خبرگزاری کار ایران

تحلیل «بلومبرگ» از واکنش بازار به خروج آمریکا از برجام:

تحریم‌های جدید ایران به اندازه قبل بد نیست/ شرکت‌های اروپایی نمی‌خواهند در توییتر ترامپ مورد خطاب قرار گیرند

asdasd
کد خبر : ۶۰۹۹۶۵

بلومبرگ در گزارشی با اشاره به احتمال خروج یک جانبه آمریکا از توافق هسته‌ای تاکید کرد: با وجود اینکه تحلیل‌گران معتقدند تحریم‌های جدید به دلیل عدم توقف خرید نفت ایران از سوی اروپایی‌ها به اندازه قبل بد نیست، اما شرکت‌های اروپایی نمی‌خواهند در توییتر ترامپ مورد خطاب قرار بگیرند.

به گزارش ایلنا به نقل از بلومبرگ «رویال بانک» کانادا، «سیتی گروپ» ، «سوشیت جنرال» ، «می‌تسوبیشی» و تحلیل گران در همه این بانک‌ها، به این احتمال که تحریم‌های مجدد علیه ایران با روی کار امدن پومپئو و جان بولتون تقویت شده است، فکر می‌کنند. 

در این گزارش گفته شده با توجه به شخصیت‌های درگیر در این ماجرا، چشم انداز هیجان انگیزی وجود ندارد. اما بیشتر بانک‌ها بازگشت تحریم‌ها را در سناریوهای انرژی خود محتمل‌ترین سناریو می‌دانند. با این حال آن‌ها به طور چشم گیری از تاثیر این تحریم‌ها بر توزیع نفت در بازار دچار سردرگمی شده‌اند. 

بر اساس گزارش بلومبرگ «سوشیت جنرال» با خطر ۵۰۰ هزار بشکه در روز مواجه می‌شود و الباقی با کمتر از ۳۵۰ هزار بشکه در روز. تحریم‌های سابق تولید نفت ایران را تا ۱. ۲ میلیون بشکه در روز کاهش داده بود. در نتیجه شما باید از خودتان بپرسید چرا تحلیل گران بیش از چیزی که باید بدبین نیستند؟ 

جدول زیر جدول تاثیر تحریم‌های آمریکا و اروپا بر تولید نفت ایران تا ۱. ۲ میلیون بشکه در روز از سال ۲۰۱۲ تا امروز است. 

تحریم‌های جدید ایران به اندازه قبل بد نیست/ شرکت‌های اروپایی نمی‌خواهند در توییتر ترامپ مورد خطاب قرار گیرند

بر اساس این گزارش تحلیل گران معتقدند تحریم‌های جدید به این دلیل که اروپایی‌ها قرار نیست بار دیگر خرید نفت از ایران را ممنوع کنند به اندازه قبل بد نیست. اروپا تقریبا ۵۰۰ هزار بشکه در روز نفت خام از ایران در سال گذشته خریداری کرده است و خشم ترامپ علیه توافق هسته‌ای در آن سوی آتلانتیک اشترک نظر ندارد. در اروپا، توافق هسته‌ای این اطمینان را ایجاد کرده که ایران به قدرت هسته‌ای تبدیل نمی‌شود. این توافق هرگز قرار نبوده به سیاست‌های دیگر ایران نظیر سیاست توسعه موشک بالستیک و فعالیت‌هایش در خاورمیانه بپردازد. 

بلومبرگ در این گزارش نوشت: باوجود اینکه بازگشت تحریم‌های ایران می‌تواند بیش از چیزی که تحلیل گران انتظار دارند حجم نفت خام توزیعی ایران در بازار را کاهش دهد اما اگر خروج رییس جمهور از توافقی که او «بد‌ترین توافق تاریخ» می‌داند قرار باشد تاثیر محدودی بر مهم‌ترین منبع درآمد خارجی ایران داشته باشد پس کار او ارزش کمی دارد. 

جدول زیر، جدل میزان خرید‌های عمده کشورهای اروپایی از ایران است. 

تحریم‌های جدید ایران به اندازه قبل بد نیست/ شرکت‌های اروپایی نمی‌خواهند در توییتر ترامپ مورد خطاب قرار گیرند

به گزارش بلومبرگ این یک اقدام یک جانبه از سوی رییس جمهور غیر قابل پیش بینی آمریکاست که بی‌شک در ۲۸۰ کاراکتر توییتر از سوی او مطرح شده است. فرآیند سیاسی واقعی می‌تواند آشوب گر باشد. طبق معمول افراد مختلف دولت حرف‌های متفاوتی می‌زنند و درجات متفاوتی از دشمنی را دارند. کسانی که در تجارت نفت ایران درگیرند از اینکه کجا ایستاده‌اند خبرنخواهند داشت. 

بر اساس این گزارش بانک‌ها و بیمه‌هایی که به هر نوعی با آمریکا در ارتباطند باید بیشترین احتیاط را داشته باشند. هیچ کس نمی‌خواهد مورد خطاب توییت‌های رییس جمهور قرار دهد. تصور کنید در صورتی که بانک‌ها به اعتبار دهی به خرید‌های نفت از ایران ادامه دهند یا بیمه‌ها به ضمانت نفت کش‌ها و کشتی‌های ایران ادامه دهند چه اتفاقی در توییتر ترامپ خواهد افتاد. 

بلومبرگ یک توییت فرضی از دونالد ترامپ طراحی کرده و نوشت: ترامپ در توییتر خود خواهد نوشت: «شرمت باد! بانک ایکس (به جای نام بانک) فروش نفت ایران {....} را تامین مالی کرده است! ما این بانک را که حامی رژیم{....} را از بازار آمریکا با لگد بیرون خواهیم انداخت! باید بین کار کردن با کشوری بزرگ یا رژیم  ایران یکی را انتخاب کنید. شما انتخاب خود را کردید! نمی‌توانید هر دو را داشته باشید! همین الان باید اقدام کرد!»

این رسانه در ادامه نوشت: هیچ کس نمی‌خواهد هدف این توییت باشد اما حتی شرکت‌های مالی که جریان‌های مالی فروش نفت ایران به اروپا و آسیا را تسهیل می‌کنند هم باید در نادیده گرفتن این تهدیدات شجاع باشند. 

بلومبرگ در این گزارش به تجارب دوران اوباما اشاره کرده و نوشت: این سوابق نشان داد چطور باید عمل کرد. در سال ۲۰۱۲ او تحریم‌هایی را علیه بانک‌های خارجی‌ای که تامین مالی مبادلات مالی با بانک مرکزی ایران و دیگر موسسات مالی این کشور را تسهیل می‌کردند وضع کرد. بر اساس این تحریم‌ها در صورتی که خرید نفت این شرکت‌ها از ایران به طور چشم گیری کاهش نمی‌یافت در هر شش ماه تحت تحریم‌ها قرار می‌گرفتند. این تحریم‌ها خرید نفت آسیایی‌ها را کاهش داد. این بار در غیاب همکاری اتحادیه اروپا این تحریم‌ها شامل حال اروپایی‌ها نیز خواهد شد. 

جدول زیر، جدول میزان خرید نفت شش کشور آسیایی و اتحادیه اروپا در ایران در سه دوره قبل از تحریم‌ها، در طول تحریم و بعد از برداشته شدن تحریم‌ها در برجام است. با این جدول میزان کاهش خرید نفت در طول تحریم‌ها از ایران نمایش داده شده است. 

تحریم‌های جدید ایران به اندازه قبل بد نیست/ شرکت‌های اروپایی نمی‌خواهند در توییتر ترامپ مورد خطاب قرار گیرند

بلومبرگ با تاکید بر اینکه اروپا باید تعلیق تحریم‌ها علیه ایران را حفظ کند نوشت: هیچ کس نمی‌داند چه چیزی این مرد را در کاخ سفید راضی خواهد کرد. با این اوصاف اینکه برنامه کاهش صادرات ایران را در سر داشته باشند چندان احمقانه نیست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز