خبرگزاری کار ایران

ولایتی در جمع خبرنگاران:

تجربه نشان داده طرف مقابل به مذاکره احتیاج دارد

asdasd
کد خبر : ۲۵۴۵۴۴

ایران همیشه در جهت کاهش آسیب مواد مخدر نقش اساسی را ایفا کرده است و ما منتظر این هستیم که در آینده نزدیک رئیس جمهور افغانستان به جمهوری اسلامی ایران سفر کند و موضوعات مختلفی مورد بحثو گفت‌وگو قرار گیرد

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اینطور نیست که آمریکایی‌ها تصور کنند و تبلیغ کنند که گویی مذاکره نوعی امتیاز به جمهوری اسلامی بوده است، بلکه تجربه نشان داده است که آن‌ها به مذاکره احتیاج دارند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی اکبر ولایتی در حاشیه دیدار با نیکولاس هیثم نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور افغانستان در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که ارزیابی شما از اظهارات اخیر مقامات آمریکایی مبنی بر اینکه اگر در مذاکرات با ایران تا ماه مارس به توافق سیاسی دست پیدا نکنیم یا به این باور نرسیم که این توافق در دسترس است مذاکرات را متوقف می‌کنید، گفت: جمهوری اسلامی ایران همیشه اهل مذاکره بوده است و از ابتدای طرح مسئله هسته‌ای آمادگی خود را در این جهت اعلام و هیچ‌گاه از مذاکره امتناع نکرده است.

وی ادامه داد: ولی اینطور نیست که آمریکایی‌ها تصور کنند و تبلیغ کنند که گویی مذاکره نوعی امتیاز به جمهوری اسلامی بوده است، بلکه تجربه نشان داده است که آن‌ها به مذاکره احتیاج دارند.

وی اضافه کرد: آن‌ها به این موضوع احتیاج دارند که بتوانند موضوع هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را در مذاکرات به نتیجه‌ای برسانند که مورد نظر آن‌ها باشد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: بدون تردید جمهوری اسلامی ایران از حقوق هسته‌ای خود به هیچ وجه عقب‌نشینی نخواهد کرد و اگر هدف از مذاکره آنطوری است که آمریکایی‌ها صحبت می‌کنند که موضوعی را خارج از خواست ایران علیه منافع مردم و نظام ایران به ما تحمیل بکنند این هیچ‌گاه محقق نخواهد شد.

ولایتی اضافه کرد: اگر هدف آن‌ها این است که نوعی جنگ روانی و تبلیغ را شکل دهند و جمهوری اسلامی ایران را تحت فشار قرار دهند. تجربه نشان داده است که ایران از زمان انقلاب تاکنون بدون پشتوانه به این فشار‌ها عادت کرده است و آن‌ها هم خوب ایران را می‌شناسند که ایران کشوری است و با استقلالی که دارد و با توجه به ایستادگی مقام معظم رهبری و مردم آن به هیچ وجه زیر بار تهدیدات و فشار آن‌ها نخواهد رفت.

ولایتی تصریح کرد: چارچوب‌هایی از طرف مقام معظم رهبری برای مذاکرات تعیین شده است که وزیر امور خارجه نیز تمام خط قرمز‌ها را تا امروز مراعات کرده است و در مقابل آمریکایی‌ها هر قضاوتی که می‌خواهند و ما منتظر نیستیم که رفتار خودمان را با آمریکایی‌ها تنظیم بکنیم.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: ما همیشه در چارچوب مقررات بین‌المللی حرکت کرده‌ایم و اگر آن‌ها نخواهند مذاکره بکنند این آن‌ها هستند که باید دنبال مذاکره باشند و ما هم به درخواست آن‌ها پاسخ دادیم.
وی در مورد دیدار امروز خود با نیکولاس هیثم گفت: نماینده سازمان ملل در امور افغانستان جدیداً منصوب شده است و فعالیت ایشان به این سمت است که در افغانستان امنیت برقرار شود.

ولایتی گفت: اگر دولت افغانستان بخواهد مستقر و پابرجا بشود و اگر دولت افغانستان به دنبال استقرار، پایداری و استحکام است، راه حل آن این است که همسایه‌های این کشور نیز به این دولت نوپا در این مسیر کمک کنند و جمهوری اسلامی ایران نیز همواره از آغاز بحران افغانستان تا به امروز به این کشور کمک کرده است.

ولایتی اضافه کرد: ایران توانسته است همیشه این بار را در این مسیر به دوش خود بکشد. از جمله آن‌ها مسائل مربوط به مهاجران افغانی و موضوعات مواد مخدر است. هرچند در مورد موادمخدر دولت افغانستان همواره در این مسیر به مبارزه با آن فعالیت داشته است. اما کسانی هستند که برخلاف قانون در این کشور در این مسیر فعالیت می‌کنند و جمهوری اسلامی ایران هم نشان داده است که در مقابل موادمخدر جدی‌تر مبارزه را ترتیب داده است.

ولایتی گفت: ایران همیشه در جهت کاهش آسیب مواد مخدر نقش اساسی را ایفا کرده است و ما منتظر این هستیم که در آینده نزدیک رئیس جمهور افغانستان به جمهوری اسلامی ایران سفر کند و موضوعات مختلفی مورد بحثو گفت‌وگو قرار گیرد که یکی از این موضوعات می‌تواند مسئله آب‌های مشترک دو کشور باشد که مشخصاً رودخانه حریررود و هیلمند است. هر دو کشور در پی آن هستند قراردادی ببندند که همه کشور‌ها بتوانند براساس توافقات بین‌المللی از این رودخانه‌ها استفاده کنند.

وی گفت: تلاش در جهت اتحاد مردم افغانستان همیشه یکی از برنامه‌های جمهوری اسلامی ایران بوده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز