خبرگزاری کار ایران

ظریف در نشست خبری با وزیر امور خارجه ترکیه: / ۱ /

مذاکرات با آمریکا منحصر به مسئله هسته‌ای است / هیچ کس از توافق ضرر نمی‌کند

asdasd
کد خبر : ۲۳۴۱۸۷

اگر بقیه کشورهای منطقه هم از مدل ترکیه پیروی کنند که ادامه پیدا کردن بحران هسته‌ای به نفع هیچکس نیست و نگران از راهکارهایی که منافع همه را تامین می‌کند٬ نباشند٬ بسیاری از مشکلات حل می‌شود.

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: گفتگو‌ها و روابط ایران با آمریکا منحصر به مسئله هسته‌ای است که آن نیز درچارچوب مذاکرات ۱ + ۵ و در حاشیه آن صورت می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدجواد ظریف در نشست مشترک خبری خود با وزیر امور خارجه ترکیه که ظهر امروز در وزارت امور خارجه برگزار شد٬ در خصوص مواضع ترکیه در مسئله هسته‌ای گفت: لازم است از موضع مثبت دولت و ملت ترکیه درمورد حق جمهوری اسلامی ایران و سایر کشور‌ها در برخورداری از فناوری صلح آمیز هسته‌ای و در کنار آن تاکید مشترک دو کشور در غیر قابل قبول بودن حرکت به سمت سلاح هسته‌ای از سوی هر کشوری تشکر کنم.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با بیان اینکه موضع خوب ترکیه در خصوص مسئله هسته‌ای تنها در اعلام موضع نبوده است٬ اظهار داشت: ترکیه چه در دولت قبل و چه در زمان من که مسئولیت پرونده هسته‌ای را برعهده داشته‌ام٬ چندین بار میزبان بوده است و نقش این کشور در طرح یک راهکار عملی برای پایان دادن موضوع که در آن زمان میان ایران، ترکیه و برزیل قرار داشت٬ از سوی کشورهای دیگر مورد احترام قرار می‌گرفت چراکه دیگر نیازی به ادامه پیدا کردن این بحران غیرضروری نداشت.

وی ادامه داد: اگر بقیه کشورهای منطقه هم از مدل ترکیه پیروی کنند که ادامه پیدا کردن بحران هسته‌ای به نفع هیچکس نیست و نگران از راهکاری که منافع همه را تامین می‌کند٬ نباشند٬ بسیاری از مشکلات حل می‌شود.

ظریف در خصوص مذاکرات دو جانبه هیات ایرانی و ۱ + ۵ نیز تصریح کرد: مذاکرات اخیر مذاکره با آمریکا نیست بلکه مذاکره با کشورهای عضو ۱ + ۵ است ما در روزهای اخیر با کشورهای مختلفی دیدارهای دوجانبه داشتیم که دیشب با فرانسه و امروز صبح با چین بود.

وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید براینکه ما با همه کشورهای عضو ۱ + ۵ به غیر از آمریکا روابط دیپلماتیک مستمری داریم٬ یادآور شد: گفتگو‌ها و روابط ما با آمریکا منحصر به مسئله هسته‌ای است که در حاشیه مذاکرات ۱ + ۵ صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه همه کشور‌ها و بخصوص کشورهای ۱ + ۵ به این نتیجه رسیده‌اند که تنها راهکار رسیدن به توافق شناسایی حق ایران است خاطر نشان کرد: تحریم‌ها برای وضع‌کنندگان آن هیچ فایده‌ای نداشته و ندارد و فقط عزم مردم ایران را تقویت می‌کند ما می‌خواهیم برنامه هسته‌ای‌مان را در چارچوب یک برنامه بین‌المللی پیش ببریم چرا که ما برنامه بخصوصی نداریم و فعالیت‌هایمان شفاف و روشن است و هیچ وقت هم از توافق با ایران ضرر نمی‌کند بلکه همه از به نتیجه نرسیدن مذاکرات ضرر می‌کنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگار ترک مبنی براینکه آیا در دیدار مذاکرات امروزتان در خصوص کمک به ایران به پناهندگان سوریه مقیم در ترکیه صحبت شد؟ ابراز داشت: به طور کلی برای پایان دادن به جنگ و کشتار و تروریسم حرف زدیم و از حمایت بین‌المللی برای فعالیت‌های انسان‌دوستانه و کمک‌رسانی انسانی به مردم سوریه و پناهندگان صحبت شد.

ظریف در پاسخ به سوالی دیگر مبنی براینکه در هفته‌های اخیر وزرای خارجه چند کشور منطقه‌ای به تهران سفر کرده‌اند آیا این حضور همزمان می‌تواند پیام خاصی را داشته باشد؟ بیان کرد: همه تلاش ما برای ثبات در منطقه است و البته این رایزنی‌های گسترده نیز چیز جدیدی نیست.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به دیدارهای سال قبلش با وزیر خارجه سابق ترکیه عنوان کرد: من سال قبل٬ هشت بار با آقای احمد اوغلو که نخست وزیر فعلی ترکیه هستند٬ دیدار داشتم که امیدوارم این مسئله در زمان آقای چاووش اوغلو نیز با جدیت جلو برود و البته امیدوارم که این مسئله زود‌تر حل شود.

وی افزود: برای حل اختلافات و مشکلات نیاز به گفتگوهای بیشتر است نمی‌توان بگویم که همکاری چند جانبه‌ای شکل گرفته ولی امیدوارم که همکاریهای موجود به صلح وثبات در منطقه منجر شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز