خبرگزاری کار ایران

ظریف در همایش دیپلماسی هسته‌ای: / مشروح /

مذاکرات به پایان موفقیت‌آمیز خود نزدیک شده است / منتقدین هم، برای من و مذاکرات دعا کرده‌اند

asdasd
کد خبر : ۲۲۹۵۹۹

یکی از دستاوردهای این مذاکرات این بود که همه متوجه شدند راه حل مبتنی بر احترام متقابل و بزرگداشت دستاوردهای مردم ایران تنها راه رسیدن به توافق است.

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: به چارچوب توافق نهایی رسیده‌ایم و باید جزئیات آن را مشخص کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان با حضور در همایش دیپلماسی هسته‌ای که از سوی انجمن علوم سیاسی ایران در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، مقاومت و استقامت ملت ایران را برای کشور امنیت‌زا دانست.

وی اظهار داشت: برای بنده باعثافتخار است که در آستانه ۱۶ آذر در بزرگترین دانشکده علوم انسانی کشور در محضر اساتید و دانشجویان عزیز باشم.

ظریف افزود: برای دولت تدبیر و امید ارتباط با محیط‌های علمی و پژوهشی امری لازم و غیرقابل اجتناب است که برای اجرای صحیح سیاست‌های این دولت و به ویژه سیاست خارجی بیش از پیش احتیاج به ارتباط با محیط‌های خارجی به خصوص دانشگاه‌ها داریم تا بتوانیم با طراحی و نقد سازنده به سمت اهداف عالی جمهوری اسلامی ایران سوق پیدا کنیم و برگزاری این همایش که توسط انجمن علوم سیاسی انجام گرفته است، بسیار مهم و برای رسیدن به یک تفاهم در برنامه هسته‌ای حائز اهمیت است.

وی گفت: همه ما می‌دانیم که دیپلماسی هسته‌ای در یک سال و نیم گذشته یکی از مهمترین برنامه‌های سیاست خارجی دولت بوده است. این موضوع به قدری اهمیت داشت که وزیر شش کشور مهم جهان را برای مذاکره با ایران به پای میز کشاند.
ظریف افزود: در تاریخچه آمریکا و وزارت امور خارجه این کشور برای اولین بار است که سه مقام ارشد این وزارتخانه همزمان در واشنگتن نبودند و در پای میز مذاکره وین و مقابل ایران حضور داشتند که این اهمیت موضوع مذاکرات و پرونده هسته‌ای ایران را نشا می‌دهد.

وزر امورخارجه کشورمان با اشاره به اینکه پرسش‌های زیادی در خصوص دستاوردهای حاصل از یک سال و نیم مذاکرات مطرح شده است، گفت: باید به ۴ گزاره اشاره کنم. اول اینکه مذاکرات به پایان موفقیت‌آمیز خود نزدیک شده و در طول این ده سال ما انقدر به این موضوع نزدیک نبودیم. دوم اینکه جمهوری اسلامی یک مواضع رفتاری از خود نشان داد و توانست الگوی رفتاری جدیدی را در سطح دیپلماسی نمایان کند.
وی گفت: در سومین گزاره شرایطی که در جمهوری اسلامی از سوی دشمنان تحمیل شده بود امروز به شدت رو به زوال است و دیگر قابل برگشت نیست و چهارم این موضوع که افق آینده در فراز و نشیب‌های بسیار روشنی قرار دارد و به هیچ‌وجه به شرایط قبل بازنمی‌گردد.

ظریف با اشاره به موضوع هسته‌ای ایران در طول ۱۰سال گذشته اظهار داشت: اگر در طول ده سال گذشته دقت کرده باشید، خواهید فهمید که در گذشته طرفین هیچ‌گاه از خوش‌بینی و طرز ارتباط میان ایران و خودشان صحبت نکردند اما امروز دنیا می‌داند که در برخورد با موضوع هسته‌ای ایران فقط گفت‌وگو و دیپلماسی مشکل‌گشا خواهد بود.
وی یادآور شد: در حدود یک ماه قبل روزنامه کریستین ساینس مانیتور در مقاله‌ای اظهار کرده بود که ۸۴ درصد یهودی‌های آمریکا علی‌رغم همه هیاهوهای تبلیغاتی گفته‌اند که می‌توان با ایران به توافقاتی رسید. موسسه POA آمریکا در ماه می ۲۰۱۲ طی نظرسنجی ۶۳ درصد مردم آمریکا را بر این باور دانسته که تنها راه حل جنگ است، اما باید نگاه کرد که چه اتفاقی افتاد که در طول این یک سال و نیم انقدر نظرها متفاوت شده و مواضع تغییر پیدا کرده است.

ظریف ادامه داد: مذاکره کار دشواری است، زیرا بین دو طرف صورت می‌گیرد که با هم اختلاف‌نظر دارند و اگر اختلاف‌نظری وجود نداشت، مذاکره‌ای هم صورت نمی‌گرفت. بنده در تمامی مدت مذاکرات وین قریب به ۸۰ ساعت مذاکره داشتم و ما نیاز داشتیم تا جزئیات را بنویسیم، اما امید این بود و تا حدودی هم نزدیک شدیم و چارچوب‌ها مشخص شد و این فرصت هفت ماهه می‌تواند برای فراهم کردن زمان مناسب و برای رسیدن به یک توافق نهایی مهم تلقی شود.

وزیر امورخارجه کشورمان تاکید کرد: ما بعد از یک سال و نیم و بعد از آنکه همه گفتند هیچ راه حلی وجود ندارد، برای رسیدن به یک توافق نهایی با موضع حفظ عزت و منافع ملی به پای میز مذاکره در وین رفتیم.

وی با بیان اینکه در مذاکرات توانستیم تصورات رفتاری طرف مقابل‌مان را در خصوص جمهوری اسلامی ایران تغییر دهیم، گفت: غربی‌ها تصور غلطی از نحوه مذاکرات ما داشتند که عناوینی چون چانه‌زنی در وقت آخر را به آن اطلاق می‌کردند و ما توانستیم این افکار و تصورات را در جهان تغییر دهیم و در راستای آن نظر آمریکا تغییر کرد و توانستیم تصور و ادراک غلط از ایران را از بی ببریم که اگر این تصور به قوت خود باقی می‌ماند، می‌توانست تاثیرات منفی در جامعه جهانی علیه ایران داشته باشد.

وزیر امورخارجه کشورمان با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری اذعان داشت: ما از روز اول بحثو حرف منطقی را پیش ‌گرفتیم و راجع ‌به این موضوع هم صحبت کردیم و در مذاکرات حرکات زیگزاگی انجام ندادیم. از اول مذاکرات هم گفتیم که مذاکرات برای مذاکره بی‌معناست.
وی گفت: تمامی برخوردهای مسئولین وزارت امور خارجه بر مبنای آموزه‌های قرآنی است مبنی بر اینکه می‌بایست با زبانی صحبت کرد که حریف حقانیت و مظلومیت ملت بزرگوار ایران را درک کند و این همان الگویی است که رهبری هم گفتند که هر قراری را قبول می‌کنیم اما زیر بار ظلم نخواهیم رفت.

ظریف افزود: بزرگترین افتخار ما این است که از حمایت مردمی مقاوم و ملت استوار برخوردار بودیم و اعتقاد دارم که حتی منتقدین هم برای ما دعا کردند. به طوری که تیم مذاکره کننده هسته‌ای ما پایداری و جدیتی به تمام معنا در کلام خود داشتخ و دارند.
وزیر امور خارجه کشورما با تاکید بر اینکه ما دستاوردهایمان را حفظ کردیم و شعارمان این است که حرکت هسته‌ای ما تا رسیدن به صنعتی شدن و غنی سازی ادامه پیدا می‌کند، گفت: حرکت هسته‌ای ما با جدیت پیش خواهد رفت و تا رسیدن به دستیابی توانایی‌های روز هم ادامه خواهیم داد. اما نمی‌توانیم از فناوری‌های پیشرفته جهان هم چشم‌پوشی کنیم و باید از آنها هم استفاده شود.

ظریف ادامه داد: تولید امنیت، اقتدار و نفوذ و کاهش آسیب‌پذیری در فضای بین‌المللی را به نفع جمهوری اسلامی ایران پایدار ساختیم و این جمهوری اسلامی ایران است که برتر شده و تمامی فضاسازی خصمانه علیه مردم فرو ریخت به گونه‌ای که امروز دنیا می‌داند که بر اساس منافع مشترک و درک ایران می‌توان به توافق رسید.

وی تاکید کرد: دیگر کسی نمی‌تواند برای توهین به مردم ایران ادعایی داشته باشد. به طوری که فضا و پروژه امنیت‌زدایی ایران که توسط صهیونیست‌ها و با سرمایه‌گذاری آنها شروع شده بود، با شکست رو به رو شد و فرو ریخت و امروز بر اساس مذاکراتی که در یک سال و نیم گذشته انجام شد، مقاومت ملت ایران به کالایی برای نفوذ و قدرت در تمامی جهان تبدیل شد و احترام ایران در جوامع و سطح بین المللی بالا رفت تا جایی که اگر از هر ایرانی در جای جای دنیا در رابطه با کشورش پرسیده شود می‌گویند که ما افتخار می‌کنیم که یک ایرانی هستیم.

وزیر امور خارجه کشورمان عنوان کرد: آثار عملیاتی مذاکرات این است که قدرت ایران بالا رفت و این قدرت دیده شد و دیگر سیاست‌های جهانی نتوانستند دنباله‌روی سیاست‌های تندروها شوند؛ چراکه رنگ و آب و مشتری‌های این سیاست‌ها از بین رفت.

ظریف با تاکید به تاثیرات مذاکرات بر اقتصاد بین‌المللی بیان داشت: فضای معامله با ایران باز شد چراکه شرکت‌هایی که در نمایشگاه دبی به ایرانیان اجازه ورود به غرفه خود را نمی‌دادند، امروز برای ورود به بازار ایران و سرمایه‌گذاری در کشور ایران صف کشید‌ه‌اند و باید بدانند فضای صحبت با ایران تغییر کرده است و امروز ایران بیش از پیش پرنفوذ شده است که این روند با مقاومت ملت ایران افزایش پیدا خواهد کرد.

ظریف در انتها با اشاره به گزینه نگاه به آینده ابراز داشت: باید دانست که شرایط قابل بازگشت به گذشته نیست، ساختمان تحریم‌ها به هم ریخته و این شرایط قابل تکرار مجدد نیست و این سیاست‌های رهبری انقلاب است که ایران را آسیب‌ناپذیر کرده است و طرفین مذاکره به این درک رسیده‌اند که فقط از طریق دیپلماسی می‌توانند به نتیجه برسند.

وی با تاکید بر اینکه نباید کسی در داخل نگران شود، گفت: البته نباید کسی هم خوشحال شود چراکه مذاکره محیط درک متقابل است و ما هیچ موضوعی را بیش از حقوق خودمان نمی‌خواهیم و بر اساس فتوای مقام معظم رهبری و معادلات استراتژیک کلیه اقدامات ما صلح‌آمیز بوده و باید جهان بداند که ما هیچ‌گاه خطرزا نبوده‌ایم آنها باید بدانند که تنها قدرت مطلق جهان خداوند متعال است و نه هیچ کشوری.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز