خبرگزاری کار ایران

خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت؛

نقش تهران در متوقف کردن داعش بسیار کمک کننده است

asdasd
کد خبر : ۲۳۰۶۸۱

در مناطقی که ایران مشاوران نظامی و عملیاتهای هوایی خود را انجام می‌دهد آمریکا نه نیروی نظامی یا مشاورانش را مستقر کرده و نه در آن مناطق عملیات هوایی انجام می‌دهد با این وجود مقامات هر دو طرف تاکید دارند که هیچ هماهنگی میان طرفین در این زمینه صورت نگرفته و آنها صرفا اقدامات خود را با دولت عراق هماهنگ می‌کنند.

خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت، ایران و آمریکا که طی سالهای اشغال عراق به طور فزاینده‌ای با یکدیگر تقابل می‌کردند اکنون به نظر می‎رسد علیه یک دشمن مشترک در منطقه در حال همکاری با یکدیگر باشند.

به گزارش ایلنا، رویترز مدعی شد، حملات هوایی اخیر ایران علیه مواضع داعش در عراق آخرین نشانه از نقش فزاینده ایران در جنگ بغداد علیه شبه نظامیان داعش است. در طول دوره جورج بوش چنین اقدامی یک اقدام مذموم و مداخله جویانه تلقی می‌شد.

جان کری وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه گفت: فکر می‌کنم ناگفته روشن است که اگر ایران در یک منطقه مشخص اقدامی را علیه داعش انجام می‌دهد و اگر این اقدام به داعش محدود می‌ماند و تأثیرگذار است، نتیجه کلی آن مثبت خواهد بود. اما این چیزی نیست که ما آن را هماهنگ کنیم، این انتخاب و تصمیم دولت عراق است.

رویترز در ادامه افزود: این تغییر لحن نسبت به ایران که از زمان وقوع انقلاب اسلامی بسیار تند بوده قابل توجه است و برخلاف تقابل شدید آمریکا و ایران طی سال‌های اخیر است چرا که قدرت‌های جهانی تلاش می‌کنند ایران را متقاعد کنند تا برنامه هسته‌ای خود را شدیدا محدود کند.

این مساله همچنین در حالی رخ می‌دهد که تهران و واشنگتن به مدت طولانی در عراق یکدیگر را به چالش می‌کشند. بعضی از مقامات آمریکایی از پذیرش حملات هوایی هم فراتر رفته و معتقدند که نقش تهران در متوقف کردن گروه تروریستی داعش بسیار کمک کننده است.

این مساله بسیار متفاوت از اوج دوران اشغال عراق توسط آمریکا است جایی که به ادعای رویترز مقامات آمریکایی شیعیان را متهم می‌کردند که با حمایت ایران نیروهای نظامی آمریکا را می‌کشند.

رویترز در ادامه می‌نویسد؛ در زمینه حملات هوایی ایران چیزهایی زیادی مبهم است. کری آن را علنا تایید نکرد و ایران هم آن را تایید نکرده و می‌گوید که تهران فقط تسلیحات نظامی در اختیار دولت عراق برای مبارزه علیه داعش قرار می‌دهد.

با این وجود چندین مقام آمریکایی این حملات هوایی را تایید کردند و به نظر می‌رسد به مناطق شرقی عراق محدود مانده است.

یک مقام آمریکایی که به شرط ناشناس ماندن صحبت کرده می‌گوید این چیز عجیبی نیست و آمریکا پیش از این به خوبی از پروازهای شناسایی و جاسوسی ایران بر فراز آسمان عراق آگاه بوده است.

این خبرگزاری گزارش داد، در مناطقی که ایران مشاوران نظامی و عملیاتهای هوایی خود را انجام می‌دهد آمریکا نه نیروی نظامی یا مشاورانش را مستقر کرده و نه در آن مناطق عملیات هوایی انجام می‌دهد با این وجود مقامات هر دو طرف تاکید دارند که هیچ هماهنگی میان طرفین در این زمینه صورت نگرفته و آنها صرفا اقدامات خود را با دولت عراق هماهنگ می‌کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز