خبرگزاری کار ایران

افخم در نشست خبری: / مشروح /

روسیه می‌تواند نقش موثرتری در مذاکرات ایفا کند

asdasd
کد خبر : ۲۴۲۳۷۷

ما با روسیه به عنوان کشور همسایه٬ روابط خوبی داریم و با این کشور مشورت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی خواهیم داشت و همچنین در خصوص مذاکرات نیز مشورت‌های ایران و روسیه از قبل صورت گرفته است.

سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان تاکید کرد: ما فکر می‌کنیم روسیه می‌تواند نقش موثرتری در مذاکرات برای رسیدن به توافقی عادلانه ایفا کند، این مشورت‌ها میان دو کشور مهم و البته امری عادی است و در مجموع گفت‌وگوهای خوبی میان دو کشور برقرار است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مرضیه افخم در نشست هفتگی خود با خبرنگاران٬ در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص سفر محمدجواد ظریف به ژنو و برنامه سفر وی گفت: امروز آقای ظریف دیداری با وزیر امورخارجه آمریکا در ژنو دارد. مذاکرات ایران و آمریکا درباره آخرین اخبار و مسائل مذاکراتی و مشورت با تیم‌هاست.

وی ادامه داد: تا هنگامی که آقای ظریف در ژنو هستند، ایشان متناسب با شرایط با سایر اعضای ۱ + ۵ نیز رایزنی‌هایی خواهند داشت که ما آن‌ها را اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به این سوال که آیا آقای ظریف به دیگر کشورهای اروپایی سفر خواهد داشت، گفت: قرار است ایشان به سایر کشور‌ها نیز سفر داشته باشند.

افخم درباره نقش روسیه در مذاکرات هسته‌ای و همراهی‌اش با مواضع ایران تصریح کرد: ما با روسیه به عنوان یک کشور بزرگ همسایه روابط خوبی داریم و با این کشور مشورت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی خواهیم داشت و همچنین در خصوص مذاکرات هسته‌ای نیز مشورت‌های ایران و روسیه از قبل صورت گرفته است.

سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان با یادآوری اینکه مذاکرات ایران و روسیه عرصه‌های مختلفی را در بر می‌گیرد، خاطرنشان کرد: در عرصه هسته‌ای نیز مشورت‌های مستمر و منظمی میان دو کشور در سطوح مختلف برقرار بوده است و اخیرا نیز آقای سرگئی ریابکوف نیز به تهران سفری داشته‌اند و آخرین مشورت‌ها و تبادل نظر‌ها در این باره صورت گرفت.

وی با بیان اینکه ما فکر می‌کنیم روسیه می‌تواند نقش موثرتری در مذاکرات برای رسیدن به توافقی عادلانه ایفا کند، ابراز داشت: این مشورت‌ها میان دو کشور مهم و البته امری عادی است و در مجموع گفت‌وگوهای خوبی میان دو کشور برقرار است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان درباره تهدید کنگره آمریکا برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه کشورمان یادآور شد: ما در مورد تصمیمات و گفته‌هایی که از سوی برخی از افراد کنگره زده شد، شاهد بودیم که مسئولان آمریکایی نیز نسبت به آن موضع‌گیری کردند که استفاده از ابزار فرسوده تحریم توسط کنگره ابزار اشتباهی است که ناکارآمدی آن برای جهانیان اثبات شده و ملت ایران هم بدون توجه به آن توانسته است برنامه‌ها و چشم‌انداز‌هایش را جلو ببرد.

افخم با تاکید بر اینکه تحریم‌ها از منظر ایران ابزاری غیرمشروع، ظالمانه و سیاسی است، عنوان کرد: ما استفاده از این ابزار فرسوده را محکوم می‌کنیم و مبنای ما اقتصاد مقاومتی و گسترش روابط منطقه‌ای است و امیدواریم که نگاه واقع‌بینانه در میان مسئولان آمریکایی حاکم شود؛ چراکه تکرار اشتباهات گذشته به نفع آن‌ها نیست.

سخنگوی وزیر امور خارجه با بیان اینکه ما همانطور که از ابتدای مذاکرات اعلام کردیم بر اساس اراده سیاسی به دنبال دستیابی به یک توافق عادلانه، عاقلانه و جامع هستیم، گفت: در این مذاکرات سعی در رفع اختلافات و حصول توافق داریم ولی این به معنای آن نیست که از اصولمان عقب‌نشینی کرده باشیم، خطوط قرمز مشخص است و طرف مقابل نیز به خواست‌های ما آگاه است.

افخم با بیان اینکه ما در مذاکرات نه خوش‌باورانه بلکه بر اساس واقع‌بینی حاضر می‌شویم٬ اظهار داشت: اگر طرف مقابل با اراده و حسن‌نیت در مذاکرات حاضر شده و آن را ادامه دهد، و این واقع‌بینی مبتنی بر واقعیات درست از تهران باشد، امکان توافق وجود دارد.

خبرنگاری از سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان پرسید که واکنش تهران به افزایش تحریم‌های احتمالی کنگره چیست که وی تصریح کرد: ما نمی‌خواهیم در این باره پیش‌بینی کنیم. اگر شما به اظهارنظر مسئولان آمریکایی هم توجه کرده باشید، متوجه می‌شوید هرگونه تحریم جدید به منزله توقف روند موجود خواهد بود. از نظر ما استفاده از ابزار فرسوده تحریم ناکارآمد است و کمکی به حل پرونده هسته‌ای و پیشبرد مذاکرات نمی‌کند. متاسفانه سوءمحاسبه‌ای که در مسئولان آمریکایی وجود دارد٬ نشات گرفته از این است که تحریم‌ها موجب شده تا ایران پای میز مذاکره بیاید در حالی‌که این تحلیل اشتباه٬ ناکارآمدی‌اش را نشان داده است. لازم است آنها تحلیل‌هایشان را واقعی و روزآمد کنند.

افخم افزود: ملت ایران نشان داد در دوران تحریم هیچ‌گونه برنامه‌های مهم کشور متوقف نشده است و بودجه‌ای هم که دولت به مجلس شورای اسلامی ارائه کرده است٬ بر اساس اقتصاد مقاومتی و متکی بر درآمدهای غیرنفتی تنظیم شده و اگر با واقع‌بینی به مسائل ایران نگاه شود، متوجه می‌شویم که آنها باید ابزار ناکارآمد تحریم را کنار بگذارند.

وی درباره پایبندی مقامات آمریکایی به تعهدات توافق ژنو بیان کرد: آنچه می‌توان گفت این است که ما نمی‌خواهیم آسیبی به مذاکرات وارد شود ما به بحث‌های سیاست داخلی آمریکا توجه داریم و با حساسیت آن را دنبال می‌کنیم. در ابتدای مذاکرات گروه‌ها و جریان‌هایی بودند که می‌خواستند مسیر مذاکرات را منحرف و حتی متوقف سازند اما ارزیابی‌های اولیه نشان می‌دهد که دولت آمریکا درصدد ادامه مسیر در‌‌ همان روند قبلی است.

سخنگوی وزارت امورخارجه درباره دستیابی ایران به اهدافش در مذاکرات اظهار داشت: به نظرمان ما توانسته‌ایم به بخشی از اهدافمان دست یابیم و آن این بوده که به جهان ثابت کنیم ایران به دنبال استفاده نظامی از انرژی هسته‌ای نیست و در دکترین نظامی‌اش سلاح هسته‌ای جایی ندارد و این روشنگرایی‌ها بخشی از اهداف مذاکرات بوده و این مذاکرات توانسته روشنگرایی‌های خوبی را در عرصه افکار عمومی به وجود بیاورد. امیدواریم که این روشنگری‌ها و تحلیل‌های واقع‌بینانه منجر به تصمیم‌گیری‌های درست شود.

خبرنگاری درباره موانع داخلی توافق هسته‌ای پرسید که افخم پاسخ داد: ما بر اساس مشورت‌های منظم و چارچوب‌های ملی و خطوط قرمز حرکت می‌کنیم و تلاش داریم موانع جدی در عرصه تصمیم‌گیری کاهش یابد تا مذاکرات بر اساس چارچوب‌ها حرکت کند. ما تلاش داریم منافع کشور بر اساس مشورت‌ها برای رسیدن به یک توافق جامع، عادلانه و عاقلانه باشد که در این صورت حتی منتقدان نیز حامی آن خواهند شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان درباره نظر ایران در خصوص حادثه تروریستی پاریس عنوان کرد: ما موضعمان را درباره حادثه پاریس اعلام کردیم و تروریسم را در هر‌کجای دنیا محکوم می‌کنیم چراکه تروریسم هیچ‌گونه تشابهی با دیدگاه‌ها و موازین اسلامی ندارد؛ بلکه مغایر با آموزه‌های اسلامی نیز است.

وی در ادامه سخنان خود ضمن محکوم کردن استفاده ابزاری از آزادی‌بیان در راستای اقدامات تحریک‌آمیز٬ یادآور شد: ما اقدام این نشریه را هم محکوم می‌کنیم چراکه اقدامات این‌چنینی می‌تواند دوری تسلسل‌آمیز در اقدامات خشونت‌آمیز و افراطی ایجاد کند.

افخم با بیان اینکه احترام به باور‌ها و ارزش‌های دینی و عقیدتی اصلی پذیرفته شده است، خاطرنشان کرد: امیدواریم مسئولان اروپایی به رعایت آن اهتمام داشته باشند و اذعان و اعتراف به اینکه سیاست‌های اشتباهی داشتند، کافی نیست؛ بلکه لازم است اقداماتی جدی و عملی در این عرصه نیز صورت بگیرد.

وی افزود: متاسفانه بسیاری از ملت‌ها تاوان اقدامات و اشتباهات غرب را می‌دهند و هر از چندگاهی مسئولان اروپایی اعتراف می‌کنند که اشتباه کرده‌اند که این کافی نیست و باید آن‌ها از اتخاذ سیاست‌های دوگانه و اشتباه دوری و پرهیز داشته باشند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به این سوال که ایران برای شرکت در نشست مسکو در خصوص سوریه دعوت شده است، گفت: از اینکه دعوت‌نامه رسمی برای ما ارسال شده باشد اطلاع نداریم، اما از این جهت که بحران سوریه با راه‌حلی سیاسی پایان پذیرد مشورت‌های سیاسی با روسیه و سوریه داریم تا چارچوب‌های درستی شکل بگیرد و علاوه بر این از اینکه کشور ثالثی در این اجلاس حضور داشته باشد اطلاعی ندارم.

افخم در ادامه نشست خبری خود از سفر قریب الوقوع وزیر امورخارجه کشورمان به افغانستان خبر داد و افزود: برنامه‌ریزی‌های این سفر صورت گرفته است. گفت‌وگوهای خوبی میان ایران و افغانستان برقرار بوده و در هفته‌های گذشته نیز سفرهایی در سطوح مختلف انجام شده است، ما دو کشور همسایه هستیم که موضوعات مشترکی نیز داریم لازم است که در خصوص این موضوعات مشورت و گفت‌و‌گو شود و از آنجا که در پی گسترش زمینه همکاری‌ها و تنظیم روابط دو جانبه هستیم، سفر آقای ظریف به افغانستان در دستور کار است.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره سفر رئیس جمهور افغانستان به تهران نیز یادآور شد: سفر آقای احمد اشرف نیز مطرح بوده و سفر ایشان به تهران در دستور کار است.

خبرنگاری درباره دلایل پشت‌پرده حادثه تروریستی پاریس پرسید٬ که افخم یادآور شد: حادثه تروریستی پاریس موجب آشکار شدن سیاست‌های اشتباه از سوی مسئولان کشورهای غربی بود و آن‌ها نیز گفتند که سیاست‌های ما در این باره اشتباه بوده است همین دولت‌ها مشوق افراد برای رفتن به سوریه به منظور دستیابی به اهداف‌شان بودند. متاسفانه اتخاذ سیاست‌های اشتباه از سوی آن‌ها دیگر امری تکراری شده و همه باید کمک کنند تا سیاست اشتباه به سیاست ثابت تبدیل نشود.

وی درباره همبستگی عراق نیز عنوان کرد: وحدت طوایف و گروه‌های مختلف عراقی با هدایت مرجعیت کمک‌های بسیاری برای ایجاد وحدت و همبستگی در عراق کرده است تا این کشور از بحران عبور کند. این همبستگی موجب شده تا چشم‌انداز خوبی برای توسعه و آبادانی در عراق به وجود آید و امیدواریم مناطق اشغالی نیز هر چه زود‌تر از گروه‌های تروریستی تکفیری باز پس گرفته شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان درباره سفر رئیس جمهور ونزوئلا و وزیر نفت عراق به تهران برای رایزنی در خصوص مسائل نفتی نیز گفت: تصمیمی در حال پدیدار شدن است تا کشورهای مختلف استفاده از نفت به عنوان حربه سیاسی را متوقف کنند. متاسفانه کشورهای مختلف با استفاده از این حربه آسیب دیده‌اند، تاکنون مشورت‌های خوبی صورت گرفته تا مانع از کاهش قیمت نفت شود و به تدریج نفت نیز به عنوان یک حربه سیاسی از دستور کار خارج شود.

افخم در نشست هفتگی خود با اصحاب رسانه و در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا، مبنی بر اینکه آیا از رئیس جمهور و وزیر امورخارجه برای شرکت در کنفرانس بین‌المللی امنیتی مونیخ دعوت شده است، گفت: دعوت‌نامه‌هایی برای حضور در این اجلاس برای مسئولان کشورمان ارسال شده و ما این دعوت‌نامه‌ها را دریافت کرده‌ایم.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه تا برگزاری این نشست چند هفته باقی است، اطلاع‌رسانی‌های دقیق‌تری برای سطوح حضور در این اجلاس صورت خواهد گرفت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایلنا، مبنی بر اینکه با توجه به دعوت رسمی از آقای ظریف برای سفر به عربستان در چند ماه گذشته از سوی همتای سعودی‌اش آیا برنامه این سفر تنظیم شده است، اظهار داشت: برنامه‌های این سفر در حال تنظیم است و برنامه‌ریزی برای این سفر در دستور کار است.

افخم با بیان اینکه ما در حال برنامه‌ریزی هستیم تا دیدار وزرای خارجه ایران و عربستان در تهران یا در ریاض صورت بگیرد، یادآور شد: گفت‌وگو‌ها در خصوص مسائل منطقه‌ای میان دو کشور در حال انجام است و ما تلاش می‌کنیم تا زمان مناسب برای سفر هر یک از وزرا را برنامه‌ریزی کنیم.

سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایلنا، مبنی بر اینکه آیا عربستان سفیر خود را برای حضور در تهران معرفی کرده است، تصریح کرد: عربستان سفیر جدیدش در تهران را به ما معرفی کرده و امور اداری و دیپلماسی این مساله نیز در حال انجام شدن است.

وی افزود: البته اینکه این کشور ۸ ماه است، سفیر ندارد به معنای آن نیست که امور دیپلماتیک عربستان در ایران متوقف شده باشد و معمولا مسئولیت سفیر به یکی دیگر از سطوح سفارت‌خانه محول می‌شود و سفارت عربستان در حال فعالیت‌های عادی‌اش است.

مرضیه افخم در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا، مبنی بر اینکه آیا از رئیس جمهور و وزیر امورخارجه برای شرکت در کنفرانس بین‌المللی امنیتی مونیخ دعوت شده است، گفت: دعوت‌نامه‌هایی برای حضور در این اجلاس برای مسئولان کشورمان ارسال شده و ما این دعوت‌نامه‌ها را دریافت کرده‌ایم.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه تا برگزاری این نشست چند هفته باقی است، اطلاع‌رسانی‌های دقیق‌تری برای سطوح حضور در این اجلاس صورت خواهد گرفت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایلنا، مبنی بر اینکه با توجه به دعوت رسمی از آقای ظریف برای سفر به عربستان در چند ماه گذشته از سوی همتای سعودی‌اش آیا برنامه این سفر تنظیم شده است، اظهار داشت: برنامه‌های این سفر در حال تنظیم است و برنامه‌ریزی برای این سفر در دستور کار است.

افخم با بیان اینکه ما در حال برنامه‌ریزی هستیم تا دیدار وزرای خارجه ایران و عربستان در تهران یا در ریاض صورت بگیرد، یادآور شد: گفت‌وگو‌ها در خصوص مسائل منطقه‌ای میان دو کشور در حال انجام است و ما تلاش می‌کنیم تا زمان مناسب برای سفر هر یک از وزرا را برنامه‌ریزی کنیم.

سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایلنا، مبنی بر اینکه آیا عربستان سفیر خود را برای حضور در تهران معرفی کرده است، تصریح کرد: عربستان سفیر جدیدش در تهران را به ما معرفی کرده و امور اداری و دیپلماسی این مساله نیز در حال انجام شدن است.

وی افزود: البته اینکه این کشور ۸ ماه است، سفیر ندارد به معنای آن نیست که امور دیپلماتیک عربستان در ایران متوقف شده باشد و معمولا مسئولیت سفیر به یکی دیگر از سطوح سفارت‌خانه محول می‌شود و سفارت عربستان در حال فعالیت‌های عادی‌اش است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز