خبرگزاری کار ایران

ظریف در دیدار با همتای بلاروس:

تحریم‌های ناعادلانه برای غرب دستاورد محسوب نمی‌شود

asdasd
کد خبر : ۲۳۶۴۹۵

نباید اجازه دهیم کشورهای غربی از تحریم به عنوان ابزاری برای فشار به سایر کشور‌ها بهره‌برداری کنند. کشورهایی که تحت تحریم‌های غیرقانونی قرار می‌گیرند٬ باید با تکیه بر توانایی‌های خود و همکاری به راه خود ادامه دهند.

ولادیمیر ماکی، وزیر امورخارجه بلاروس که برای انجام یک دیدار رسمی ۲ روزه وارد کشورمان شده صبح شنبه با دکتر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایلنا، وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار با تاکید بر ارتقای مناسبات بین جمهوری اسلامی ایران و بلاروس در تمام زمینه‌ها خاطرنشان ساخت: روابط دو جانبه جمهوری اسلامی ایران و بلاروس در سطح بسیار خوبی قرار دارد و دو کشور دوستان خوبی هستند و به‌دنبال آن هستند که همکاری‌های خود را افزایش دهند.

در ادامه ظریف بر افزایش همکاری‌ها در بعد اقتصادی تاکید کرد و گفت: شرکت‌های خصوصی ایرانی آمادگی دارند که در طرح‌های اقتصادی بلاروس مشارکت کنند.

او با اشاره به تحریم‌های نا‌عادلانه علیه جمهوری اسلامی ایران و بلاروس اظهار کرد: نباید اجازه دهیم کشورهای غربی از تحریم به عنوان ابزاری برای فشار به سایر کشور‌ها بهره‌برداری کنند. کشورهای که تحت تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه قرار می‌گیرند لازم است با تکیه بر توانایی‌های خود و همکاری به راه خود ادامه دهند.

ظریف با اشاره به اراده و حسن نیت جمهوری اسلامی ایران برای حل موضوع هسته‌ای گفت: غربی‌ها باید به این حقیقت برسند که تحریم‌های ناعادلانه و خلاف مقررات بین‌المللی یک دستاورد بزرگ برای آن‌ها محسوب نمی‌شود، و در این صورت است که مذاکرات با گروه ۱ + ۵ به نتیجه خواهد رسید.

وزیر امور خارجه کشورمان استفاده ابزاری از حقوق بشر را محکوم کرد و گفت: کشورهای غربی در مبارزه علیه داعش در عراق و سوریه تفاوت قائل می‌شوند. این موضوع ثابت می‌کند که حقوق بشر برای آن‌ها ابزار است.

وی با اشاره به همکاری‌های موجود بین کشورهای غیرمتعهد در زمینه‌های مختلف بر این نکته تاکید کرد که این کشور‌ها نباید اجازه دهند که غربی‌ها با رای آن‌ها در موضوع حقوق بشر علیه سایر کشور‌ها به ناحق قطعنامه صادر کنند.

ظریف با اشاره به تحولات منطقه‌یی بر حفظ صلح و ثبات در منطقه تاکید و گفت: خوشبختانه دولت و مردم عراق توانستند شرایط را به سمت مطلوب به پیش ببرند و داعش را در حوزه‌های سیاسی و نظامی متوقف کنند. جمهوری اسلامی ایران در کنار دولت و مردم عراق به آن‌ها کمک می‌کند.

او هم‌چنین با اشاره به بحران اکراین گفت: ما بر این باور هستیم که کشورهای منطقه قادر خواهند بود با تعامل و همکاری این بحران‌ها را کنترل و مدیریت کنند.

ولادیمیر ماکی، وزیر امور خارجه بلاروس ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمهوری اسلامی ایران گفت: کشور بلاروس، جمهوری اسلامی ایران را همواره یکی از دوستان خود دانسته و ما همواره از حق جمهوری اسلامی ایران در استفاده از انرژی صلح آمیز هسته‌ای حمایت کرده‌ایم و بر این باور هستیم که تیم مذاکره کننده ایرانی عاقلانه و با تدبیر حرکت کرده است.

وزیر امورخارجه بلاروس با اشاره به همکاری‌های اقتصادی و تجاری با کشورمان گفت: اگر چه مناسبات اقتصادی دو کشور دارای رشد بوده اما این رشد متناسب با سطح بالای روابط دو کشور نبوده و لازم است مناسبات اقتصادی بیش از پیش تقویت شود.

وی هم‌چنین به دیدار یک گروه اقتصادی متشکل از شرکت‌های بلاورسی از کشورمان و تشکیل کمیسیون مشترک اقتصادی در آینده نزدیک اشاره کرد.

در پایان این ملاقات وزیر امور خارجه بلاروس از ظریف برای دیدار از کشورش دعوت رسمی کرد که مورد موافقت وزیر امور خارجه کشورمان قرار گرفت. هم‌چنین دیدار مقامات بلند پایه بلاروسی از کشورمان در دستور کار دو کشور قرار دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز