خبرگزاری کار ایران

افخم در نشست خبری مطرح کرد:

تفاهم سیاسی تا پایان مارس / وضعیت ایرانیان زندانی در ترکمنستان / سفر خالد مشعل به تهران / پرونده انفجار آمیا

asdasd
کد خبر : ۲۵۳۳۱۳

هیچ توافقی بدون روشن‌شدن جزئیات شکل نمی‌گیرد٬ طبعاً ایران خواستار یک توافق است و توافق دو مرحله‌ای دنبال نخواهیم کرد٬ البته اینکه ایران به دنبال یک توافق است٬ ناقض تفاهم سیاسی نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به دنبال توافق یک‌مرحله‌ای است و در مذاکرات به دنبال توافق مرحله‌ای نیست، تاکید کرد: تفاهم سیاسی مانع از شکل‌گیری توافق در یک مرحله نیست.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی ایلنا، مرضیه افخم صبح امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که در وزارت امور خارجه برگزار شد٬ در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره تحریم شرکت ملی نفت از سوی دولت انگلیس گفت: این اقدام در چارچوب عمل اخیر اتحادیه اروپاست و ما آن را سیاسی و خلاف روند حسن نیت آن‌ها می‌دانیم و با توجه به روند جاری مذاکرات٬ این عمل، اقدامی غیرسازنده است.

وی ادامه داد: متاسفانه مقررات اروپایی و بین‌المللی به شکلی اصولی و جدی از سوی همین دولت‌ها مورد عدم توجه قرار می‌گیرد و امیدواریم آن‌ها از اقداماتی که باعثکاهش اعتماد می‌شود٬ خودداری کنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه وزیر امور خارجه آرژانتین از آمریکا خواسته پرونده انفجار آمیا در مذاکرات هسته‌ای مطرح شود٬ نظرتان در این باره چیست٬ اظهار داشت: چارچوب مذاکرات هسته‌ای روشن٬ و این چارچوب صرفا مربوط به مسائل هسته‌ای است و موضوعات دیگر در آن مطرح نمی‌شود.

افخم با بیان اینکه این پرونده یک مساله داخلی است که باید در داخل آرژانتین باید مورد بررسی قرار بگیرد٬ خاطرنشان کرد: هرگونه دخالت و حضور کشور‌ها در مسائل داخلی آرژانتین٬ و ایجاد بحران در این رابطه را رد می‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه با یادآوری مواضع جمهوری اسلامی ایران نسبت به این پرونده٬ ابراز داشت: مواضع ایران در خصوص پرونده آمیا روشن است و ما این اقدام را محکوم می‌کنیم و برای حل و فصل این مساله٬ آمادگی داریم.

وی درباره سفر وزیر امور خارجه چین به تهران در روزهای گذشته بیان کرد: در روزهای پیش شاهد سفر وزیر امور خارجه چین به تهران بودیم که این سفر، سفری بسیار سازنده، خوب و پربار بود.

مسئول رسانه‌ای دستگاه دیپلماسی با اشاره به مواضع بسیار نزدیک ایران و چین در خصوص مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی٬ عنوان کرد: چین یکی از بزرگ‌ترین شرکای تجاری ماست و در این سفر نیز در خصوص استفاده و به‌کارگیری از فرا‌تر رفتن از ظرفیت‌های موجو٬ گفت‌و‌گوهایی صورت گرفت و زمینه‌های آن بررسی شد.

افخم با بیان اینکه چین تاکنون در مذاکرات هسته‌ای نقشی سازنده و مثبت داشته٬ یادآور شد: اعلام آمادگی این کشور برای رسیدن به توافق نشان از اراده چین برای پیشرفت در روند مذاکرات است و وزیر امور خارجه چین نیز در سفری که به تهران داشت٬ به این نقش تاکید کردند و ما امیدواریم به توافق خوب که مبتنی بر خواست ملت ایران است٬ دست یابیم.

خبرنگاری با اشاره به صحبت‌های اخیر رهبری مبنی بر اینکه ایران یک توافق یک‌مرحله‌ای و نه دو مرحله‌ای را می‌پذیرد٬ آیا توافق سیاسی نشان از دو مرحله‌ای بودن مذاکرات است٬ گفت: در مذاکراتی که در ماه نوامبر صورت گرفت و منجر به تمدید مذاکرات شد، طرفین توافق کردند مذاکرات تا هفت ماه دیگر تمدید شود که این روند هم ادامه می‌یابد. در عین حال برای روش‌های مذاکراتی و موضوعاتی که باید مورد بررسی و گفت‌وگو قرار گیرد٬ یک جدول مذاکراتی درونی تنظیم شد تا یک تفاهم سیاسی تا پایان ماه مارس صورت گیرد.

وی افزود: هیچ توافقی بدون روشن شدن جزئیات شکل نمی‌گیرد و طبعاً جمهوری اسلامی ایران خواستار یک توافق است لذا ما توافق دو مرحله‌ای را دنبال نخواهیم کرد٬ البته اینکه ایران به دنبال یک توافق است٬ ناقض تفاهم سیاسی نیست.

افخم با تاکید مجدد بر اینکه تفاهم سیاسی مانع از شکل‌گیری توافق در یک مرحله نیست٬ اظهار داشت: باید بگویم همانطور که گفتم توافق دو مرحله‌ای در روند مذاکرات وجود ندارد و تفاهم سیاسی به معنای توافق نیست. ما فقط یک توافق را در مذاکرات خواهیم داشت و هرگونه توافق مرحله‌ای را مردود اعلام کرده‌ایم.

مسئول رسانه‌ای دستگاه دیپلماسی درباره نقشی که روسیه تاکنون در مذاکرات هسته‌ای داشته٬ تصریح کرد: روسیه نیز مانند چین تاکنون در مذاکرات مواضعی روشن و سازنده داشته و برای ایجاد یک همگرایی کلی در بحث‌ها کمک کرده و ما با این کشور در خصوص مذاکرات هسته‌ای گفت‌و‌گوهای مستمری داریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به ظرفیت‌های روسیه در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی٬ خاطرنشان کرد: ما این ظرفیت‌ها را می‌شناسیم. در روند مذاکرات نیز روسیه از ظرفیت‌های خود استفاده کرده و ما امیدواریم در ماه‌های باقی مانده این نقش ادامه یابد.

خبرنگاری از افخم پرسید اگر تفاهم سیاسی به معنای توافق نیست٬ چرا تا کنون به این اسم خوانده می‌شد٬ یا اینکه پیشوند سیاسی دارد٬ که وی در پاسخ به این پرسش خبرنگار پاسخ داد: موضوعات از نظر فنی در حال اشباع شدن هستند و بسیاری از مسائل آنها روشن شده٬ لذا هنگامی که مسائل فنی روشن می‌شود٬ نیازمند یک اراده سیاسی هستیم تا مسائل به منصه ظهور برسد. هر مذاکره و توافق فنی٬ نیازمند اراده سیاسی است تا نهایی شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اضافه کرد: در خصوص اینکه چرا می‌گوییم تفاهم و توافق چه تفاوت‌هایی دارد٬ باید بگویم توافق از نظر حقوقی تعهدآور است ولی تفاهم چنین نیست و می‌توان گفت تفاهم یک روش مذاکراتی و یک توافق درون‌گروهی است.

افخم با یادآوری مواضع جمهوری اسلامی ایران در خصوص توافق هسته‌ای٬ ابراز داشت: ایران به دنبال توافقی است که همه جزییات در آن روشن باشد و قبلا نیز ما بار‌ها اعلام کرده بودیم تا زمانی که همه موضوعات و ابعاد آنها روشن نشده باشد و در خصوص آن‌ها به تفاهم نرسیده باشیم٬ توافقی صورت نگرفته است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور٬ در ابتدای این نشست با اشاره به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی از برگزاری یک همایش دو روزه با همکاری و هماهنگی وزارت امور خارجه و وزارت کشور در هفته آتی خبر داد و بیان کرد: در این همایش دو روزه روسای نمایندگی‌های ایران در کشورهای همسایه و استانداران راه‌های گسترش روابط اقتصادی را مورد بررسی قرار می‌دهند.

وی با بیان اینکه وزیر امور خارجه همواره تسهیل و گسترش روابط اقتصادی را با کشورهای همسایه مورد توجه قرار داده٬ تاکید کرد: در تلاشیم تعامل و روابط اقتصادی با همسایگان به سطح مطلوب‌تری برسد زیرا همسایگان برای ما جایگاه ویژه‌ای دارند و تعمیق این پیوند‌ها و روابط٬ یکی از راه‌هایی است که می‌تواند موجب افزایش روابط دو جانبه ما با همسایگان‌مان شود و از سوی دیگر کاهش بحران‌های منطقه‌ای را نیز در پی خواهد داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره سفر اخیر حسن قشقاوی به ترکمنستان٬ عنوان کرد: یازدهمین نشست کنسولی دو کشور با حضور آقای قشقاوی در عشق‌آباد برگزار شد و طی آن مسائل مرزی، گمرکی و دوجانبه مورد بررسی قرار گرفت٬ تا هم بتوان از ظرفیت‌های موجود دو کشور استفاده کرد و از سوی دیگر برای برخی مسائل قابل حل که نیازمند توافق هستند٬ ساز و کارهایی تنظیم شود. یکی از این مسائل وضعیت ایرانیان زندانی در ترکمنستان است.

وی ادامه داد: توافق برای تبادل زندانیان در حال تنظیم و پیمودن مراحل اداری است. یکی از دغدغه‌های وزارت امور خارجه رسیدگی به وضعیت ایرانیان خارج از کشور و به خصوص ایرانیان زندانی است. ما امیدواریم در این راستا اقداماتی موثر داشته باشیم.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در خصوص برخی اخبار مبنی بر اینکه در هفته‌های اخیر به برخی از ماهیگیران ایرانی شلیک شده٬ بیان کرد: مساله اینطور که می‌گویید نیست.

افخم در خصوص اقدام داعش در سر بریدن ۲۱ شهروند مسیحی مصری در لیبی و طرح برخی مسائل مبنی بر ایجاد یک همکاری بین‌المللی برای از بین بردن داعش در لیبی٬ گفت: ما از اینکه این موضوع را به سطح جهانی برسانند٬ نگرانیم چرا که تجربه و عملکرد این کشور‌ها در برابر گروه‌های تروریستی مثبت نبوده و اشتباهات زیادی در مواجه با گروه‌های تروریستی از سوی آنها صورت گرفته و ما نگران تکرار آن تجارب٬ در لیبی هستیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: امیدواریم دولت ملی لیبی در آینده‌ای نزدیک شکل بگیرد و این دولت مسیر آینده این کشور را رقم بزند.

وی درباره پیش‌نویس بیانیه شورای امنیت در رابطه با یمن٬ اظهار داشت: ‌ ما از تمامیت ارضی و حاکمیت ملی در یمن حمایت می‌‌کنیم و معتقدیم تنها یک راه حل سیاسی می‌تواند خلا موجود در یمن را پر کند و باید گفت‌و‌گوهایی سیاسی با حضور همه احزاب شکل بگیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تاکید کرد: امیدواریم محافل بین‌المللی٬ بدون فشار به سمت یافتن این راه حل حرکت کنند و تاثیرگذاری‌شان در ایجاد وضعیت نامطلوب در یمن را کاهش دهند.

افخم در رابطه با مناسبات دو جانبه ایران و عربستان ابراز داشت: روابط ایران و عبربستان مانند روابط ایران با سایر کشورهای همسایه است سفرا و نمایندگان دو کشور برقرار است و البته ایران خواهان بهترین روابط با کشورهاست.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان با بیان اینکه گفت‌و‌گو‌ها با عربستان از طریق سفارتخانه‌ها دنبال می‌شود٬ یادآور شد: امیداریم از ظرفیت عربستان هم در مسائل دوجانبه و هم تقویت همگرایی و ثبات در منطقه استفاده شود.

وی در رابطه با سفر اخیر وزیر امور خارجه کشورمان به آذربایجان٬ عنوان کرد: داشتن مناسبات خوب با همسایگان مورد توجه دولت است و آقای ظریف نیز در همین راستا٬ سلسله سفرهایی به کشورهای همسایه داشته‌اند و نتایج این گفت‌و‌گو‌ها مثبت بوده است.

این مقام ارشد وزارت امور خارجه با اشاره به سفرهای متعدد سران دو کشور به ایران و آذربایجان٬ بیان کرد: وزارت امور خارجه از همه ظرفیت‌های خود استفاده می‌کند و به مسائل سیاسی و اقتصادی اهتمام لازم را دارد. سفر آقای ظریف به باکو در پاسخ به سفر همتای ایشان به تهران بود. گفت‌و‌گوهای خوبی در این سفر صورت گرفته و علاوه بر مسائل دوجانبه، در خصوص مسائل منطقه‌ای و جهانی‌ نیز صحبت‌هایی صورت گرفت. دو کشور در خصوص مسائل منطقه‌ای و به خصوص مبارزه با تروریسم دیدگاه‌های نزدیکی دارند.

افخم درباره آخرین وضعیت نوراحمد نیکبخت دیپلمات ربوده شده کشورمان در یمن و پیگیری‌ها در رابطه با ترور شهید ابوالقاسم اسدی٬ دیپلمات شهید شده کشورمان در این کشور٬ تصریح کرد: گفت‌و‌گو‌ها با مسئولان یمنی در خصوص این مسائل٬ در حال پیگیری است. امیدواریم در این باره به اطلاعات دقیق‌تری برسیم تا آقای نیکبخت به کشور بازگردند.

خبرنگاری از سخنگوی وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص برخی اخبار مبنی بر اینکه خالد مشعل برای سفر به تهران شرط و شروطی گذاشته٬ آیا این مساله صحت دارد٬ اظهار داشت: روابط جمهوری اسلامی ایران با گروه‌های مقاومت و فلسطینی٬ از جمله حماس روابط خوبی است. برنامه‌ریزی‌های برای سفر ایشان به تهران در حال انجام است اما زمانبندی قطعی صورت نگرفته است.

وی اضافه کرد: درباره شروط ایشان به تهران٬ همواره گمانه زنی‌های رسانه‌ای وجود دارد که من آنها را در رسانه‌ها دیده‌ام.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز