خبرگزاری کار ایران

افخم در نشست خبری / مشروح /:

پاسخ نامه ظریف از سوی مقامات عربستان / چگونگی دور بعدی مذاکرات / وضعیت دیپلمات ربوده شده در یمن

asdasd
کد خبر : ۲۳۷۸۶۰

نامه آقای ظریف به همه همتایان خود به غیر از رژیم صهیونیستی است که طبیعتا از سوی تهران به ریاض نیست ارسال شده و پاسخ مقامات عربستان نیز دریافت شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان از پاسخ عربستان به نامه اخیر وزیر امور خارجه کشورمان خبر داد

به گزارش خبرنگار ایلنا، مرضیه افخم در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که صبح امروز در وزارت امور خارجه برگزار شد در ابتدای سخنان خویش سالروز شهادت امام حسن عسگری(ع) را تسلیت گفت و با اشاره به سالروز ۹ دی اظهار داشت: این روز موجب تحکیم پیوند مردم با نظام و رهبری شد و باید برای رسیدن به وحدت و همدلی بیشتر و قانونگرایی مورد استفاده قرار گیرد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص تاسیس پایگاه نظامی از سوی دولت انگلستان در بحرین٬ تصریح کرد: ما همواره گفته‌ایم بحثتامین امنیت منطقه‌ای توسط کشورهای منطقه، بحثاصولی‌ای است که تنها بر اساس همکاری و هماهنگی میان کشورهای منطقه شکل می‌گیرد و هر چیزی خارج از این رویه می‌تواند آثار منفی به جای بگذارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان٬ ادامه داد: متاسفانه انگلستان بر اساس استفاده از استانداردهای دو گانه در مباحثمختلف به دنبال امنیتی‌سازی منطقه است و حتی بر اساس برخی از تحلیل‌ها به دنبال بازگشت به دوران استعمار خلیج فارس است که کشور‌ها باید بدانند از تحمیل پیمان‌های نظامی و تحمیل شرایط گذشته خارج شوند.

افخم در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا مسئولی از مقامات کشورمان نامه‌ای تهدید آمیز به عربستان نوشته است٬ خاطرنشان کرد: چنین نامه‌ای در میان نیست آخرین نامه، ‌نامه آقای ظریف به همه همتایان خود به غیر از رژیم صهیونیستی است که طبیعتا از سوی تهران به ریاض نیست ارسال شده و پاسخ مقامات عربستان نیز دریافت شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره برخی از تحلیل‌ها مبنی براینکه عربستان با کاهش قیمت نفت قصد ضربه زدن به ایران بر مذاکرات را داشته است٬ ابراز داشت: در بحثنفت، گمانه‌زنی‌های بسیاری پیرامون کاهش قیمت نفت در بازار و تاثیرات آن در مبادلات تجاری وجود دارد٬ البته باید گفت که بازار نفت در سال‌های گذشته نیز شاهد چنین نوساناتی بوده است و این مسئله برای اولین بار رخ نداده ولی همزمانی با برخی رویداد‌ها و تحولات سیاسی گمانه‌زنی‌ها را درباره تصمیمی سیاسی در این روند را بیشتر کرده است.

وی افزود: اغراق است بگوییم اراده یک کشور چنین آثار و شرایطی را موجب شده و باید مجموعه عوامل متعدد را مورد بررسی قرار داد و اینکه مستند می‌باشد مبنی بر اینکه عربستان با کاهش قیمت نفت می‌خواهد بر مذاکرات تاثیر بگذارد٬ ما ندیده‌ایم.

خبرنگاری از سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان پرسید آیا برنامه فوری برای سفر وزرای خارجه دو کشور به پایتخت‌ها وجود دارد که وی پاسخ داد: چنین برنامه فوری وجود ندارد تهران و ریاض از مناسبات سیاسی برخوردارند. گفتگو‌ها و مناسبات سیاسی میان دو کشور در جریان است و سفرا فعالیت‌های خوبی دارند. در خصوص سفر در سطوح بالا رایزنی‌هایی صورت گرفته ولی زمان مناسب آن مشخص نشده است.

افخم در پاسخ به این سوال که پاسخ عربستان به نامه آقای ظریف چه بوده است٬ بیان کرد: در این نامه دیدگاه‌های عربستان در خصوص نقش و جایگاه کشورمان بیان شده که قبلا نیز این پاسخ‌ها در صحبت‌های برخی از مقامات این کشور گفته شده بود.

خبرنگاری از افخم پرسید که یکی از مقامات رژیم صهیونیستی گفته است اسرائیل درصدد است سال‌های آتی سفارتخانه‌اش را در تهران بازگشایی کند٬ نظر شما در این‌باره چیست که سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان عنوان کرد: این حرف‌ها٬ حرف‌های بیهوده است که ارزش پاسخگویی نیز ندارد.

وی در باره نظر جمهوری اسلامی ایران درباره طرح روسیه برای پایان‌دادن به بحران سوریه گفت: ما از ابتدای بحران سوریه همواره گفته‌ایم که راه حل سیاسی تنها راه پایان دادن به این بحران است و روند تحولات این کشور به درستی این تحلیل را نشان داد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از هر طرحی برای تحرک سیاسی برای پایان دادن به بحران سوریه و در نظر گرفتن شرایط منطقه‌ای و حق انتخاب مردم سوریه برای آینده‌شان حمایت می‌کند٬ تاکید کرد: گفتگو تنها راه حل پایان دادن به بحران است که باید میان گروههای سوری سوری باشد٬ رایزنی‌های سیاسی نیز با روس‌ها در این خصوص داشته‌ایم و جمهوری اسلامی ایران نظر خود را در اینباره اعلام کرده است و امیدواریم این طرح به فروکش کردن بحران کمک کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین تاکید کرد: اقدام جدید دولت امریکا در تحریم شرکت‌ها و افراد تاثیر عملی در مراودات و روابط تجاری ندارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مرضیه افخم در پاسخ به سوال خبرنگاری٬ درباره دور آتی مذاکرات هسته‌ای گفت: دور بعدی مذاکرات در ۱۵ ژانویه مطابق با ۲۵ دی ماه و در سطح معاونین در ژنو برگزار می‌شود که شامل گفت‌و‌گو و مذاکره با ۱ + ۵، دوجانبه و چند جانبه است و قبل از آن برنامه‌ای نداریم.

وی درباره تحریم‌ جدید آمریکا که برخی از شرکت‌ها و افراد را به بهانه دور زدن تحریم‌ها مورد تحریم قرار داده است اظهار داشت: اقدام دولت آمریکا در تحریم شرکت‌ها و افراد به بهانه دور زدن تحریم‌ها را تقبیح می‌کنیم چرا که به خلاف تعهدات ژنو است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان با بیان اینکه در شرایطی که تلاش‌ها برای رسیدن به توافق در جریان است این تحریم‌ها نقض صریح حسن‌نیت آمریکا در مذاکرات است٬ یادآور شد: این تحریم‌ها اهداف آمریکا را زیر سوال می‌برد و باید بگویم این تحریم‌ها هیچ تاثیر عملی بر مراودات و روابط تجاری، اقتصادی ایران ندارد و اراده دولت ایران را در اجرای وظایف حاکمیتی نمی‌کاهد و ما به تلاش خود برای تامین نیاز‌هایمان با استفاده از همه روش‌ها ادامه می‌دهیم و پایبند به تحریم‌های غیرعادلانه نیستیم.
افخم تاکید کرد: ‌‌ همان طورکه گفتم این تحریم‌ها تاثیری در مراودات و روابط تجاری ما ندارد و تاثیر آن بیشتر سیاسی و تبلیغاتی است و به منظور ارضای شرایط درونی آمریکا صورت گرفته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص برخی از اخبار مبنی بر اینکه روسیه به دلیل تحریم‌های جدید قصد ناکام گذاشتن در مذاکرات هسته‌ای را دارد تصریح کرد: تحریم یک ابزار ناکارآمد، نامشروع و غیرسازنده است و فرقی نمی‌کند علیه کشورمان و یا هر کشوری باشد. چرا که آثار تخریبی به دنبال دارد و شرایط را پیچیده‌تر می‌کند.

وی با بیان اینکه مذاکرات باید در فضای مثبت پیش برود و روند مستقل خود را ادامه دهد٬ خاطرنشان کرد: روسیه همواره نقش و مشارکتی فعال و سازنده در مذاکرات داشته وامیدواریم این روند را ادامه دهد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در مورد آخرین وضعیت نوراحمد نیکبخت٬ دیپلمات ربوده شده در یمن نیز ابراز داشت: طبق آخرین اخبار ایشان شرایط جسمانی خوبی دارند و امیدواریم پیگیری‌هایمان به نتیجه برسد.

افخم درباره آخرین اخبار در خصوص بازگشایی سفارتخانه انگلستان در تهران بیان کرد: خبر جدیدی در این باره نیست کاردارهای غیرمقیم دو کشور در حال فعالیت هستند و گفت‌و‌گو‌ها و فعالیتشان در جریان است و مسیر بازگشایی سفارتخانه‌ها باید مسیر تدریجی خود را بپیماید.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره بازگشایی سفارت‌خانه‌های ایران و مراکش٬ عنوان کرد: از بهمن سال گذشته و پیرو مذاکرات تلفنی وزرای خارجه دو کشور از سرگیری روابط ایران و مراکش عنوان شد.

وی اضافه کرد: ما سفیرمان را منصوب کرده‌ایم و مقامات مغربی نیز درصدد اعزام سفیرشان هستند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان با یادآوری اینکه روابط جمهوری اسلامی ایران با مجموعه کشورهای اسلامی و عربی همواره مورد اهتمام بوده عنوان کرد: روابطمان با مغرب نیز دوران متعددی را پشت سر گذاشته و ما خواهان گفت‌و‌گوهای بیشتری در خصوص روابط دو کشور هستیم و امیدواریم این گام(انتخاب سفرا) به رسیدن نتایج بهتر کمک کند.

افخم در باره وضعیت بازگشت شیخ علی سلمان دبیر کل حزب وفاق اسلامی بحرین گفت: ما نگران وضعیت شیخ علی سلمان بوده و خواستار آزادی وی هستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با بیان اینکه رویکرد امنیتی دولت بحرین در حل موضوعات داخلی اشتباه است٬ یادآور شد: امیدواریم مقامات بحرین برای جلوگیری از پیچیده‌تر شدن این رویکرد دست بردارد و این رویکرد اصلاح شود و نگاهی واقع‌بینانه در جهت تامین خواست و مطالبات مردم مورد اهتمام قرار گیرد.

وی درباره سفر حسین امیرعبداللهیان به امارات نیز گفت: تبادل هیات‌ها و گفت‌و‌گو با مقامات کشورهای همسایه و منطقه‌ای همواره صورت می‌گرفته و اگر چنین گفت‌و‌گو‌ها و سفرهایی صورت نگیرد٬ جای سوال دارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان با تاکید بر اینکه ما گفت‌و‌گوهای خوبی با امارات داشته‌ایم که این گفت‌و‌گو‌ها با روی کار آمدن دولت جدید نیز تقویت شده است٬ اظهار داشت: در این گفت‌و‌گو‌ها رایزنی‌ها و مشاورت‌هایی پیرامون موضوعات مهم دوجانبه و مسائل منطقه‌ای از جمله امنیت منطقه و تروریست‌های تکفیری صورت گرفته است.

خبرنگاری از افخم پرسید وکیل امیر میرزایی حکمتی خبر داده است قرار بوده میان دولت ایران و آمریکا تبادل زندانیان صورت گیرد آیا چنین چیزی صحت دارد که وی پاسخ داد: درخواست رسمی در این باره به دست ما نرسیده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با بیان اینکه موضوع اتباع ایرانی در خارج از کشور‌ها همواره مورد حساسیت و توجه دولت‌هاست٬ تصریح کرد: ۱۵ ایرانی به دلیل مساله تحریم در زندان‌های آمریکا هستند و قریب به ۷۰ شهروند کشورمان به جرم‌های مختلف در زندانند و باید بگویم این افراد تحت شرایط غیرانسانی و دلایل نامشروع و واهی در زندان هستند که این مسائل مورد توجه و پیگیری دولت است.

وی از تلاش دولت برای به ایران بازگشتن این زندانیان ایرانی خبر داد و خاطرنشان کرد: گفت‌و‌گوهایی در حاشیه مذاکرات در این‌باره صورت گرفته و ما از کانال‌های مقتضی وضعیتشان را دنبال می‌کنیم و به دنبال راهی هستیم که این افراد به خصوص به دلیل تحریم‌ها در زندانند به کشور بازگردند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان درباره شهادت سردار تقوی در سامرای عراق ابراز داشت: ما شهادت سردار تقوی را تسلیت می‌گوییم که در حین ماموریتی خطیر برای مشاوره دادن به شهادت رسیدند البته ایشان از وضعیت حساسی که در آن قرار داشتند آگاه بودند و به خواسته‌شان رسیدند.

افخم با اشاره به خطر تروریسم داعش یادآور شد: داعش یک ابزار برای تغییر موازنه‌های منطقه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه ائتلاف جهانی مبارزه با داعش اقدامی جدی و تاثیرگذار در مبارزه با داعش انجام نداده است عنوان کرد: بر اساس روابط دو کشور ایران و عراق و در خواست دولت عراق ما کمک‌ها و مشاورت‌هایی داشته‌ایم و به دلیل سامان پیدا کردن شرایط این کشور با هدایت‌های مرجعیت و مشارکت مردمی می‌بینیم که عراق در مسیر غلبه بر تروریسم گام‌هایی برداشته و مناطق زیادی از این کشور آزاد شده که ما آن را تحولی مثبت می‌دانیم.

وی درباره برخی از اخبار مبنی بر اینکه عمان و کویت درصدد می‌انجی‌گری میان ایران و عربستان و یمن را دارند٬ بیان کرد: به عنوان موضوع رسمی چیزی بیان نشده است و همانطور که گفتم روابط میان عربستان و ایران برقرار است و گفت‌وگو‌ها میان دو کشور جاری است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان درباره به تصویب نرسیدن پیش‌نویس فلسطین در شورای امنیت گفت: دیدیم که حتی مطالبات حداقلی فلسطینیان در شورای امنیت مورد پذیرش و توافق صورت نگرفت تنها راه پیش‌روی ملت فلسطین برای احقاق حقوقشان مقاومت است و اصل مقاومت اصلی، دائمی، مشروع و مورد تاکید ماست.

افخم در پایان در خصوص ائتلاف جهانی ضدداعش نیز تاکید کرد: ائتلاف در برابر داعش و تروریسم اقدام جدی انجام نداده است و گام موثر در مبارزه با تروریسم‌های تکفیری، قطع حمایت‌های نظامی و مالی است در حالی که ما می‌بینیم حمایت‌های مالی و نظامی هم ادامه دارد و همچنین راه‌های مختلف و کانال‌های پشتیبانی برای آنان همچنان برقرار است و باید این ائتلاف صادقانه با مردم عراق و واقع‌بینانه و همه جانبه عمل کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز