خبرگزاری کار ایران

قهرمان‌پور در گفت‌وگو با ایلنا:

خالی ماندن کرسی ایران در سازمان ملل به ضرر منافع ملی بود

asdasd
کد خبر : ۲۴۷۶۳۸

اگر معرفی گزینه جدید نماینده ایران در سازمان ملل به فرض یک عقب‌نشینی تلقی شود٬ منتقدان باید با احترام به قاعده بازی سیاست٬ پذیرای این موضوع باشند.

یک کار‌شناس مسائل بین‌الملل اظهار داشت: بعد از معرفی آقای ابوطالبی جریانی به راه افتاد و گفتند ایشان از سوی نزدیکان مقامات دولتی برای معرفی به عنوان نماینده ایران در سازمان ملل انتخاب شده‌اند و به نوعی فشار‌ها از آنجا آغاز شد و باید گفت که این موضوع پدیده‌ای نادر به شمار می‌رود که برای وی ویزا صادر نشد.

رحمان قهرمان‌پور در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا٬ بیان داشت: «قبرس» رئیس هیئت حل اختلافی که این موضوع را پیگیری می‌کرد٬ در این خصوص اعلام کرد نمی‌توانیم آمریکا را متقاعد کنیم که ویزای ابوطالبی را صادر کند٬ اما به صراحت هم ابراز نکرد که حق با ایران است یا آمریکا٬ لذا از مدل گفتاری دیپلماتیک استفاده کرد و موضوع را به نوعی خاتمه داد.

قهرمان‌پور با اشاره به عدم معرفی نماینده ایران در سازمان ملل از سوی کشورمان و اینکه معقول و منطقی نبود کرسی ایران در سازمان ملل خالی بماند٬ افزود: ممکن است از لحاظ پرستیژ برای ما خوب باشد یا مفهومی را به مخاطبان برساند٬ اما از نظر منافع به ضرر ما بود و باید دانست که سیاست یک امر جمعی‌ست و امر جمعی می‌گوید که باید نماینده‌ای در سازمان ملل وجود داشته باشد و حتی شاید به لحاظ پروتکل تشریفات باید نماینده دائم در آنجا باشد تا امور کشور در آنجا پیگیری شود.

وی در خصوص انتخاب آقای خوشرو و ناراحتی عده‌ای در داخل کشور٬ خاطرنشان کرد: جناب آقای خوشرو سفیر و معاون وزارت خارجه بوده‌اند و به تمامی فوت و فن روابط دیپلماتیک را آموخته‌اند و به نظرم ایشان گزینه خوبی برای تصدی این پست هستند ولی باید زاویه دید به این موضوع را از منظر بازی سیاسی بررسی کرد چراکه در قاعده بازی سیاسی هر انتخابی که صورت گیرد عده‌ای خوشحال می‌شوند و عده‌ای ناراحت٬ لذا و بهتر است آن عده‌ای که ناخشنود از این مسائل هستند به قاعده بازی سیاسی احترام بگذارند.

این کار‌شناس مسائل سیاست خارجی در ادامه افزود: کسانی که می‌گویند این حرکات و انتخاب‌ها بر ضد منافع ملی است٬ باید تعریف‌شان را از منافع ملی مطرح کنند که چه تعریفی از منافع ملی دارند و آیا این منافع؛ منافع ملی است یا منافع خودشان؟ متاسفانه بعضی‌ها حرف و موضع شخصی خود را در قالب یک حرف جمعی و گروهی مطرح می‌سازند و آن را منافع ملی اطلاق می‌کنند لذا اگر معرفی گزینه جدید نماینده ایران در سازمان ملل به فرض یک عقب‌نشینی تلقی شود٬ باید با احترام به قاعده بازی سیاست٬ پذیرای این موضوع باشند.

قهرمان‌پور در پایان با تاکید بر اینکه دولت و دستگاه دیپلماسی باید در انتخاب‌ها آزادی عمل داشته باشند٬ تصریح کرد: دولت باید انتخاب خودش را انجام دهد و البته منتقدان هم باید اظهارنظر کنند٬ اما نه اینکه تخریب کنند و در این اظهارنظر‌ها باید تفکیک سیاست داخلی از سیاست خارجی صورت داده شود و باید گفت که فارغ از هر نوع جناح‌بندی٬ باید کسانی که در سطوح سیاست خارجی و بین‌المللی معرفی می‌شوند را پذیرفت و حتی حمایت کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز