خبرگزاری کار ایران

رییس‌جمهور در کنفرانس جهان عاری خشونت و افراطی‌گری:

۱۸دسامبر روز جهانی علیه خشونت نامگذاری شود

asdasd
کد خبر : ۲۳۱۸۷۳

بیم‌هایی که می‌تواند زندگی بشر را به چالش بکشد ما را امروز در تهران گرد هم آورد تا با تکیه بر امید‌ها بر بیم‌ها فائق آییم. امید دارم که اقدام جمعی ما با موفقیت قرین شود. با وجود همکاری‌های اقتصادی و تعامل نظام بین‌المللی اما خشونت در بخش‌هایی از جمله خاورمیانه همچنان وجود دارد و روزانه جان ده‌ها کودک، زن و مرد را می‌گیرد.

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه در نظام بین‌المللی امروز٬ جنگ چیزی جز تولید تنش و از هم‌گسیختگی در زندگی شهروندان ندارد٬ افزود: اروپاییان بعد از قرن‌ها درگیری٬ به همکاری در هم‌تنیده اقتصادی گردن نهادند و این همکاری‌ها در زمینه سیاسی، اقتصادی و امنیتی دستاورد بزرگی را برای صلح به ارمغان آورد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، دکتر حسن روحانی در همایش جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری که با حضور کشورهای مختلف در سالن اجلاس سران در حال برگزاری است٬ گفت: استقبال جهانی از ایده جهان علیه خشونت و افراطی‌گری که در مجمع عمومی سازمان ملل‌متحد تصویب شد میزان اهمیت و پرداختن به مقوله خشونت در جهان را نشان می‌دهد.

وی گفت: من در شصت و هشتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد٬ ایده جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری را ارائه کردم که با تصویب اعضا تبدیل به قطعنامه شد؛ لذا از رهگذر احساس و فهم خود به تبیین بیم و امیدهایی پرداختم که در سطح بین‌المللی و منطقه به چشم می‌خورد.

روحانی افزود: بیم‌هایی که می‌تواند زندگی بشر را به چالش بکشد ما را امروز در تهران گرد هم آورد تا با تکیه بر امید‌ها بر بیم‌ها فائق آییم. امید دارم که اقدام جمعی ما با موفقیت قرین شود. با وجود همکاری‌های اقتصادی و تعامل نظام بین‌المللی اما خشونت در بخش‌هایی از جمله خاورمیانه همچنان وجود دارد و روزانه جان ده‌ها کودک، زن و مرد را می‌گیرد.

وی تاکید کرد: در ابتدای امر لازم است همه کشور‌ها با درجه‌ای از تفاهم و هماهنگی جدیت خود را در مبارزه با خشونت و افراطی‌گری به حداکثر برسانند در این زمینه درک مشترک از علل خشونت بسیار مهم است. دانشگاه‌ها و رسانه‌های ما به هر میزانی که به فهم مشترک از افراطی‌گری برسند به موفقیت در سیاست‌گذاری‌ها منتهی خواهد شد.

رئیس جمهور گفت: در نظام بین‌المللی امروز٬ جنگ چیزی جز تولید تنش و از هم‌گسیختگی زندگی شهروندان ندارد اروپاییان بعد از قرن‌ها درگیری به همکاری در هم‌تنیده اقتصادی گردن نهادند و این همکاری‌ها در زمینه سیاسی، اقتصادی و امنیتی دستاورد بزرگی را برای صلح به ارمغان آورد.

وی افزود: کشورهای آسیایی و آمریکایی لاتین نیز با همکاری‌های منطقه‌ای و اقتصادی قدم‌های موثری برمی‌دارند. من از عموم کشورهای منطقه درخواست دارم با همفکری، هماهنگی و ائتلاف و سیاست‌گذاری منطقی و عقلانی کاری کنیم که به سوی خاورمیانه‌ای در صلح و امنیت سوق پیدا کنیم.

رئیس جمهور یادآور شد: کشورهای منطقه بسیار دلسوز‌تر در پی آرامش و مبارزه با خشونت هستند بنابراین ضرورتی دیده نمی‌شود که بازیگران فرامنطقه‌ای به دلیل منافع خود سرنوشت مردم این منطقه را رقم بزنند در جهانی عاری از خشونت شرایطی محقق می‌شود که دولت‌ها می‌توانند ضمن همکاری بایکدیگر در سیاست‌گذاری هماهنگ باشند. در این صورت جریان افراطی در حاشیه قرار می‌گیرد اگر دولت‌های مقتدر بتوانند با همسایگان خود به هماهنگی برسند قطعا می‌توانند ریشه افراطی‌گری را بخشکانند این حرکت امروز در آسیا و آمریکای لاتین قابل مشاهده است.

روحانی عنوان کرد: جمهوری اسلامی در دوره جدید و در دولت تدبیر و امید از ابتدا به ثبات آرامش و مبارزه با خشونت تاکید کرده و از عموم مجامع بین‌المللی و منطقه‌ای خواستار کمک همهٔ دولت‌ها برای برچیدن خشونت است ما معتقدیم همه در این هدف ملی با یکدیگر هماهنگ هستند اگر کشورهای منطقه با یکدیگر به تفاهم برسند می‌توانند جریان‌های ضداسلامی و افراطی همچون داعش را که به واسطه اعمال وحشیانه آن‌ها بسیاری از افراد بی‌خانمان شده‌اند٬ به حاشیه براند.

وی افزود: درچنین شرایطی هیچ نیازی در حضور آنان و نفوذ آنها در منطقه نیست و باید دانست که آموزه های اسلامی آنها را به صلح دعوت خواهد کرد به طوری که رسالت پیامبر و قرآن کریم٬ جهان را به سمت صلح و استفاده از آموزه‌های اسلام و ترویج صلح دعوت می‌کند.

روحانی افزود: این واقعیت دردناک وجود دارد که تروریست‌ها با ترویج خشونت، ‌ قاچاق میراثفرهنگی، فروش و مبادله زن‌ها، کشتار را نتیجه گرایش اسلام می دانند و باید دانست که کشتن انسان یعنی کشتن یک جامعه و این همان بلایی است که خاورمیانه به آن گرفتار شده است و تقسیم کشورها به خودی و غیرخودی یکی از چالش‌های جدی برای امنیت در نظام بین الملل است.

رئیس جمهور ادامه داد: متاسفانه منطقه ما دستخوش این اتفاقات و جداسازی‌ها شده است به طوری که مداخلات خارجی سبب شده است که جوامع نتوانند حق قانونی خود را در کشور قانونی خود حفظ کنند و این اعمال باعثشده است که فقر بر جوامع حاکم شود و منابع مادی این کشورها توسط کشورهای توسعه یافته تسخیر شود و فقر باقی بماند.

رئیس دولت یازدهم گفت: متاسفانه تمامی اقدامات و فرآیندهایی که توسط تروریست‌ها اعمال می‌شود٬ فهرست بلندبالایی دارد که می‌توان این فهرست را ادامه داد که نقش بسزایی در بوجود آمدن خشونت ایفا می‌کند. اگر چه سازمان ملل متحد یکی از مهمترین و تاثیر گذار ترین سازمان‌های حاضر در جهان است اما متاسفانه هیچ مقابله‌ای از سوی این سازمان به طور جدی مشاهده نمی‌شود و البته کاستی‌های زیادی دارد که ما را با این پرسش روبرو می کند که چه باید کرد تا انسانیت به رسمیت شناخته شود.

روحانی در خصوص راهکارهای مقابله با تروریسم اظهار داشت: ما توان آن را داریم که شماری از فیلسوفان، ‌ صاحبنظران و کارشناسان را برای ایجاد عدالت گرد هم آوریم و جامعه بشری را برای دفع افراطی‌گری با خود همسو سازیم لذا باید گفت از مهمترین موارد گسترش و تعمیق تعاملات میان جوامع بشری٬ گسترش آموزش و فرهنگ صلح و تنش‌زدایی است که در این مورد با مشارکت علما و روشنفکران دینی و جلب آموزه‌های مثبت و انسانی می‌توان به سر منزل مقصود رسید.

رئیس جمهور با اشاره به پیشنهادهای مطروحه درخصوص مبارزه با تروریسم اذعان کرد: پیشنهادهای من برای مبارزه با پدیده شوم تروریسم عبارتند از ۱ کشورهایی که به شکل گرفتن تروریسم و سازمان‌دهی مالی، انسانی و تسهیلاتی آنها اقدام نموده‌اند به سرعت برائت خود را اعلام کنند و جهت مبارزه با تروریسم با کشورهای دیگر همسو شوند و باید بدانند کشورهای عراق و سوریه که متحمل تلفات جانی و مالی زیادی شده‌اند٬ باید توسط کشورهای مسبب جبران خسارت شود ۲ کمک مادی برای جبران خسارت وارده به خانه‌ها، ‌ تاسیسات حساس، ‌ مدارس از سوی تروریست‌ها و کشورهای همگام با آنها صورت پذیرد ۳ تروریست‌ها از فضای فقر کشورها استفاده می‌کنند و سرباز می‌گیرند لذا باید برای رشد سرمایه و مبارزه با زمینه رشد اقتصادی تروریست‌ها مقابله شود و آنها را از میان برداشت ۴ تفسیرهای درست آموزشی و پرورشی برای جلوگیری از افراطی‌گری و تکفیری‌گری باید نمایان شود ۵ تمامی کشورهای دخیل در این امر می‌بایست با سامان‌دادن اطلاعات خود نسبت به تبادل آن٬ جهت برقراری صلح اقدام نمایند ۶ اقدام رسانه‌های ملی برای آگاهی از اعمال خشونت‌بار و افراطی‌گری تروریست‌ها نمایان شود. ۷ همکاری جهانی برای جلوگیری از اعمال تروریستی در فضای مجازی بیشتر شود ۸ کاربرد حق وتو برای استقرار صلح در منطقه به خصوص در سازمان ملل و عدم تشکیل آن برای جلوگیری از زمینه‌سازی خشونت صورت پذیرد ۹ تمامی کشورهای مسئول٬ وظیفه خود را جهت برقراری صلح شناسایی کرده و بدان عمل نمایند.

رئیس جمهور تاکید کرد: شایسته است روند اصلاحات و بازپروری سازمان ملل از فلج ادواری که گریبانگیرش می‌شود با استدلال نظری از سوی جامعه بین المللی پیگیری شود.

روحانی در دهمین پیشنهاد خود گفت: پیشنهاد دارم که ۱۸ دسامبر یعنی سالروز تصویب قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل به عنوان روز جهانی علیه خشونت و افراطی‌گری نام گذاری شود تا یاد خون‌های قربانی خشونت فراموش نشود.

دکتر حسن روحانی در پایان تاکید کرد: امیدوارم کنفرانس تهران در پرتوی هم‌اندیشی و رهنمودهای عملی بتواند راهکارهایی جهت ائتلای فرهنگ صلح ارائه کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز