خبرگزاری کار ایران

شمخانی در دیدار با وزیر حمل و نقل عراق:

اربعین ظرفیتی بی‌نظیر برای مقابله با تهدیدات علیه جهان اسلام است

asdasd
کد خبر : ۲۳۷۸۹۸

حضور میلیونی زائران ایرانی و کشورهای دیگر در کنگره عظیم اربعین حسینی نشان دهنده فراهم بودن امنیت و سایر بسترهای لازم برای توسعه مناسبات بوده و از توانایی‌ قابل ستایش دولت عراق در این خصوص حکایت می‌کند.

وزیر حمل و نقل عراق صبح امروز با علی شمخانی نمانیده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایلنا، علی شمخانی با اشاره به استقرار دولت جدید و روند رو به رشد استقرار امنیت در عراق، مهمترین اولویت پیش روی دو کشور را تمرکز همکاری‌های اولویت‌دار اقتصادی عنوان کرد و افزود: گسترش همکاری‌های همه جانبه به ویژه در حوزه‌های زیربنایی، حمل و نقل جاده‌ای‌، ریلی، دریایی و هوایی و همچنین مشارکت در بازسازی ویرانی‌ها ناشی از فتنه تروریسم در عراق مورد اجماع مسئولین دو کشور است.

وی تسریع در اجرای پروژه‌های مشترک بویژه در استان‌های هم‌مرز را مورد تأکید قرار داد و اظهار داشت: جنگ ۸ ساله و خسارت‌های ناشی از آن، توسعه استان‌های متسعد مرزی در دو کشور را دچار چالش‌های جدی نموده است و از این رو باید با سرمایه‌گذاری، جلب مشارکت فعالان اقتصادی بومی و همچنین بهره‌گیری از ظرفیت‌های گسترده استان‌های مرزی، ‌ رونق، رفاه و آبادنی را برای مردم مظلوم این مناطق اعم از شیعه، سنی و کرد فراهم نمود.

وی روابط تاریخی، فرهنگی، مرزهای مشترک طولانی و وجود اماکن مقدس زیارتی در عراق را عواملی موثر در تعمیق پیوندهای مستحکم میان دو ملت دانست و افزود: حضور میلیونی زائران ایرانی و کشورهای دیگر در کنگره عظیم اربعین حسینی نشان دهنده فراهم بودن امنیت و سایر بسترهای لازم برای توسعه مناسبات بوده و از توانایی‌ قابل ستایش دولت عراق در این خصوص حکایت می‌کند.

در پایان شمخانی مراسم اربعین را فرصتی بی‌نظیر برای گسترش وحدت میان مذاهب مختلف و همدلی میان ملت‌ها دانست و از آن به عنوان ظرفیتی بی‌نظیر برای مقابله با تهدیدات علیه جهان اسلام نام برد.

وی با تبریک پیروزی‌های اخیر ارتش و نیروهای داوطلب مردمی در برابر تروریست‌های تکفیری افزود: شکست داعش عامل رسوایی کشورهایی است که با انگیزه اسلام هراسی، درگیر ساختن ظرفیت‌های کشورهای اسلامی منطقه و تأمین امنیت رژیم صهیونیستی کمک‌های تسلیحاتی و مالی در اختیار ‌آنها قرار دادند و این مسأله در حافظه تاریخی مردم منطقه باقی خواهد ماند.

باقر جبرالزبیدی وزیر حمل و نقل عراق نیز در این دیدار با تأکید بر راهبرد دولت جدید عراق برای گسترش و توسعه روابط با همسایگان، یادآور شد: با توجه به مرز مشترک وسیع و گسترده ایران و عراق و روابط دیرینه و مستحکم دو طرف، علاقه‌مند به همکاری و مشارکت همه جانبه ایران در پروژه‌های راه‌سازی و حمل و نقل ریلی هستیم.

وزیر حمل و نقل عراق با تشریح پیشرفت‌های انجام شده در خصوص اتصال راه‌آهن ایران و عراق از طریق مرز شلمچه و همچنین رفع موانع تردد متقابل کامیون‌های دو کشور، اظهار داشت: توسعه همکاری‌های مشترک در زمینه حمل و نقل کلید شکوفایی مناسبات اقتصادی میان دو کشور است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز