خبرگزاری کار ایران

افخم در نشست خبری مطرح کرد:

پیام به آمریکا از طریق سفارت سوئیس / نظر وزارت خارجه درباره طرح افزایش حجم غنی‌سازی مجلس

asdasd
کد خبر : ۲۴۶۷۳۸

مذاکرات فقط مربوط مسائل هسته‌ای است و درباره دیگر موضوعات صحبت نمی‌شود و اگر در حاشیه آن٬ موضوعی مطرح شود و درباره آن نظر داده می‌شود٬ به معنای مذاکره نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه از انتقال پیام جمهوری اسلامی ایران به آمریکا از طریق سفارت سوئیس در تهران خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا٬ مرضیه افخم در نشست خبری صبح امروز خود با اصحاب رسانه که در وزارت امور خارجه برگزار شد، در ابتدای سخنان خویش با اشاره به پیام رهبر معظم انقلاب به جوانان اروپا و آمریکا، گفت: در این هفته شاهد بازتاب‌های مثبت پیام مقام معظم رهبری به جوانان اروپایی و آمریکایی بودیم که دامنه زیادی از افراد را در بر گرفته و بازتاب‌های زیادی هم داشته است.

وی با بدیع و ابتکاری دانستن این پیام، اظهار داشت: پیام رهبر و انقلاب وجه دیگری از دیپلماسی و نگاه ایران به روند تحولات و مسائل جهانی و آینده بین المللی را نشان می‌دهد و وزارت امور خارجه این پیام را به عنوان یک وظیفه اساسی در دستور کار خود قرار داده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان، ادامه داد: ما سفارتخانه‌هایمان را مامور کرده‌ایم موضوع را به شکلی جدی و حساس دنبال کنند و در راه تبیین و انتشار این پیام از هیچ تلاشی دریغ نورزند.

افخم در ادامه با اشاره به در پیش بودن سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، تصریح کرد: این مناسبت را تبریک می‌گویم و بار دیگر یاد و خاطره امام عزیز و تمام شهدای انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت را گرامی می‌داریم. باید بگویم که هر سال بیش از سال دیگر، مردم و ملت‌های دیگر نسبت به انقلاب آگاه‌تر می‌شوند و امیدواریم مردم ما در ۲۲ بهمن صحنه باشکوه‌تری نسبت به سال‌های قبل را رقم بزنند و پیام خوبی را به جهانیان برسانند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران، درباره اینکه مقامات بحرینی اعلام کرده‌اند شیخ علی سلمان را امروز محاکمه می‌کنند، نظر ایران در این باره چیست؟ خاطرنشان کرد: ما در این‌باره قبلا نظرمان را اعلام کرده‌ایم. بازداشت معترضان را محکوم می‌کنیم و معتقدیم تداوم بازداشت شیخ علی سلمان و عدم فعالیت یک جمعیت قانونی مورد پذیرش نیست.

وی با بیان اینکه امیدواریم دولت بحرین انعطاف و سعه صدر بیشتری از خود نشان دهد، ابراز داشت: ما از دولت بحرین می‌خواهیم امکان گفت‌و‌گو و تعامل را فراهم کند چرا که تداوم رویکرد امنیتی به نفع بحرین نیست امیدواریم بحرین صدای معترضان را بشنوند و جوابی در خور نسبت به آن بدهد.

در ادامه خبرنگاری از سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان پرسید حسین امیرعبداللهیان معاون وزیر خارجه دیروز اعلام کرد ایران در خصوص اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی در به شهادت رساندن سردار الله‌دادی پیام داده است، این پیام چیست که وی پاسخ داد: جمهوری اسلامی ایران متعاقب اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی دیدگاه خود را نسبت به این مسائل از طریق مجاری دیپلماتیک به آمریکا ارائه کرده است.

افخم افزود: ما ضمن محکوم کردن این اقدام بیان کرده‌ایم بی‌توجهی به تروریسم دولتی موجب گسترش افراطی‌گری و تروریسم می‌شود و از آمریکا خواستار توجه جدی به این مساله شده‌ایم. البته جمهوری اسلامی ایران به وظایف دیپلماتیک خود عمل خواهد کرد و این مساله را از مجاری بین‌المللی دنبال می‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص اینکه این پیام به چه کسی داده شده است٬ بیان کرد: این پیام به سفارت سوئیس که حافظ منافع آمریکا در ایران است انتقال داده شده است.

وی در واکنش به اینکه همتای آمریکایی شما اعلام کرده است که پیامی به آمریکا داده نشده٬ عنوان کرد: درست این بود که ایشان می‌گفتند من هنوز این پیام را ندیده‌ام چرا که ما پیام را به مسئول حافظ منافع آمریکا در ایران داده‌ایم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به این سوال که آیا پیام ایران به امریکا درباره شهادت سردار الله دادی تاثیری در مذاکرات خواهد داشت؟ یادآور شد: مذاکرات فقط در خصوص مسائل هسته‌ای است و درباره دیگر موضوعات صحبت نمی‌شود و اگر در حاشیه آن موضوعی مطرح شود درباره آن نظر داده می‌شود ولی این به معنای مذاکره نیست.

افخم با تبریک گفتن در مورد آزادشدن کوبانی، تاکید کرد: این آزادسازی به معنای به نتیجه رسیدن مقاومت مردم و پیروزیشان در برابر تروریسم و افراط است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه مقاومت تنها راه حل است، گفت: این مقاومت نشانه خوبی است تا سایر گروه‌هایی که درگیر مبارزه با تروریسم و افراط هستند از آن درس بگیرند.

خبرنگاری از سخنگوی وزارت امور خارجه پرسید که سفر نایب رئیس پارلمان آلمان به ایران حواشی بسیاری داشته و رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در نامه‌ای از وزیر امور خارجه درخواست کرده سفیر آلمان احضار شود٬ آیا این اقدام صورت می‌گیرد؟ که افخم پاسخ داد: در حوزه دیپلماسی، دیپلماسی پارلمانی یکی از حوزه‌های همکاری کشورهاست و جمهوری اسلامی ایران نیز فعالانه در این حوزه حضور پیدا کرده است.

وی با اشاره به رفت و آمدهای هیات‌های پارلمانی اظهار داشت: طی یک سال اخیر ۸ هیات پارلمانی مبادله شده است، اما آنچه مشخص است٬ اینکه جایگاه مجلس متفاوت از جایگاه دولت است حوزه ارتباطات آنها وسیع است و آنها می‌توانند مواضع متفاوتی نسبت به دولت داشته باشند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان با اشاره به سفر هیات پارلمان آلمان، یادآور شد: این هیات درخواست‌هایی داشت که مجموعه این برنامه‌ها به مجلس ارائه شد و مجلس برنامه‌های آنها را دریافت کرد و نسبت به آن مشکلی هم نداشت و لذا آن دیدار فرا‌تر از برنامه‌های اعلامی نبود و فقط ما یک دیدار فرا‌تر از برنامه‌های اعلام شده پیشنهاد کردیم و این دیدار با قائم مقام وزارت امور خارجه بود.

افخم با یادآوری اینکه موضوعات پیرامونی این سفر را دنبال و رسیدگی می‌کنیم، تصریح کرد: ‌ چنانچه اگر لازم باشد سفیر آلمان را احضار می‌کنیم ولی اینکه این اقدام قطعی است یا خیر هنوز مشخص نیست٬ و باید این مساله حتما مورد بررسی قرار گیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اتفاقات و تحولات یمن٬ خاطرنشان کرد: ما تحولات یمن را دنبال می‌کنیم و در عین حال مواضع‌مان را هم قبلا اعلام کرده‌ایم.

افخم افزود: ما خواهان پایبندی طرفین به توافق صلح هستیم که موجب ایجاد ثبات می‌شود و در صورت پایبندی این روند سیاسی به ملت یمن کمک می‌کند.

وی درباره اینکه آیا محمود عباس به تهران سفری خواهد داشت٬ ابراز داشت: این خبر را شنیده‌ام اما از جزییات آن آگاه نیستم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان درباره خبر سفر ظریف به عربستان در روزهای گذشته بیان کرد: سفر آقای ظریف برای تسلیت درگذشت پادشاه عربستان بود. ایران خواهان روابط خوب با همسایگان خود، از جمله عربستان است چرا که روابط خوب ایران و عربستان علاوه بر مسائل دوجانبه به حل مسائل منطقه، همیاری وهماهنگی بیشتر کشورهای دیگر همسایه نیز کمک می‌کند و امیدواریم عربستان به رویکرد ایران توجه کامل داشته باشد.

افخم در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ملک سلمان پادشاه جدید عربستان گفته است ایران نباید سلاح هسته‌ای داشته باشد، عنوان کرد: ایران در دکترین نظامی‌اش به دنبال سلاح هسته‌ای نیست چرا که ما به دنبال استفاده صلح‌آمیز و غیرنظامی از انرژی هسته‌ای هستیم.

وی، اضافه کرد: این اظهارنظر‌ها باید بر اساس واقعیات منطقه و جمهوری اسلامی ایران باشد و البته ممکن است که اظهارنظر ایشان به شکل کامل نقل نشده باشد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان تاکید کرد: همانطور که گفتم کشورمان خواهان توسعه روابط و همکاری‌های منطقه‌ای است و فناوری صلح آمیز هسته‌ای کشورمان و هر توافق هسته‌ای به صلح و ثبات منطقه‌ای کمک می‌کند و هیچ کس هم از توافق ضرر نمی‌کند.

افخم در پاسخ به سوال دیگری در مورد برگزاری نشست مسکو در روزهای اخیر و حضور مقام‌های ایرانی در این نشست توضیح داد: جمهوری اسلامی ایران به دنبال یک چارچوب سیاسی برای حل بحران سوریه است٬ ما از نشست مسکو استقبال می‌کنیم. اینکه مقامی از وزارت امور خارجه در این اجلاس حضور پیدا کند٬ هنوز قطعی نیست اما آقای امیرعبداللهیان با همتای روسی خود گفت‌و‌گوهایی داشته و گفت‌و‌گو‌ها و مشورت‌ها به شکل فشرده‌ای در این باره صورت می‌گیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با یادآوری اینکه گفتگو در مورد مسایل سوریه راهی برای برون رفت از بحران‌های جاری است، گفت: اجلاس مسکو در راستا این موضوع قابل ارزیابی است و امیدواریم به حل مشکلات ملت سوریه کمک کند.

همچنین در ادامه، افخم در مورد ادعای خبرنگاری که مدعی افزایش اظهارات ضد کشورمان پس از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید به دلیل انفعال وزارت امور خارجه، افزود: ارزیابی ما با شما متفاوت است و ما در این باره دیدگاه دیگری داریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه سیاست خارجه دولت جمهوری اسلامی ایران در یک سال گذشته بسیار فعال و مبتنی بر تعامل سازنده و با حفظ تکریم و احترام ایران بوده است، تاکید کرد: تعامل نیازمند گفت‌و‌گو و رفت و آمد است در این باره هم رفت و آمدهای بسیاری صورت گرفته و از سویی دیگر دیپلماسی پارلمانی ما هم فعال شده است. رویکرد تعاملی ایران با حفظ احترام کشورمان با دقت دنبال می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اظهارات مقام آلمانی مورد رسیدگی قرارمی گیرد، یادآور شد: البته همتای این مقام آلمانی به صراحت پاسخ‌های لازم را داده است، معاندین نظام در خارج از کشور فعالند و با نمایندگان کشورهای خارجی ارتباط دارند و به پمپاژ خبری خلاف واقع دست می‌زنند. یکی از راه‌های حل‌ خنثی‌سازی این معاندت‌ها، همین سفر‌ها و روبه رو شدن مقامات خارجی با واقعیت‌هاست.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: اینکه تماس‌های پارلمانی قطع شود٬ فکر نمی‌کنم مورد خاص نظر ریاست و نمایندگان مجلس باشد و شاید گروه اندکی این نظر را داشته باشند. مقام معظم رهبری و سایرین مسئولین نظام معتقدند که ما دارای منطقی قوی هستیم و نظرمان را با صراحت بیان می‌کنیم.

افخم با بیان اینکه اگر حساسیت وزارت خارجه نسبت به سایر دستگاه‌های دیگر نسبت به حفظ عزت کشورمان بیشتر نباشد٬ کمتر هم نیست٬ ابراز داشت: قطع تماس‌ها موجب ایجاد فضاسازی‌های دیگر می‌شود. مسئولان ما هم هنگامی که به کشورهای دیگر می‌روند٬ حرف‌ها و نقدهای خود را می‌زنند٬ در مجموع فکر می‌کنم جمهوری اسلامی ایران درصدد استفاده از فرصت گفت‌و‌گو و تعامل سازنده است.

خبرنگاری از آشفته شدن نتانیاهو نسبت به توافق پرسید و گفت آیا خبر و تحول جدیدی در راه است که نخست وزیر رژیم صهیونیستی این چنین آشفته شده است که سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان گفت: نتانیاهو مدت‌های طولانی است که آشفته است می‌توانم بگویم از زمانی که مذاکرات شروع شد و ایران اعلام کرد که می‌خواهد این بحران غیرضروری را پایان دهد٬ آشفتگی‌اش دو چندان شد چرا که او این مسئله را دستاویزی برای توجیه اعمالش قرار داده بود اما هم اینکه این دستاویز در حال از بین رفتن است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان درباره قدم زدن وزرای خارجه ایران و امریکا در ژنو هم عنوان کرد: بحثمذاکرات در مسائل محتوایی بسیار پیچیده و حساس است و پرداختن به موضوعات شکلی آنقدر مهم نیست و خود آقای ظریف در این باره توضیح داد و نباید این مساله را پیچیده کرد.

وی از حضور وزیر امور خارجه‌مان در کنفرانس امنیتی مونیخ خبر داد و افزود: وزیر امور خارجه امریکا نیز در این اجلاس حضور دارد و با بودن دو وزیر از این فرصت برای مذاکرات استفاده می‌شود ولی اینکه این مذاکره کی باشد٬ هنوز توافقی انجام نشده ولی درباره اصل گفت‌و‌گو توافق شده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اینکه کلیات مورد توافق میان طرفین مذاکرات هسته‌ای چیست٬ گفت: در خصوص چارچوب توافقی صورت گرفته و در واقع این چارچوب، اصول اصلی است و همه آنها را پذیرفته‌اند غنی‌سازی ایران، عدم تعطیلی سایت‌ها، حق تحقیق و توسعه ایران و برداشتن تحریم‌ها از جمله اصول توافق‌ شده است و همین که درباره چگونگی اجرا و جزییات مذاکره صورت می‌گیرد که در مقطع حساسی هم است.

افخم با بیان اینکه ایران از هر فرصتی برای گفت‌و‌گو استفاده می‌کند٬ یادآور شد: آقای عراقچی با همتای روسی خود گفت‌و‌گوی تلفنی داشته و فردا نیز دیداری در سطح معاونین با مقامات سه کشور اروپایی صورت می‌گیرد که این دیدار‌ها هم چند جانبه و هم دو جانبه است.

خبرنگاری از سخنگوی وزارت امور خارجه پرسید نظرتان درباره طرح افزایش حجم غنی‌سازی که از سوی مجلس در دست بررسی است چیست که وی پاسخ داد: ما گفت‌و‌گوهایی فشرده‌ای با مجلس داریم و این گفت‌و‌گو‌ها از ابتدای مذاکرات تاکنون بوده تا هم از جایگاه و هم از ظرفیت و هم از نقدهای آنها استفاده کنیم.

افخم ادامه داد: در ده روز گذشته نیز جلسات متعدد و موردی با برخی افراد صورت گرفته و تلاش داریم نمایندگان رانسبت به پیشرفت مذاکرات هم آگاه و هم قانع سازیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز