خبرگزاری کار ایران

ایلنا بررسی می‌کند؛

نامه ظریف، قدمی مثبت در مقابله با جریان اسلام‌هراسی غرب

asdasd
کد خبر : ۲۵۰۵۱۱

در صورت مورد قبول قرار گرفتن پیشنهاد ظریف توسط دبیرکل و تشکیل گروهی در زیرمجموعه آن نهاد برای پیگیری این موضوع، نقطه درخشان دیگری در دیپلماسی ایران ثبت شده و قدمی دیگر در راستای نشان دادن چهره واقعی ایران و اسلام به جهان خواهد بود.

اسلام‌هراسی و اسلام‌ستیزی یکی از حربه‌های غرب برای تخریب وجهه اسلام است. کشور‌ها و سرویس‌های اطلاعاتی غربی با استفاده از این ابزار سعی در یکسان کردن اسلام و تروریسم افراطی در ذهن مردم جهان دارند. معرفی اسلام به عنوان آئینی که زمینه را برای رشد و گسترش ترورسیم در جهان فراهم می‌کند، به رویکرد اصلی در سیاست‌های غرب تبدیل شده و هر روز بیشتر از روز قبل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

حمایت کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس و دولت‌های غربی از تروریست‌های تکفیری که خاورمیانه را تبدیل به میدان جنگ کرده‌اند، بر هیچ کس پوشیده نیست. صاحبان دلارهای نفتی در حالی به این جنگ دامن می‌زنند که کشوری دیگر در همین منطقه تمام توجه خود را بر مبارزه با تروریسم متمرکز کرده است.

کشورهای غربی و عربی حامی تروریسم تکفیری می‌دانند که نقش اصلی مبارزه با تروریسم در غرب آسیا بر عهده ایران است. نقش این کشور در مشاوره و کمک به عراق و سوریه به عنوان قربانیان تروریسم تکفیری، چهر‌ه‌ای دیگر از اسلام به مردم جهان ارائه می‌کند.

اقدام‌های ضد تروریسم ایران در خاورمیانه و تلاش برای برای ایجاد ثبات، حرکتی خلاف جریان اسلام‌هراسی و ایران‌هراسی غرب است. بعد از انقلاب اسلامی و قرار گرفتن ایران در جبهه مخالف با سلطه‌طلبی غرب، جمهوری اسلامی ایران همواره به عنوان یک تهدید علیه جهان معرفی شد. از طرف دیگر، امپراطوری رسانه‌ای غرب پیوسته بر امواج اسلام‌هراسی و ایران‌ستیزی می‌افزاید تا چهره واقعی این آئین رحمانی و ماهیت اصلی جمهوری اسلامی ایران در ذهن مردم جهان تخریب شود.

نامه مقام معظم رهبری به جوانان غربی، زنگی برای بیداری

اولین روز ماه بهمن سال جاری، انتشار نامه مقام معظم رهبری به جوانان اروپا و آمریکای شمال بازتاب گسترده‌ای در رسانه و مطبوعات جهان داشت.

رهبر انقلاب در نامه خود از جوانان غربی خواستند تا نسبت به اسلام‌، شناختی بی‌واسطه به دست بیاورند. یکی از پرسش‌های اصلی ایشان این بود که اسلام چه چیزی در دل خود دارد که مزاحم برنامه قدرت‌های بزرگ شده است و این‌که چرا ساختار قدرت در جهان خواستار قرار دادن تفکر اسلامی در حاشیه و انفعال است؟

ایشان در یکی از بخش‌های این نامه فرمودند که به طور تقریبی پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، تلاش زیادی صورت گرفت تا اسلام در جایگاه دشمنی ترسناک نشانده شود. در مورد این سخن ایشان می‌توان این‌گونه گفت که پس از فروپاشی شوروی و تا حدودی رفع شدن خطر نفوذ کمونیسم، اسلام به عنوان تهدید دیگر معرفی و مورد هدف قرار گرفت.

نامه آیت‌الله خامنه‌ای که با تشکیل کمپین «letter۴u» انتشار گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی نیز داشت، در برهه حساسی از زمان نوشته شد. در حالی که جوانان غربی آماج بمباران رسانه‌ها برای دور شدن از اسلام هستند، پیامی از دل جهان اسلام صادر شد و آنها را به شناخت بی‌واسطه از اسلام برای درک حقایق دعوت کرد.

نامه وزیر خارجه به دبیر کل سازمان ملل متحد، قدمی فعال در دیپلماسی

۱۸ روز پس از انتشار نامه رهبر انقلاب، نامه‌ای دیگر خطاب به دبیر کل سازمان ملل توسط وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران نوشته شد. مهم‌ترین بخش نامه ظریف به «بان کی مون» را می‌توان اشاره به رویکرد دوگانه غرب در مورد آزادی بیان دانست.

ظریف در بخشی از نامه خود با اشاره به حادثه تروریستی پاریس و انتشار کاریکاتور توهین‌آمیز به حضرت محمد(ص) گفت: «شاید برای شما جالب باشد که در سال ۲۰۰۸ سردبیر‌‌ همان مجله به کارتونیست مجله دستور داد تا به خاطر مطلبی که «ضد یهودی» شناخته شده بود، نامه معذرت‌خواهی بنویسد و آنگاه که وی از انجام این دستور سرباز زد بلافاصله از مجله اخراج شد. چنین رویکرد و عزمی در مورد کاریکاتورهای موهن مکرّر متضمن بدنام کردن مسلمانان و اهانت به ارزش‌های اسلامی که در آن مجله و دیگر نشریات مشابه در اروپا منتشر شده‌اند و موجب تشدید تنش با جامعه مسلمانان در فرانسه و در جهان اسلام شده، هرگز مشاهده نشده است.

هم چنان‌که همه ما در دوران اخیر شاهد بوده‌ایم، تهاجم آشکار علیه ارزش‌های مذهبی مسلمانان، چه در مورد شخص پیامبر اکرم(ص)، قرآن کریم یا تعلیمات و ارزش‌های اسلامی، در جوامع مختلف غربی چه از جانب محافل و شخصیت‌های سیاسی، رسانه‌ها و دنیای مجازی، با کمال تاسف به گونه‌ای موضوعی عادی شده است.»

در شرایط کنونی که دست‌های پشت پرده می‌کوشند تا اسلام و مسلمانان را تهدیدی برای جهان معرفی کنند، نامه وزیر خارجه کشورمان که در راستای نامه مقامه معظم رهبری نوشته شده، اقدامی مثبت در دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران ارزیابی می‌شود.

خطاب ظریف به دبیر کل سازمان ملل متحد برای برداشتن قدم عملی در راه مبارزه با اسلام‌هراسی صورت گرفت. با توجه به اینکه وزیر خارجه کشورمان مدت طولانی به عنوان نماینده ایران در این نهاد بین‌المللی مشغول به کار بوده و با ظرفیت‌های عملی این سازمان آشنایی دارد، این نامه می‌تواند زمینه‌ای برای تشکیل یک ساز و کار جهانی برای مقابله با موج اسلام‌هراسی و اسلام‌ستیزی باشد.

لزوم ورود سازمان ملل متحد در تقابل با جریان اسلام هراسی

سازمان ملل متحد دارای ظرفیت قانونی زیادی است و شورای امنیت به عنوان بازوی این نهاد در موضوع صلح و امنیت بین‌المللی باید در مقابله با جریان ضد اسلامی غرب حرکتی عملی انجام دهد. ابتکار این دیپلمات کهنه‌‌کار ایران در فراخواندن سازمان ملل متحد در صورت مورد قبول واقع شدن، حرکتی مثبت و سازنده در محکم‌تر شدن موقعیت ایران در جهان و ورود بالا‌ترین نهاد جهانی به مقابله با جریان اسلام‌ستیز غرب محسوب می‌شود.

ظریف در نامه خود تاکید می‌کند که هدف از نوشتن آن، تنها اعتراض به رویکرد دوگانه غرب نسبت بحثاسلام‌‌هراسی نیست، بلکه دعوتی برای ورود سازمان ملل به مبارزه با این جریان و انجام اقدامی عملی در این راستا است. بنابر گفته وزیر خارجه کشورمان، دو پیشنهاد ایران به سازمان ملل که منجر به تصویب قطعنامه «گفت‌و‌گوی تمدن‌ها»(قطعنامه شماره ۶ مجمع عمومی پنجاه و شش) و «جهان علیه خشونت و افراط‌گرائی»(قطعنامه شماره ۱۲۷ مجمع عمومی شصت و هشت) است، چارچوب لازم برای تلاش سازمان ملل در مبارزه با این جریان را فراهم می‌کند.

در صورت مورد قبول قرار گرفتن پیشنهاد ظریف توسط دبیرکل و تشکیل گروهی در زیرمجموعه آن نهاد برای پیگیری این موضوع، نقطه درخشان دیگری در دیپلماسی ایران ثبت شده و قدمی دیگر در راستای نشان دادن چهره واقعی ایران و اسلام به جهان خواهد بود.

گزارش: محسن صالحی‌خواه

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز