خبرگزاری کار ایران

احتمال سفر خالد مشعل به تهران در گفت‌وگوی ایرانی با ایلنا:

روابط ایران و حماس هیچگاه قطع نخواهد شد

asdasd
کد خبر : ۲۳۶۹۴۴

پس از اینکه وضعیت در مصر به هم ریخت و السیسی به روی کار آمد؛ اخوان‌المسلمین هم به نوعی تضعیف شدند و به دنبال آن٬ جایگاه حماس هم دستخوش تغییر شد.

سفیر اسبق ایران در اردن تاکید کرد: موضوع حماس فرا‌تر از جریان منتسب به فلسطین یا گروه فلسطینی است چراکه موضوع مقاومت است با دیدگاه‌های انقلاب اسلامی پیوند خورده است.

محمد ایرانی در خصوص احتمال سفر خالد مشعل به تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا٬ اظهار داشت: هر جریانی که در مقابل رژیم صهیونیستی بایستد٬ به نوعی حائز اهمیت است چراکه این٬ سیاست خارجی کشور ما از اوایل انقلاب تا کنون است.

وی ادامه داد: جهاد اسلامی و تمامی جریانات ده گانه٬ به نوعی در مقابل اسرائیل ایستاده‌اند. پرچمدار این موضوع در غزه٬ حماس محسوب می‌شود و شاخصه‌های آن به گونه ای است که این گروه در نوک پیکان مبارزه با اسرئیل ارزیابی می‌شود.

سفیر سابق ایران در لبنان با تاکید بر روابط حماس و ایران ابراز کرد: موضوع حماس بسیار موضوع مهمی است به گونه‌ای که روابط این گروه با ایران از سال ۱۹۸۷ تاکنون ادامه دارد و روابط خوب و رو به جلویی بوده است اما اینکه چرا به یکباره فاصله‌ای میان حماس و ایران به وجود آمده است؛ باید آن را در حوادثو موفقیت‌هایی که در سوریه از حدود چهار سال پیش تا کنون رخ داده است٬ بررسی نمود.

وی با اشاره به دیدگاه جهان سنت به قضیه سوریه تصریح کرد: رویدادهایی که در سوریه از چهار سال پیش تاکنون رخ داده است٬ موجب شد دیدگاه‌های مخالف با دولت سوریه٬ مانند اخوان‌المسلمین مشهود شود. از همین رو شاخه اخوان‌المسلمین در فلسطین که‌‌ همان حماس است از سوریه فاصله گرفت و به دلیل اینکه ایران تاکنون از سوریه حمایت کرده است؛ حماس هم از ایران فاصله گرفت و به نوعی مخالف این حمایت بود.

این کار‌شناس مسائل خاورمیانه در خصوص نوسان ارتباطات ایران و حماس بیان داشت: ممکن است روابط میان حماس و ایران دچار رکود شده باشد اما قطع نشده است و باید گفت چند عامل در رجوع کردن حماس به ایران مطرح است؛ اول اینکه شرایط سوریه مانند قبل نیست و به نوعی تغییر پیدا کرده است و سقوط نکرده است به گونه‌ای که ترکیه؛ قطر و عربستان در سقوط آن سهیم بودند اما این امر به طور کامل محقق نشد.

وی در تحلیل دلایل دیگر متمایل شدن حماس به سمت ایران گفت: در بیان دومین دلیل باید این را دانست که جنبش انقلابی – فلسطینی حماس٬ وجود خود را مدیون مقابله با رژیم صهیونیستی است و می‌داند اگر در حمایت از مردم فلسطین کوتاه بیاید٬ رشد نخواهد کرد و اگر از این حالت خارج شود سرنوشتی مانند جنبش فتح در انتظارش خواهد بود.

سفیر سابق ایران در لبنان با اشاره به رویدادهای منطقه‌ای در توصیف دلایل بازگشت حماس به سمت ایران تشریح کرد: زمانی که محمد مرسی در مصر مستقر شد٬ اخوان‌المسلمین بیشتر نمایان شدند و از همین رو حماس به نوعی به سمت مصر متمایل بود اما پس از اینکه وضعیت در مصر به هم ریخت و السیسی به روی کار آمد؛ اخوان‌المسلمین هم به نوعی تضعیف شدند و به دنبال آن٬ جایگاه حماس هم متزلزل شد.

محمد ایرانی در پایان سیاست‌های قطر و عربستان را دلیلی بر روی آوردن مجدد حماس به ایران دانست و اظهار داشت: دیدگاه کشور قطر به طوری بود که به دیدگاه عربستان سعودی نزدیک بود و بعد از آن هم دیدگاه مصر و قطر به یکدیگر نزدیک شد٬ لذا دیدگاه و روش مصر به گونه‌ای شد که برای حماس مشکل به وجود آورد اما قبل از این موضوع٬ هنوز نگاه قطر تغییر پیدا نکرده بود و به سمت مصر تمایل نداشت که این موضوع دلیلی شد تا حماس به قطر روی آورد که هم اکنون باید گفت گرایش‌های قطر به مصر٬ دلیل دیگر نزدیک شدن حماس به ایران محسوب می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز