خبرگزاری کار ایران

رییس مرز مشترک ایران و کردستان عراق:

هیچ صادرات نفت خامی به ایران انجام نمی‌شود/ تنها تعداد محدودی انتقال نفت سیاه داریم

asdasd
کد خبر : ۵۹۹۹۶۵

مسعود باکلی رییس مرز مشترک ایران و اقلیم کردستان هر گونه صادرات نفت خام به ایران را رد کرده و گفته تنها تعداد محدودی کامیون نفت سیاه به ایران صادر می شود و این بر اساس مجوزهایی است که مقامات دولت عراق صادر کرده اند.

 به گزارش ایلنا به نقل از روزنامه الشرق الاوسط، مرزهای کردستان عراق با ایران و ترکیه یکی از موارد عدم توافق بین بغداد و اربیل از زمان برگزاری رفراندوم کردستان است و به نوعی به مهمترین مانع برای عادی سازی روابط بین دولت فدرال و دولت منطقه کردستان تبدیل شده است.

بر اساس این گزارش بغداد همچنان درخواست دارد که دولت کردستان مدیریت ۵ مرز مشترک با ایران و ترکیه را به عنوان پیش شرط ورود به مذاکرات سیاسی به آنها بدهد. دولت فدرال قصد داشت که این مرزها را به وسیله نیروهای نظامی در همکاری‌ای که با ایران و ترکیه داشت به دست بیاورد. این پروژه به نظر می‌رسد با دخالت ابر قدرت‌هایی که به دولت مرکزی برای استفاده از گزینه‌های صلح آمیز و دیالوگ‌های سیاسی برای حل مشکل مرزها فشار می‌آوردند، بی‌نتیجه ماند.

به گزارش الشرق الاوسط علی‌رغم توافقات اولیه با ایران و ترکیه در این رابطه، تهران سه مرز مشترک خود را با کردستان برای مدت ۴۰ روز بست. بعد از اینکه آنکارا مرز ابراهیم خلیل،  بندر حیاتی کردستان، را در اقدامی برای حفظ انحصار بازارهای کردستان باز کرد، ایران نیز به طور داوطلبانه مرزهایش را گشود.

به گزارش این روزنامه عربی، کردستان ۵ مرز اصلی با سه همسایه‌اش دارد: ابراهیم خلیل که مرز با ترکیه است، فیش خبور مرز با عراق و سوریه، حاج عمران و باشماق مرز و همچنین پرویز خان که مرزهای مشترک با ایرانند.

براساس این گزارش سمال عبدالرحمان مدیر کل گمرک کردستان به این روزنامه گفته که پنج مرز اصلی کردستان همچنان تحت کنترل مقامات اقلیم است و هیچ یک از درخواست‌های بغداد برای کنترل این مرزها هنوز به توافق نرسیده است.

او افشا کرده که عواید عملیات‌هایی که همچنان از این مرزها انجام می‌شود به دولت اقلیم میرسد. او گفته هنوز توافق‌های انجام شده عملیاتی نشده و منتظر توافق‌های سیاسی بیشتر با میان بغداد و اربیل هستند.

به گزارش این روزنامه دولت فدرال امسال برای بستن مرزهای غیر رسمی اقلیم و همسایگان قطع نامه‌ای را تنظیم کرده بود و به همین واسطه ده مرز بسته شده است.

عبدالرحمن گفته دولت کردستان قصد دارد همه مرزهایش با کشورهای همسایه را رسمی کند. با این حال بغداد تنها ۵ مرز را به طور رسمی شناسایی کرده است. روابط تجاری کردستان و ترکیه ۱۰ میلیارد دلار و با ایران ۶ میلیارد دلار است.

مسعود باکلی رییس مرز حاج عمران اعلام کرده که تجارت با ایران به تدریج به وضعیت نرمال برگشته است. مرزها با ایران توسط مقامات این کشور و به درخواست مقامات عراق بسته شده بود و دو ماه پیش مجددا باز شده است.

او گفته این مرز هیچ ناظر و حتی کارمندی از سوی دولت نداشته است.

بر اساس این گزارش مقامات اقلیم هر گونه پیش شرط از سوی ایران برای بازگشایی مرزها را رده کرده و گفته‌اند که ایران هیچ شرطی برای دولت در مورد افزایش روابط تجاری نگذاشته است.

بالکی گفته ایران مرزهایش را به طور یکجانبه بست و با تصمیم یک جانبه باز کرد. ما نمی‌دانیم چه انگیزه‌ای پشت این تصمیم‌ها بوده است.

او صادرات نفت خام به ایران را رد کرده و گفته تنها تعداد محدودی کامیون نفت سیاه به ایران صادر می‌شود و این بر اساس مجوزهایی است که مقامات دولت عراق صادر کرده‌اند.

به گزارش ایلنا جبار لعیبی وزیر نفت عراق روز شنبه ۱۸ آذرماه از توافق  با ایران برای صادرات نفت کرکوک خبر داده بود.

لعیبی با انتشار بیانیه‌ای گفته بود عراق و ایران برای صادر کردن ۳۰ تا ۶۰ بشکه نفت کرکوک از طریق تانکر توافق کردند و تا زمانی که لوله انتقال نفت کرکوک به ایران احداث شود، این مقدار قابل افزایش است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز