خبرگزاری کار ایران

سفیر ایران در تانزانیا:

دستیابی به توافق جامع هسته‌ای فرصتی تاریخی برای غرب است

asdasd
کد خبر : ۲۵۲۵۶۷

افراط‌گرایان و خشونت‌طلبان از کشورهای مختلف به خاورمیانه آمده‌اند، اما هدف واحد آنها نابودی تمدن، اسلام‌هراسی و ایجاد زمینه برای مداخله مجدد بیگانگان در این منطقه است.

سفیر ایران در تانزانیا ضمن تشریح آخرین وضعیت گفت‌وگوها با ۵ + ۱ در موضوع هسته‌ای گفت: دستیابی به توافق جامع هسته‌ای با ایران، ‌ فرصتی تاریخی برای غرب است که نشان دهد با پیشرفت و توسعه دیگر کشورها مخالف نیست و تبعیض در مقررات بین‌المللی را دنبال نمی‌کند.

به گزارش ایلنا، مهدی آقاجعفری سفیر ایران در تانرانیا با حضور در دانشکده دفاع ملی این کشور محورهای سیاست خارجی و دیدگاه‌های دولت یازدهم در قبال مهمترین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی را تشریح کرد.

سفیر ایران که برای شرکت کنندگان در سومین دوره مطالعات استراتژیک این دانشکده سخنرانی می‌کرد، با اشاره به اینکه دولت روحانی در تنش‌زدایی و توسعه روابط خارجی کارنامه فعالی داشته است، پیشرفت‌ در مذاکرات هسته‌ای و تقویت روابط منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین مقابله با دو تهدید بزرگ در منطقه خاورمیانه یعنی مقابله با جنگ طلبی در سوریه و مقابله با تروریسم تکفیری در منطقه را به عنوان مهمترین نقاط عطف سیاست خارجی دولت در ۱۸ ماه اخیر عنوان کرد.

آقاجعفری با تاکید بر مخالفت جمهوری اسلامی ایران با هرگونه دگرگونی در نظام‌های سیاسی از طریق مداخلات خارجی، به کارگیری زور را نقطه مقابل دمکراسی و حق تعیین سرنوشت ملت‌ها توصیف کرد و افزود: دولت ایران در تعاملات بین‌المللی بدنبال ایجاد اعتماد متقابل بهتر و یشتر با کشورهای منطقه و جهان و توسعه امنیت ملی و پیرامونی خود است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران با اشاره به آتش افروزی‌های گروه‌های تکفیری و تروریستی در بخش‌های مهمی از خاورمیانه تاکید کرد: افراط گرایان و خشونت طلبان از کشورهای مختلف به خاورمیانه آمده‌اند، اما هدف واحد آنها نابودی تمدن، اسلام‌هراسی و ایجاد زمینه برای مداخله مجدد بیگانگان در این منطقه است.

وی استفاده ابزاری غرب از تروریسم جهت پیشبرد اهداف و سیاست‌های خود در خاورمیانه را از عوامل اساسی نا امنی و رشد تروریسم و افراط گری در این منطقه حیاتی جهان توصیف کرد و گفت: اشتباهات راهبردی غرب در این زمینه موجب جهانی شدن دامنه تهدیدات تروریسم از غربی‌ترین تا شرقی‌ترین نقطه جهان شده است.

سفیر کشورمان در این نشست همچنین ضمن تشریح آخرین وضعیت گفت‌وگوها با ۵ + ۱ در موضوع هسته‌ای کشورمان گفت: دستیابی به توافق جامع هسته‌ای با ایران، ‌ فرصتی تاریخی برای غرب است که نشان دهد با پیشرفت و توسعه دیگر کشورها مخالف نیست و تبعیض در مقررات بین‌المللی را دنبال نمی‌کند.

آقاجعفری در ادامه با برشمردن پیشرفت‌های علمی کشورمان در پرتو انقلاب اسلامی، بر علاقمندی کشورمان به رابطه با سایر کشورها در زمینه‌ علم در قالب صادرات و واردات تاکید کرد و افزود: ایران قصد دارد مرکز تولید و صادرات علم باشد و این به نفع کشورهای دوست ایران خواهد بود.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در بخش پایانی سخنان خود روند روابط و همکاری‌ها با کشورهای آفریقایی و مشخصاً تانزانیا را مورد توجه قرار داد و با تاکید بر اینکه گسترش و ارتقای روابط و همکاری با کشورهای قاره آفریقا و مشارکت فعالانه در روند توسعه این کشورها در سرلوحه سیاست خارجی دولت جمهوری اسلامی ایران قرار دارد، اهداف و نتایج سفر هفته گذشته وزیر خارجه کشورمان و همراهی یک هیات بزرگ اقتصادی و صنعتی در این سفر را برای حاضرین تشریح کرد.

در بخش دوم این برنامه سفیر جمهوری اسلامی ایران به سوالات شرکت کنندگان پاسخ داد.

در سومین دوره مطالعات استراتژیک دانشکده دفاع ملی تانزانیا علاوه بر افسران و مدیران عالیرتبه نظامی و دولتی تانزانیا، شرکت کنندگانی از سایر کشورهای آفریقایی منجمله نیجریه، کنیا، موزامبیک، زیمباوه، مالاوی، بروندی و اوگاندا نیز حضور دارند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز