خبرگزاری کار ایران

سفیر ایران در آذربایجان:

تعامل مثبت با همسایگان از موفقیت‌های سیاست خارجی ایران در سال ۲۰۱۴ است

asdasd
کد خبر : ۲۴۲۰۷۱

ممکن است با کشوری در رابطه با مبارزه با تروریسم اختلاف نظر داشته باشیم و شاید گروه تروریستی داعش نیز از این اختلافات سوء استفاده می کند، ولی ما مذاکرات با کشورهای همسایه را ادامه می دهیم و سعی داریم مواضع به یکدیگر نزدیک کنیم.

سفیر کشورمان در جمهوری آذربایجان تعامل مثبت با کشورهای همسایه را یکی از بزرگ‌ترین موفقیت‌های سیاست خارجی ایران در سال ۲۰۱۴ دانست.

به گزارش ایلنا، محسن پاک‌آیین در گفت‌وگو با خبرگزاری «رپورت»، با اشاره به مجاورت ایران با ۱۵ کشور از طریق مرزهای زمینی و دریایی افزود: ما با روسیه روابط بسیار خوبی داریم. در رابطه با قزاقستان و ترکمنستان احداثخط راه آهن میان ایران و این دو کشور نمایانگر تداوم روابط دوستانه است. روابط رو به توسعه با پاکستان داریم. مناسبات با افغانستان بسیارخوب است و پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در این کشور از هیچ تلاشی برای برقراری ثبات در این کشور دریغ نکردیم. در حال حاضر عراق نزدیک ترین دوست ماست و ما به دولت عراق برای مبارزه با تروریسم کمک می کنیم.

این دیپلمات ایرانی ادامه داد: ما با کشورهای خلیج فارس نیز روابط نزدیکی داریم و در سال گذشته نسبت به سال های قبلی تعداد بیشتری هیئت از کشورهای عربی به کشور ما سفر کرده است. ترکیه یکی از بزرگ ترین شرکای اقتصادی ایران در منطقه است و در مجموع دیپلماسی تقویت مناسبات با همسایگان موفق بوده است.

پاک آیین با اشاره به اینکه وجود برخی اختلاف نظرها بین دو کشور همسایه غیر طبیعی نیست، افزود: ممکن است با کشوری در رابطه با مبارزه با تروریسم اختلاف نظر داشته باشیم و شاید گروه تروریستی داعش نیز از این اختلافات سوء استفاده می کند، ولی ما مذاکرات با کشورهای همسایه را ادامه می دهیم و سعی داریم مواضع به یکدیگر نزدیک کنیم.

سفیر کشورمان روابط بین ایران و جمهوری آذربایجان در سال ۲۰۱۴ را مثبت ارزیابی کرد و گفت: با توجه به تعداد سفرهای متقابل و بخصوص چهار بار دیدار در سطح روسای جمهور و تعدد اسناد امضا شده بین دو کشور، ۲۰۱۴ سال بسیار فعالی بوده است.

وی گفت: البته این به معنی آن نیست که تمام انتظارات ما برآورده شده، اهداف بزرگتری داریم و انشاء الله در سال ۲۰۱۵ به این اهداف بزرگ می رسیم چرا که امروز مانعی در مسیر توسعه روابط دو جانبه وجود ندارد.

پاک آیین احداثراه آهن قزوین - آستارا را از اولویت های برنامه های دو کشور خواند و افزود: این خط راه آهن ایران، جمهوری آذربایجان و روسیه را متصل کرده و راهی برای دسترسی کشورهای مستقل مشترک‌المنافع به جنوب ایجاد می کند، حتی این پروژه برای چین هم جالب است. شرکت های راه آهن ایران، جمهوری آذربایجان و روسیه سندی در مورد احداثسریع این پروژه امضا کرده اند و احداثاین راه آهن در سال ۲۰۱۵ تسریع خواهد یافت.

سفیر ایران در پاسخ به سئوالی در مورد درگیری های نظامی در منطقه مورد مناقشه قره باغ گفت: ما با وقوع این حوادثموافق نیستیم و تأسف می خوریم که چنین حوادثی رخ داده است. ایجاد ناامنی در منطقه به نفع کشورهای منطقه، از جمله ایران نیست. برای تأمین امنیت مناقشه قره باغ باید به صورت عادلانه حل و فصل شود.

وی با اشاره به اینکه برخی از کشورهای گروه مینسک عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد هستند افزود: به نظرمان، اگر قطعنامه های سازمان ملل متحد اجرا شوند، امنیت منطقه ای حاکم خواهد شد.

پاک آیین گفت: مناقشه قره باغ باید به صورت مسالمت‌آمیز حل شود و راه حل نظامی ندارد و در صورت نیاز، ما نیز می‌توانیم مأموریتی برای حل این مناقشه برعهده بگیریم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز