجه برسانیم که یک عقب نشینی از موضع لجوجانه ده ساله خود داشته باشد و برنامه غنی‌سازی در ایران را بپذیرد.

غرب موضوع هسته‌ای را به قدری بزرگ کرد که روی مسائل دیگری سایه انداخت

ناصری همچنین تصریح کرد: در منطقه هم با آمریکایی مواجه هستیم که در حال شناسایی قدرت، توان و اعتبار جایگاه ایران است اینها علائمی است که نشان می‌دهد شاید ما در حال حرکت به سوی نوعی توافق کلان هستیم. بالاخره جزئیات و ریزه‌کاری‌ها است که تعیین کننده این توافق بزرگ است و تا این موارد حل نشود نمی‌توان در مورد کلیات مذاکره به نتیجه نهایی رسید.

عضو مذاکره‌کننده اسبق هسته‌ای ایران در پاسخ به این سوال که آیا مسئله هسته‌ای ایران برای آمریکا جنبه اصلی دارد یا فرعی٬ تاکید کرد: این مساله را خود آمریکایی‌ها عامدانه تبدیل به یک مساله اصلی کردند. آنها موضوع هسته‌ای را به قدری بزرگ کردند که روی مسائل دیگری سایه انداخت. برداشت عمومی جهان این است با رسیدن به توافق در موضوع ایران٬ یکی از مشکلات بزرگ حل شده است.

عده‌ای به دلیل انگیزه‌های داخلی با هرنوع توافقی مخالفند

وی در خصوص تندروی‌های داخلی و تاثیر آن بر چهره جهانی ایران و روند مذاکرات گفت: ممکن است دو نوع مخالفت با روند مذاکرات انجام شود که بخشی از آن صادقانه است. اما عده‌ای هم با هرنوع توافقی مخالفند چراکه انگیزه‌های داخلی آنها این نوع رفتار را برای آنها ایجاب می‌کد.

ناصری افزود: روحانی و ظریف باید با همین مجموعه بتوانند کار را جلو ببرند البته به دلیل فضای نسبتا مسومی که در سیاست داخلی وجود دارد کار آنها بسیار دشوار است آنها یک مجاهدت سیاسی می‌کنند. اما به هر حال هر دو آنها جزو مردان بزرگی هستند که هدف آنها ارتقای جایگاه نظام و مردم است.

عضو مذاکره‌کننده اسبق هسته‌ای ایران در تحلیل انواع دیدگاه‌ها در دولت‌های مختلف و شیوه پیش بردن مذاکرات و همچنین ارزیابی اینکه کدام روش بیشتر به سود ایران است٬ گفت: در دو سالی که درگیر مذاکرات بودیم٬ وضعیت ما اقتضا می‌کرد زمان را بخریم اساس بحثاین بود که در یک بازه زمانی امکاناتی را که وجود نداشت ایجاد و یا تکمیل کنیم. البته در دوره لاریجانی فرصت‌هایی برای حل مساله به وجود آمد که به دلیل اختلافات سیاست داخلی این مذاکرات انجام نشد.

جلیلی مذاکرات هدفمندی که به سمت یک راه حل سریع برود را دنبال نکرد

سیروس ناصری در پایان به دوران مذاکره سعید جلیلی اشاره کرد و گفت: جلیلی مذاکرات هدفمندی که به سمت یک راه حل سریع برود را دنبال نکرد. به نظر من مذاکرات جدی از آلماتی۲ شروع شد و با آمدن تیم جدید در دولت روحانی از خمیرمایه ایجاد شده استفاده شد. الان می‌توان گفت که در حال حاضر ما یک مذاکره جدی و تمام عیار برای رسیدن به یک راه حل داریم ما به آنچه که می‌خواستیم رسیدیم. الان زمان تثبیت دستاوردها است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز