خبرگزاری کار ایران

مجلسی در گفت‌وگو با ایلنا:

پرداختن به جزئیات نشانه‌ای مثبت در مذاکرات است

asdasd
کد خبر : ۲۵۰۳۸۲

وقتی صحبت از پرداختن به جزئیات می‌کنند٬ نشانه مثبتی تلقی می‌شود، یعنی اینکه در امور اصلی و مهم به توافق رسیده‌اند.

یک کار‌شناس مسائل سیاست خارجی اظهار داشت: انتظار می‌رفت مذاکرات زود‌تر به نتیجه برسد اما فشارهای تندروهای داخلی به مذاکرات به قدری زیاد شده که می‌تواند موجب تزلزل مذاکره‌کنندگان در نیل به تفاهم سریع‌تر بشود.

فریدون مجلسی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا٬ در تشریح وضعیت کنونی مذاکرات هسته‌ای٬ ابراز داشت: روند مذاکرات را امیدوارکننده می‌بینم چراکه هنگام تمدید زمان مذاکره٬ طرفین با اخم و قهر یکدیگر را ترک نکردند و در عکس‌های یادبود خود، وزیر خارجه ایران را در میانه عکس دوستانه گذاشتند. چنین کاری در عرف بین‌الملل با طرف متخاصم و به اصطلاح «متهم» انجام نمی‌شود.

این کار‌شناس مسائل سیاست خارجی افزود: به نظرم همان زمان وزرای خارجه شش کشور و خانم اشتون آمده بودند که سند را نهایی کنند، زیرا عادی نیست که وزرای خارجه این کشورهای بزرگ جهان تا پیش از نهایی‌شدن موضوعی، قدم پیش بگذارند و هماهنگی کنند٬ این موضوع نشان می‌دهد که نیل به توافق مورد علاقه همه آنهاست.

این کار‌شناس مسائل سیاست خارجی در خصوص تهدید‌ها و فرصت‌های پیش‌روی مذاکرات هسته‌ای بیان داشت: فکر می‌کنم چانه‌زنی‌ها در هر دو طرف به ‌‌نهایت خود رسیده و باید هر طرف به این نتیجه رسیده باشد که حداکثر امتیاز را گرفته و حداقل امتیاز را داده و اکنون در این جو تفاهم و امید، فرصتی‌ست که از فضای ایجاد شده دلواپسی خارج شویم.

وی با بیان اینکه طولانی شدن مذاکرات می‌تواند مخاطراتی را به همراه داشته باشد٬ تصریح کرد: تهدید عمده، طولانی شدن مذاکرات است به گونه‌ای که کنگره آمریکا تحت فشار لابی صهیونیسم است و کمیسیون امور خارجه مجلس نمایندگان، طرحی را تصویب کرده است که «اگر در مهلت آخر با ایران توافق نشود بر تحریم‌ها می‌افزاید» لذا اگر ایران بخواهد با ادامه چانه‌زنی موضوع را به آینده بکشاند این توهم پیش خواهد آمد که قصد وقت‌کشی به منظور یافتن فرصتی برای رسیدن به مقاصد مشکوک در این بین وجود دارد در حالی که چنان مقاصدی هم وجود ندارد و ایران از طولانی شدن مذاکرات فقط زیان خواهد دید البته روی دیگر سکه تهدید کمیته خارجی مجلس نمایندگان، این است که «اگر» به توافقی با ایران دست یابند٬ کنگره مخالفت نخواهد کرد زیرا تاکنون تهدید می‌کردند که حتی در صورت توافق دولت اوباما بر شدت تهدید‌ها بیفزایند که با واکنش اوباما و تهدید متقابل به وتو کردن مواجه شده بودند.

مجلسی در پاسخ به این سوال که تا چه حدی به توافق سیاسی نزدیک شده‌ایم، گفت: احتمال توافق را زیاد می‌بینم، یعنی بهتر است به توافق برسند و باید بگویم وقتی صحبت از پرداختن به جزئیات می‌کنند نشانه مثبتی تلقی می‌شود، یعنی اینکه در امور اصلی و مهم به توافق رسیده‌اند.

وی در ارزیابی دیدارهای وزیر خارجه کشورمان با اعضاء ۱ + ۵ اعلام کرد: فرصت مذاکره و دلیل حضور بسیاری از آن‌ها در همین نهفته است، یعنی در حالی که توافق ایران و ۱ + ۵ اهمیت جهانی یافته نمی‌توان حضور همه آنها را هم اتفاقی دانست٬ به نوعی که در جلسات پیشین به مراحل نهایی رسیده بودند و اکنون زمانی است برای پیشروی در این بحثکه تغییرات نرخ ارز و طلا در بازار تهران نیز نشانه‌ای از انتظار توافق است.

این کار‌شناس مسائل بین‌الملل دربارهگفت‌وگوی ظریف با ایلناکه در آن اشاره کرده بود «مذاکرات در حال حاضر به جایی رسیده است که وارد جزئیات بحث‌های فنی هر یک از موضوعات شده‌ایم» اظهار داشت: پاسخ من «آرزو اندیشانه» است، یعنی آرزو می‌کنم چنین باشد چراکه منافع ملی ما و منطقه و حتی طرف‌های مقابل بستگی به این توافق دارد و هرچه زود‌تر عملی شود بهتر است و باید گفت که پرداختن به این جزئیات یعنی پذیرش اصلی که اکنون در باره فروعش مذاکره می‌شود.

وی در پایان با اشاره به گزارش استراتژی امنیت ملی سال ۲۰۱۵ که از سوی کاخ سفید منتشر شد، افزود: نظر کاخ سفید را باید مثبت تلقی کرد. منتها باید طوری اعلام کنند که اولاً با برخی تهدیدهای متقابل از سوی برخی محافل تندرو در ایران مقابله شود، و هم به تندروهای داخلی دلگرمی دهند که از مواضع خود کوتاه نیامده‌اند لذا باید بگویم اصل موضوع توافقی دوجانبه و به سود طرفین است و این سخن‌ها فراموش می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز